مسير بورس تغيير كرد

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۴۵:۵۶
کد خبر: ۳۰۷۹۵۶
مسير بورس تغيير كرد

پس از دو روز سبزپوشي، بورس تهران تغيیر موضع داد و دوباره سرخ پوش شد.

پس از دو روز سبزپوشي، بورس تهران تغيیر موضع داد و دوباره سرخ پوش شد. در معاملات روز دوشنبه تالار شيشه‌اي معاملات تغيير رنگ داد و با سرخ پوشي ميزان سود نه چندان قابل توجه روزهاي اخير را جبران كند. بسياري از كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند كه اگر يك روز ديگر اين سبزپوشي ادامه يابد، كل هفته سبزخواهد شد و بالاخره بورس تهران يك هفته با بازدهي مثبت روبرو خواهد شد.

در روز گذشته خودرويي‌ها شرايط خوبي را در بازار داشتند و به عنوان ليدر توانستند معاملات را به سمت رنگ سبز هدايت كنند. دو عامل مهمي كه باعث شده تا گروه خودرويي براي سهامداران جذاب شود؛ موضوع افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي و همچنين واگذاري شركت‌هاي تودلي است. بر اين اساس گروه خودرويي در بورس بيشترين پتانسيل رشد تا ۳۰ درصد را هم دارند. در واقع دو خودروساز دولتي دارايي‌هاي زيادي دارند كه به افزايش سرمايه آنها از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها افزوده است. نمادهاي خگستر و ورنا به عنوان شركت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران خودرو و سايپا در حال حاضر بيشتري جذابيت را دارند، زيرا علاوه بر اينكه از محل سرمايه‌گذاري‌هاي خارج از بازار خودرو سود مي‌برند بيشتر سهام خودروسازان دولتي را در اختيار دارند و با افزايش سرمايه بازدهي بيشتري كسب مي‌كنند.

به عقيده كارشناسان افزايش سرمايه خودروسازان از محل تجديد ارزيابي اقدامي براي جلوگيري از ورشكستگي خودروسازان محسوب مي‌شود و تنها ارزش دارايي اين شركت‌ها روي كاغذ افزايش مي‌يابد و عملا در نقدينگي آنها براي سرمايه‌گذاري و اجراي پروژه‌هاي جديد تاثير ندارد. به همين دليل مي‌توان گفت گاهي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي منجر مي‌شود نسبت سرمايه به درآمد تغيير كند.

 

صعود دوباره نفت

بهاي معاملات نفت برنت با ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد افزايش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲ سنت افزايش، به ۷۹ دلار و ۹۹ سنت در هر بشكه رسيد. اختلاف قيمت معاملات براي تحويل در ماه آينده نسبت به قراردادهاي ۶ ماهه، افزايش يافته كه نشان مي‌دهد بازار انتظار محدوديت عرضه در كوتاه‌مدت را دارد.

تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: سيگنال‌هاي محدوديت عرضه در بازار فيزيكي، همچنان قيمت نفت را بالاتر مي‌برد. كاهش توليد اوپك اوپك، عرضه به بازار را كمتر كرده و بازار نگران تجديد تنش‌ها در خاورميانه است. اوپك و متحدانش در گروه اوپك پلاس روز يكشنبه، با تمديد كاهش توليد ۲.۲ ميليون بشكه در روز نفت در سه ماهه دوم، موافقت كردند. انتظار مي‌رود اين اقدام در بحبوحه نگراني‌هاي اقتصادي جهاني و رشد توليد در خارج از اين گروه، از بازارهاي نفت حمايت كند. تصميم روسيه براي افزايش كاهش توليد هم برخي از تحليلگران را غافلگير كرد. الكساندر نواك، معاون نخست وزير روسيه اعلام كرد روسيه، توليد و صادرات نفت خود را به ميزان ۴۷۱ هزار بشكه در روز در سه ماهه دوم كاهش خواهد داد. يورگه لئون، نایب رييس ارشد شركت مشاوره «ريستاد انرژي» در يادداشتي نوشت: كاهش توليد اوپك پلاس به توليد كمتر ۳۴.۶ ميليون بشكه در روز اين گروه در سه ماهه دوم منتهي مي‌شود در حالي كه پيش‌تر پيش‌بيني شده بود توليد اين گروه ممكن است در ماه مه، به بالاي ۳۶ ميليون بشكه در روز افزايش پيدا كند. اين اقدام جديد از سوي اوپك پلاس، به شكل روشني همبستگي در ميان اعضاي اين گروه را نشان مي‌دهد كه پس از نشست نوامبر وزيران و خروج آنگولا از عضويت اوپك، زير سوال رفته بود. همچنين عزم قوي براي دفاع از كف قيمت نفت در بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه در سه ماهه دوم را نشان مي‌دهد.

رشد تنش‌هاي ژئوپليتيكي به دليل جنگ غزه و عمليات دريايي يمن در درياي سرخ، از قيمت نفت در سال ۲۰۲۴ حمايت كرده است اما نگراني‌ها نسبت به رشد اقتصادي، روي قيمت‌ها سنگيني مي‌كند. بر اساس گزارش رويترز، يمن پس از غرق شدن يك كشتي انگليسي، روز يكشنبه، همچنان كشتي‌هاي انگليسي را در خليج عدن، هدف قرار داد.

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات سومين روز كاري هفته يعني دوشنبه، شاخص كل بورس تهران 6 هزار و 915 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 140 هزار و 173 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 4 هزار و 438 واحدي در رقم 735 هزار و 791 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 176 واحدي به رقم 25 هزار و 40 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش هزار و 898 واحد به سطح 135 هزار و 586 واحد رسيد.

روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 266 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 31 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي خگستر، ذوب، خساپا و ورنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي پارسيان، فخاس، وپارس، ثزاگرس و بفجر تعلق داشت.

روز دوشنبه فولاد، وبملت و فملي نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي خودرو، مبين و بفجر از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريان، زاگرس و بساما بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، تماوندن و بساما بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد خودرو بيشترين تراكنش را داشت و خگستر و خساپا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، بيوتيك و فنر بيشترين تراكنش را داشتند.

در سومين روز كاري هفته ارزش معاملات كل بازار سهام به 313 هزار و 772 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 303 هزار و 498 ميليارد تومان بود كه 97 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 14 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 6 هزار و 87 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 410 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، خگستر بيشترين ارزش معاملات را داشت و وپارس رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ورنا و خساپا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات دوشنبه، 42 نماد صف خريد داشتند و 65 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 67 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 104 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 17 درصدي به 286 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر