رونمايي مديران دولت از برنامه‌هاي معيشتي 1403

خاندوزي: از نرخ فعلي تورم راضي نيستيم!

۱۴۰۲/۱۲/۱۶ - ۰۰:۵۰:۲۳
کد خبر: ۳۰۸۰۳۳
خاندوزي: از نرخ فعلي تورم راضي نيستيم!

بر اساس آخرين گزارشي كه از سوي مركز آمار منتشر شده، نرخ تورم در بهمن ماه كاهشي بوده و البته تورم نقطه به نقطه پس از دوره‌اي طولاني به 35 درصد رسيده است. اين در حالي است كه تورم سالانه نيز همچنان بالاي 40 درصد اعلام مي‌شود و البته تلاطم‌هايي كه در روزهاي اخير در بازار ارز رخ داده، اين نگراني را به وجود آورده كه بار ديگر تورم جهشي تازه را ثبت كند.

بر اساس آخرين گزارشي كه از سوي مركز آمار منتشر شده، نرخ تورم در بهمن ماه كاهشي بوده و البته تورم نقطه به نقطه پس از دوره‌اي طولاني به 35 درصد رسيده است. اين در حالي است كه تورم سالانه نيز همچنان بالاي 40 درصد اعلام مي‌شود و البته تلاطم‌هايي كه در روزهاي اخير در بازار ارز رخ داده، اين نگراني را به وجود آورده كه بار ديگر تورم جهشي تازه را ثبت كند.
در چنين بستري اما دولت معتقد است كه توانسته بخش مهمي از سياست‌هاي تورمي خود را اجرا كند و اين انتظار را دارد كه در آينده تورم از اين پايين‌تر نيز بيايد. اين در حالي است كه در ابتداي دولت سيزدهم، رييسي وعده داده بود كه تورم ابتدا نصف شده و سپس تك‌رقمي شود و حالا در شرايطي كه تنها چند ماه تا آغاز سال پاياني فعاليت دولت سيزدهم باقي مانده وزير اقتصاد مي‌گويد كه دولت از تورم 35 درصدي راضي نيست.
بر اساس جديدترين آمارهايي كه از سوي خاندوزي ارايه شده، اقتصاد ايران در حوزه رشد پيشرفت قابل توجهي داشته است اما همزمان به نظر مي‌رسد كه راهي طولاني تا اهداف باقي مانده ادامه داشته باشد. احسان خاندوزي سخنگوي اقتصادي دولت در نشست خبري گفت: يكي از معضلات اقتصاد كشور قبل از دولت سيزدهم، رشدهاي اقتصادي منفي و ناپايدار در كنار وضعيت نگران‌كننده و بحراني متغيرهاي اسمي مانند رشد نقدينگي، رشد بدهي‌هاي دولت و... بود. وي افزود: در واقع اقتصاد ايران در يك چرخه فرسايش و كلنگي شدن قرار گرفته و رشد سرمايه‌گذاري‌ها منفي بود؛ ناترازي بودجه كشور موجب شده بود كه دولت وقت از هر ابزاري مانند نظام بانكي، بورس و... بودجه خود را تامين كند؛ از طرفي بانك‌هاي خصوصي به محلي براي تامين مالي سهام‌داران خود تبديل شده بود و با خلق نقدينگي، از جيب مردم بر مي‌داشتند و به جيب سهامداران اصلي مي‌ريختند.
سخنگوي اقتصادي دولت عنوان كرد: در چنان شرايطي دولت سيزدهم وقتي كارش را آغاز كرد، بايد تدابير مهمي در ۳ زمينه رفع ناترازي‌هاي بودجه و نظام بانكي و نجات اقتصاد از رشدهاي اقتصادي منفي و ناپايدار و همچنين مهار متغيرهاي اسمي مانند رشد نقدينگي و تورم را رقم مي‌زد. تازه‌ترين آمار مراجع رسمي بيانگر تداوم حركت اقتصاد كشور در مسير اصلاحي است. خاندوزي بيان كرد: رشد اقتصادي در پاييز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه‌دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است. وي افزود: بررسي گروه‌هاي مختلف اقتصادي نشان مي‌دهد كه در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدي ثبت شده است كه اين رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدي سال گذشته است. سخنگوي اقتصادي دولت اظهار داشت: رشد ۲ برابري امسال نشان از اين دارد كه دولت سيزدهم با وجود تحريم‌ها توانسته است در حوزه نفتي و صادرات محصولات آن ركوردشكني كند.
خاندوزي تصريح كرد: در زير گروه بخش صنايع و معادن، در پاييز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدي داشته است كه استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدي سال گذشته است. در بخش ساختمان نيز با وجود دو فصل داراي رشد مثبت، خوشبختانه در پاييز نيز اين بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدي داشته است. رشد اين بخش در پاييز سال گذشته منفی۴.۶ درصد بود. در بخش كشاورزي، اما متاسفانه به دليل خشكسالي‌ها همچنان شاهد رشد منفي هستيم. وي درباره امار تورم اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه كشور در پايان بهمن‌ماه با ۲.۷ درصد كاهش به عدد ۳۵.۸ درصد رسيده است. تورم نقطه به نقطه در فروردين ۵۵ درصد بود و با كاهش ۱۹.۷ درصدي در بهمن ماه امسال مواجه بوديم كه البته اين ميزان كاهش قابل توجه نيز براي دولت مطلوب نيست. سخنگوي اقتصادي دولت همچنين گفت: براساس آخرين آمار خزانه داري در ۱۱ ماهه اول امسال يكهزار و ۵۷۰ ميليارد تومان از درآمدهاي دولت محقق شده است كه اين عدد نشان مي‌دهد، ۸۲ درصد قانون بودجه سال گذشته محقق شده است. در بخش بودجه عمراني تا پايان بهمن ۱۸۶ هزار ميليارد تومان پرداخت بودجه عمراني داشتيم كه نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد رشد داشته است.
خاندوزي در پاسخ به پرسشي درباره شفاف‌سازي شركت‌هاي دولتي خاطرنشان كرد: شفافيت مالي دولت و پاسخگو كردن شركت‌هاي دولتي بر اين است كه شركت‌ها از تاريك‌خانه خارج شود. تا پايان اسفند به حدود ۲ هزار شركت دولتي مي‌رسيد كه صورت‌هاي مالي آنها شفاف براي عموم اعلام مي‌شود. وي درباره الزام مشاغل به استفاده از دستگاه كارتخوان گفت: ساماندهي و نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومي در شهرها كه قطعا در افزايش رضايت شهروندان موثر است جزو اولويت‌هاي دستگاه‌هاي اين مجموعه است وهمچنین ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوسي كه قرار است به شهرداري‌ها داده شود مجهز به پرداخت كرايه الكترونيكي مي‌شوند. مساله دوم استفاده از ظرفيت ماليات ستاني براي كمك به شهرداري‌هاست از ابتداي سال تا امروز قريب به ۱۲۰ هزار ميليارد تومان درآمد ماليات بر ارزش افزوده وصول شده است كه به شهرداري‌ها داده شده و ۲۸ همت سهم شهرداري تهران بوده است اين بخش از كمك‌هاي نظام مالياتي براي توسعه شهري سهم بسزايي دارد كه به توسعه ناوگان عمومي كمك مي‌كند. سخنگوي اقتصادي دولت درخصوص تحريم‌ها نيز عنوان كرد: دولت سيزدهم تلاش‌هاي زيادي در اين دوسال براي خنثي كردن اثر تحريم‌ها انجام داده كه فعال كردن كانال‌هاي بانكي اعم از پيام رسان مالي غير قابل رصد و هم مكانيزم‌هاي تسويه مالي در دستور كار قرار گرفته با برخي از كشورها به شكل فعالانه وارد حوزه عملياتي شده‌ايم و بانك مركزي هم پيشنهادهايي با برخي كشورهاي همسو مطرح كرده تا آثار منفي تحريم‌ها را كاهش دهد گفت‌وگوها در جريان است و به محض حصول به نتيجه، اطلاع‌رساني مي‌شود.
خاندوزي در پاسخ به سوالي درباره ميزان سرمايه‌گذاري خارجي بيان كرد: اين موضوع يكي از نكات عملكرد قابل توجه دولت در بخش ديپلماسي اقتصادي است در ۱۱ ماه اول امسال ۵۵ ميليارد دلار تجارت غير نفتي با ۱۵ كشور همسايه بوده كه ۲.۵ درصد بيش از ۱۱ ماهه پارسال بود در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي هم خوشبختانه از ابتداي شروع به كار دولت سيزدهم تا ابتداي اسفند ماه بيش از ۱۱ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مصوب معتبر منجر به شروع فرآيند سرمايه‌گذاري نه فقط روي كاغذ داشته‌ايم ۳.۸ ميليارد دلار صنعت و ۵۸۰ ميليون دلار كشاورزي ۶۱۷ ميليون دلار براي خدمات و نفت با ۴.۸ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي كارنامه قابل توجهي نسبت به سال‌هاي گذشته است؛ اميدواريم اين اتفاقي كه در سرمايه‌گذاري خارجي رخ داده، سال آينده ادامه‌دار باشد. وي درباره زمان پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: همواره تلاش كرديم كه سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌هاي قبل پرداخت كنيم و ا‌ن‌شاءالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت مي‌شود.
 سخنگوي اقتصادي دولت درباره اقدامات دولت در كنترل بازار ارز و سياست‌هاي ارزي دولت در سال آينده خاطرنشان كرد: اول يك تقاضايي را با اصحاب رسانه مطرح كنم و آن اينكه در راستاي منفعت مردم و كشور كمك كنيم انتظارات درست در كشور منتشر شود، چون بعضا انتظاراتي دامن زده مي‌شود كه به تغيير رفتار جامعه منجر شده و شاهد برخي رفتارهاي هيجاني در بازارهاي مختلف هستيم، اما در مجموع تلاش ما اين است كه پارامترهاي ارزي و اقتصادي مانند رشد نقدينگي، افزايش صادرات نفت، مديريت ثبت سفارش واردات و كاهش قاچاق كالا شرايط بهتري را براي آينده فراهم كرده كه مديريت بازار ارز را به صورت بهينه انجام دهد. در كنار وزير اقتصاد، روز گذشته سخنگوي دولت نيز به ارايه برخي از سياست‌هاي كلان اقتصادي دولت پرداخت و البته از اين گفت كه براي معيشت اقشار كم درآمد برنامه‌ريزي مناسبي صورت گرفته است. دبير هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات دولت براي پايان سال و بازار عيد، اظهار كرد: طرح عيد تا عيد اصلي‌ترين طرح دولت براي حمايت از سبد امنيت غذايي و مصرفي خانوارها است كه شاهد نتيجه‌بخش بودن آن در زمينه تأمين نيازهاي مردم هستيم.
بهادري جهرمي ادامه داد: عرضه مستقيم كالاها به منظور تنظيم قيمت كالاها در بازار در قالب نمايشگاه‌هايي بوده كه در همين بازه زماني عيد تا عيد هدف‌گذاري شده است. گسترش اين نمايشگاه‌ها در روزهاي پاياني سال بيشتر خواهد شد و تا ۳۸۰ نمايشگاه براي اين فروش بهاره تشكيل مي‌شود.
