قراردادهاي اجرايي طرح فشارافزايي پارس جنوبي امضا شد

۹۰ تريليون فوت مكعب به توليد گاز كشور اضافه مي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۰:۵۱:۰۸
کد خبر: ۳۰۸۴۲۳
۹۰ تريليون فوت مكعب به توليد گاز كشور اضافه مي‌شود

طرح فشارافزايي ميدان مشترك گازي پارس جنوبي به علت تأثير قابل توجه بر تأمين گاز و ميعانات گازي مورد نياز كشور، در حال حاضر يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران است.

تعادل|
طرح فشارافزايي ميدان مشترك گازي پارس جنوبي به علت تأثير قابل توجه بر تأمين گاز و ميعانات گازي مورد نياز كشور، در حال حاضر يكي از مهم‌ترين طرح‌هاي وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران است.  به گزارش خبرنگار «تعادل»، قراردادهاي اجرايي طرح فشارافزايي پارس جنوبي بين شركت ملي نفت ايران و ۴ شركت ايراني به امضا رسيد. پيش‌بيني شده با اجراي طرح مذكور با سرمايه‌گذاري 20 ميليارد دلاري، ميزان افزايش برداشت گاز و ميعانات گازي به ترتيب به ميزان 90 تريليون فوت مكعب (TCF) و 2 ميليارد بشكه خواهد شد كه در نتيجه حدود 900 ميليارد دلار براي كشور درآمد به همراه خواهد داشت.
در مراسم امضاي قرارداد اجرايي طرح فشارافزايي پارس جنوبي جواد اوجي، وزير نفت، گفت: امسال ركورد برداشت گاز از پارس جنوبي به ۷۰۷ ميليون متر مكعب رسيد و اگر به همين ميزان برداشت داشته باشيم افت فشار خواهيم داشت و كشوري كه ۹۳ درصد سوخت نيروگاه‌ها از گاز و همچنين سوخت صنايع، پتروشيمي و پالايشگاه از گاز است به مشكل برمي‌خورد.
اوجي با بيان اينكه بار مالي اجراي پروژه ۲۰ ميليارد دلار است، اظهار داشت: نصف ذخاير گازي كشور در پارس جنوبي قرار دارد و حيات و بقاي تامين گاز صنايع، نيروگاه‌ها و خوراك پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها از پارس جنوبي است. وي افزود: اين پروژه بايد ۸ سال گذشته انجام، اما آن زمان گفته مي‌شد كه پروژه در مرحله مطالعات قرار دارد و در مورد اجراي آن در خشكي يا دريا تصميمي گرفته نمي‌شد. وزير نفت با بيان اينكه اجراي پروژه فشارافزايي تصميم شجاعانه‌اي بود، گفت: اين پروژه نتيجه كار كارشناسي و مطالعات بوده و كشور همسايه هم به همين نتيجه رسيده است.
وي اعلام كرد: امسال ركورد برداشت گاز از پارس جنوبي به ۷۰۷ ميليون متر مكعب رسيد و اگر به همين ميزان برداشت داشته باشيم افت فشار خواهيم داشت و كشوري كه ۹۳ درصد سوخت نيروگاه‌ها از گاز و همچنين سوخت صنايع، پتروشيمي و پالايشگاه از گاز است به مشكل بر مي‌خورد. وي با تأكيد بر اينكه منتظر شركت‌هاي خارجي نمانديم و از نخبگان اين صنعت استفاده كرديم، گفت: نمونه آن بهره‌برداري از فاز ۱۱ پارس جنوبي بود. امروز از ۳۸ سكو در پارس جنوبي بهره‌برداري مي‌شود. وزير نفت گفت: سكوي فاز ۱۳ آلفا كه كشتي بحريني به آن برخورد كرده بود در ارديبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر راه‌اندازي مي‌شود.
وي با اعلام اينكه طي سه تا چهار سال آينده فشارافزايي در ميدان مشترك پارس جنوبي آغاز خواهد شد، تصريح كرد: ظرفيت ۲۰ ميليارد دلاري براي سازندگان داخلي با اجراي اين طرح ايجاد خواهد شد.
اوجي بيان داشت: با افزايش ۹۰ تريليون فوت مكعبي برداشت گاز و ۲ ميليارد بشكه برداشت ميعانات گازي، ۹۰۰ ميليارد دلار به درآمد كشور افزوده خواهد شد كه نقشي مهم در تأمين امنيت انرژي كشور دارد. وي تأكيد كرد: در آينده‌اي نزديك، افزايش توليد از ميدان مشترك آزادگان جنوبي را با حضور رييس‌جمهوري افتتاح خواهيم كرد. وزير نفت يادآور شد: با تدابيري كه در نظر گرفتيم و ذخيره سوخت مايع كه يك ميليارد ليتر بيشتر از پارسال بود، توانستيم زمستان را با سوخت‌رساني پايدار بگذرانيم. اوجي با بيان اينكه صادرات نفت ايران امروز به بالاترين مقدار از سال ۹۷ تاكنون رسيد و اين افزايش صادرات با كمترين تخفيف‌ها انجام مي‌شود، به حمله به چهار خط لوله سراسري انتقال گاز ايران كه هر خط ۱۲۰ ميليون مترمكعب گاز را انتقال مي‌دهد، اشاره كرد و افزود: اين خطوط در كوتاه‌ترين زمان به مدار بازگشتند.
