کدام شرکت‌ها مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۲۱:۲۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۹۱۱
کدام شرکت‌ها مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند؟

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: در صورتی که شرکت‌های بزرگ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

محمدصادق خیاطیان در رویداد تبادل فناوری در صنعت دریایی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد با اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان با تاخیر مواجه شد، اظهار کرد: ما برای اجرایی‌شدن آن اقدام به اعطای اولین تاییدیه دانش‌بنیان برای یکی از این شرکت‌ها کردیم و این اقدام زمینه‌ای را برای تدوین آیین‌نامه و اساسنامه این قانون فراهم کرد؛ از این رو می‌توان با راهکارها و ترفندهایی قوانین را اجرا کرد.

به گزارش مهر، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه توسعه فناوری در همه کشور از جمله ایران از صنایع دفاعی شروع می‌شود، افزود: آمریکا مهد این رویکرد است که ابتدا حوزه دفاعی را تقویت کرد و سرریز فناوری‌های این حوزه به سایر حوزه‌های صنعتی تسری یافت.
خیاطیان اضافه کرد: رویکرد جدید صنعت دفاعی موجب شد تا فناوری‌های تولید شده وارد سایر حوزه‌ها شود و این رویکرد اتفاق مهمی است که توانست با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ارتباط دانش‌بنیان‌ها با صنایع دفاعی مرهون شعار دهه ۸۰ مبنی بر هسته دانا، شبکه توانا است، خاطرنشان کرد: تا قبل از آن میان این دو نهاد هیچ ارتباطی نبود و این رویکرد موجب شد اکوسیستم توسعه یافته‌ای شکل بگیرد و در همین راستا همکاری‌های جدی میان صنایع دفاعی با دانشگاه‌ها و شرکت‌ها ایجاد شود.

وی با اشاره به برگزاری رویداد امروز در حوزه صنعت دریایی گفت: انتظار می‌رود که این همکاری‌ها توسعه یابد و امید داریم در سایه شعار هسته دانا شبکه توانا نهادسازی‌های خوبی شکل بگیرد.

خیاطیان یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای همکاری با بخش‌های دفاعی را بوروکراسی این بخش عنوان کرد و گفت: امیدواریم تحولاتی در سامانه «سمتا» (ساماندهی، مدیریت و توانمندسازی شبکه همراهان وزارت دفاع) ایجاد شود، چرا که فناوران از عدم چابکی این سامانه گله‌مند هستند.

وی افزود: از طرفی بسیاری از فناوری‌هایی که در مجموعه‌های دفاعی تولید می‌شوند، قابلیت استفاده در حوزه‌های غیر نظامی را دارد و ما آمادگی داریم تا با سازوکارهایی از طریق شتابدهنده‌ها این فناوری‌ها را مورد حمایت قرار دهیم تا وارد سایر صنایع شوند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی بر تقویت صندوق پژوهش و فناوری وزارت دفاع تاکید کرد و گفت: سرمایه این صندوق‌ محدود است و در صورتی که سرمایه آن افزایش یابد، ما می‌توانیم تعاملات بیشتری با این صندوق ایجاد کنیم.

وی در ادامه به مصوبه امروز دولت درباره معافیت مالیات برخی شرکت ها اشاره کرد و گفت: امروز در کمیسیون دولت این موضوع به تصویب رسید که اگر شرکت‌های بزرگ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. این مصوبه، رویکرد خوبی است، چرا که باعث می شود تا سرمایه های بخش خصوصی به سمت دانش بنیان ها هدایت شوند.

ارسال نظر