سخنگوي دولت يادآور شد: براي كساني كه امكان پرداخت نقدي ندارند، فروش اعتباري در نظر گرفته شده است. با فعال شدن وزارت صمت، نظارت موثري بر بازار و كنترل قيمت‌ها در ايام نوروز و رمضان انجام خواهد شد. در فروشگاه‌ها هم طرح تخفيف يا عرضه با قيمت‌هاي تنظيم بازاري را اجرا خواهند كرد.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره انتخابات و مشاركت، گفت: با توجه به حجم گسترده تخريبي كه دشمن انجام داد تا مردم را از حضور پاي صندوق‌ها منصرف كند، اين حضور يك «نه» بزرگ به دشمنان بود. دولت تلاش كرد نقش خود را در راهبردهاي چهارگانه مشاركت، سلامت، امنيت و رقابت ايفا كند. مردم مي‌توانستند طبق سليقه خود، انتخاب كنند و كساني هم كه مشاركت نداشتند، به كشورشان علاقه دارند و ان‌شاءالله در ادوار بعدي مشاركت خواهند داشت. نگاه دولت به هر دوره مجلس، همكاري براي تعامل و خدمت‌رساني مناسب به مردم و تسريع در حل مسائل كشور است. مردم با نگاه‌هاي مختلف از بين گزينه‌هاي شناخته‌شده و گزينه‌هاي جوان انتخاب كردند و دولت در چارچوب قانون اساسي با مجلس همكاري خواهد كرد.
دبير هيات دولت درباره سرانجام تعطيلي پايان هفته، تاكيد كرد: دولت نظر خود را در لايحه به مجلس داده و بايد از مجلس پرسيده شود و منتظر تصميم‌گيري مجلس هستيم. وي در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات دولت براي بازگشت نخبگان به كشور، گفت: سال گذشته دو مصوبه در اين زمينه داشتيم و اقدامات متعددي هم صورت گرفته است. مجوزهاي بورس‌هاي تحصيلي و امكان جذب براي هيات علمي، امكان بورسيه شدن نخبگان براي فعاليت در بخش خصوصي، كمك به اشتغال نخبگان در شركت‌هاي دانش‌بنيان با حمايت كمّي و كيفي، افزايش سفارش‌هاي مجموعه‌هاي دولتي به شركت‌هاي دانش‌بنيان، تفاهم‌نامه ساخت مسكن نخبگان و همچنين فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌هاي اجرايي تا با سرعت بيشتري جذب شوند از جمله‌ اين اقدامات است. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره افزايش حقوق كارگران، با بيان اينكه «افزايش آن در شوراي عالي كار مشخص مي‌شود»، اظهار كرد: اين نهاد مبتني بر سه‌جانبه‌گرايي است و يكي از اين سه بخش، يعني يك‌سوم اعضاي اين شورا نمايندگان دولت هستند كه نگاه آنها جبران هزينه‌ها براي قشر كارگران است و در عين حال كارفرمايان ما هم بايد توان اقتصادي تحقق رشد اقتصادي و استمرار ظرفيت توليدي و اشتغال‌زايي داشته باشند. يعني هم جبران هزينه تورمي براي كارگران وجود داشته باشد و در عين حال عاملي براي رشد تورم نباشد. اميدواريم براي سال آينده تصميم مناسبي براي افزايش مناسب حقوق كارگران داشته باشيم. بهادري جهرمي با بيان اينكه «طرح كالابرگ الكترونيكي با استقبال ۸۰ درصدي مشمولان روبه رو شده است»، اظهار كرد: اجراي اين طرح تا سه ماه تداوم دارد. استقبال گسترده از اين طرح نشانگر تأثير آن در ايجاد سپري برابر انتظارات و آثار تورمي، به‌ويژه در كالاهاي اساسي مورد نياز خانوارها است. وي در پاسخ به پرسشي درباره ارايه ليست اموال وزراي دولت به قوه قضاييه، يادآور شد: قانون اساسي همه را ملزم به ارايه