وي تاكيد كرد: گروه نفت و گاز از ابتداي سال تاكنون رشد اقتصادي بالايي را ثبت كرده كه در تاريخ بي‌سابقه بوده است، اين رشد در سال آينده نيز ادامه‌دار خواهد بود. افزون بر تأثير افزايش توليد و صادرات نفت، در سرمايه‌گذاري، توليد ساخت داخل و بهره‌وري نيز صنعت نفت رتبه نخست را در كشور دارد. همچنين مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه طرح ملي فشارافزايي، ۹۰ تريليون فوت مكعب به برداشت گاز و ۲ ميليارد بشكه افزايش برداشت ميعانات گازي از پارس جنوبي مي‌افزايد، گفت: اين اقدام درآمد ۹۰۰ ميليارد دلاري براي كشور به‌دنبال خواهد داشت.
وي با بيان به اينكه اين طرح ملي، بزرگ‌ترين رويداد تاريخ جمهوري اسلامي ايران است كه به‌منظور توليد پايدار و امنيت انرژي با پيمانكاران برجسته امضا مي‌شود، افزود: پارس جنوبي را پيمانكاران ايراني به ثمر رساندند و با اين قرارداد بار ديگر پارس جنوبي متولد خواهد شد. معاون وزير نفت با اشاره به اينكه به‌دليل اهميت طرح فشارافزايي و نقشي كه در توليد گاز و ميعانات گازي، افزايش برداشت گاز و جلوگيري از مهاجرت گاز دارد، مهم‌ترين و راهبردي‌ترين طرح وزارت نفت است، گفت: زيرا اين طرح به لحاظ اقتصادي حائز اهميت است. خجسته‌مهر با تأكيد بر اينكه اين طرح از نظر گستردگي فني و اجرايي و فناوري طرح بزرگي است و يك ظرفيت سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليارد دلاري را در اختيار پيمانكاران ايراني قرار مي‌دهد، گفت: نبايد اقدام‌هاي خود را شرطي كنيم و بايد بتوانيم مهم‌ترين و بزرگ‌ترين كارهاي كشور را به نتيجه برسانيم.
وي با بيان اينكه با تكيه بر سياست‌ها و راهبردهاي دولت سيزدهم اين طرح بزرگ به نتيجه مي‌رسد، تصريح كرد: تفاوت دولت‌ها در رويكرد آنهاست؛ امروز با افتخار با رويكرد دولت سيزدهم اين حماسه‌ها به نتيجه مي‌رسد. مديرعامل شركت ملي نفت ايران افزود: تمام مطالعات بين‌المللي در پروژه‌هاي مشابه بررسي و افزون بر آن اقتباسي از پروژه‌هاي بين‌المللي انجام شد و نشان داد اجراي اين پروژه در فراساحل اهميت و درآمد بالاتري دارد و گزينه برتر است. خجسته‌مهر ادامه داد: افزون بر مهندسي رو زميني، الگوسازي مخزني هم به ما اعلام كرد كه اين طرح در فراساحل بايد اجرا شود. وي با تأكيد بر اينكه پارس جنوبي ۳۸ سكو دارد كه شامل سكوهاي توليدي و پشتيباني است، گفت: اين سكوها به‌طور كامل شبيه هم هستند تا با تكيه بر توان داخل سرعت اجراي كار بيشتر باشد. مديرعامل شركت ملي نفت با تأكيد بر اينكه هر سكو امكان فشارافزايي يك ميليارد فوت مكعبي گاز را دارد، افزود: سكوهاي مرزي به‌دليل جلوگيري از مهاجرت گاز در اولويت فشارافزايي قرار دارند. خجسته‌مهر با اشاره به كمپرسورهاي مورد نياز در اين طرح ادامه داد: در پارس جنوبي، ۱۴ سكوي فشارافزايي تعريف شده است، هر سكو چهار كمپرسور ۳۰ مگاوات نياز دارد، هر چقدر امكان تأمين ساخت داخل وجود داشته باشد، از پيمانكاران و سازندگان ايراني استفاده خواهيم كرد. وي تأكيد كرد: وزن سكوهاي پيش‌بيني شده به گونه‌اي است كه امكان ساخت در داخل كشور وجود داشته باشد.
معاون وزير نفت با اشاره به لزوم سفارش‌گذاري براي تجهيزاتي كه ساخت آنها زمان‌بر است، گفت: طي ۱۰ سال گذشته در اين زمينه تأخير وجود داشت و ما كار را آغاز كرديم و تلاش كرديم در حداقل زمان حداكثر برداشت را از ميدان مشترك پارس جنوبي انجام دهيم.
خجسته‌مهر با اشاره به اينكه با اجراي طرح فشارافزايي، ۹۰ تريليون فوت مكعب به برداشت گاز و ۲ ميليارد بشكه افزايش برداشت ميعانات گازي از پارس جنوبي افزوده خواهد شد، افزود: اين اقدام درآمد ۹۰۰ ميليارد دلاري براي كشور به‌دنبال خواهد داشت.
وي به بيانات مقام معظم رهبري در عسلويه اشاره كرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأكيد كردند صنعت نفت صنعتي توليدي، اقتصادي، علمي و جهادي است.

ارسال نظر