ليست اموال به بخش مربوط در قوه قضاييه مي‌كند. در ابتداي دولت سيزدهم طبيعتا اين الزام، ابلاغ، پيگيري و اجرا شده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره برنامه‌هاي دولت براي تامين گوشت، گفت: اولويت ما حمايت از توليد داخل و احياي دام مولد سبك و سنگين است، دولت پيگير آن است و در حوزه مرغ و طيور هم اجرا شده و در حوزه دام نيز به نتيجه رسيده اما طبيعتاً زمان بيشتري مي‌برد. بهادري جهرمي يادآور شد: در اين زمينه اقداماتي از جمله قراردادهايي با عشاير براي توليد گوشت پيش‌بيني شده، هم تامين مواد مصرفي دام پيش‌بيني، ذخيره‌سازي و سفارش‌گذاري شده است. در عين حال به منظور جبران كمبودها مجوز لازم به وزارت جهاد داده شده كه محدود به اين ماه هم نيست. تا زماني كه نياز داخلي به گوشت از طريق توليد داخل به‌طور كامل تامين نشود، واردات گوشت ادامه خواهد داشت. واردات گوشت تحت نظارت سازمان دامپزشكي، سازمان استاندارد و ساير نهادهاي قانوني مرتبط انجام مي‌شود. دبير هيات دولت درباره كشيدن خط لوله گاز ايران به پاكستان، گفت: شب گذشته رييس‌جمهور تلفني با نخست‌وزير پاكستان گفت‌وگو كرد كه طي آن از رييس‌جمهوري براي سفر به پاكستان در سال آينده هم به شكل رسمي دعوت شد. وي ادامه داد: همچنين موضوع خط لوله گاز در اين گفت‌وگو مطرح شد. ايران تعهدات خود را در مورد خط لوله گاز را تقريباً تمام كرده و در حال تكميل است. مقامات پاكستاني نيز اعلام كرده‌اند كه در حال انجام تعهدات خود هستند. اميدواريم هرچه سريع‌تر اين تعهدات مشترك نهايي شده و امكان بهره‌برداري از خط لوله فراهم شود. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره نوسانات قيمت دلار در بازار، تصريح كرد: دولت و بانك مركزي سياست‌هاي مختلفي را براي تثبيت نرخ ارز اجرا كردند. در حوزه كنترل مصارف ارزي و اولويت‌دهي به آن از جمله در دارو، كالاهاي اساسي و كمك به بخش توليد كشور، نيز اقداماتي انجام شد. در حوزه افزايش منابع ارزي با ظرفيت ديپلماسي اقتصادي و با ساماندهي و بازگشت ارزهاي ناشي از صادرات، منابع ارزي به‌طور قابل توجهي افزايش يافته است. وي با بيان اينكه بهبود انتظارات جامعه از طريق پيش‌بيني‌پذير كردن وضعيت اقتصادي را محور سوم اقدامات دولت در زمينه كنترل نوسانات بازار ارز دانست و اظهار كرد: تلاش شده تا انتظارات تورمي مهار شود. از محورهاي جنگ اقتصادي هم ايجاد انتظارات تورمي است. دولت شهريور كه كارش را شروع كرد گفتند بناست در آخر ۱۴۰۰ به اين عدد در فلان شاخص اقتصادي برسد، چون اينگونه نشد، گفتند ارديبهشت ۱۴۰۱ اين اتفاق مي‌افتد و بعد گفتند شهريور؛ اين همان انتظارات تورمي ايجاد كردن است. دبير هيات دولت يادآور شد: ۲.۵ تا ۳ سال است كه مدام مي‌گويند به فلان عدد مي‌رسيم اين همان انتظار تورمي ايجاد كردن است. مردم و فعالان اقتصادي در زمينه تثبيت نرخ ارز كمك كنند تا همگي مبناي برنامه‌ريزي‌مان نرخ‌هاي رسمي بانك مركزي و بازار رسمي باشد. با رسيدن به سال پاياني دولت سيزدهم، بايد ديد كه سرانجام بسياري از اين سياست‌ها و وعده‌هاي اعلامي چه مي‌شود و تورم به چه نقطه‌اي خواهد رسيد. 

ارسال نظر