«تعادل» گزارش مي‌دهد

احياي موقت بورس تهران

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۰:۳۹:۲۵
کد خبر: ۳۰۷۵۰۲
احياي موقت بورس تهران

معاملات بورس تهران بالاخره در آخرين روز كاري هفته سبزپوش شد و بازهم خود را از مرز خطر نجات داد تا شايد شرايط بهتري را تجربه كند. مساله اينجاست كه بورس تهران نمي‌تواند رشد چنداني داشته باشد؛ چراكه ميزان نقدينگي در بازار كم است و در شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي فعلي سهامداران نمي‌توانند به سرمايه‌گذاري در بازار و رشد آن اعتماد كنند.

معاملات بورس تهران بالاخره در آخرين روز كاري هفته سبزپوش شد و بازهم خود را از مرز خطر نجات داد تا شايد شرايط بهتري را تجربه كند. مساله اينجاست كه بورس تهران نمي‌تواند رشد چنداني داشته باشد؛ چراكه ميزان نقدينگي در بازار كم است و در شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي فعلي سهامداران نمي‌توانند به سرمايه‌گذاري در بازار و رشد آن اعتماد كنند.

همانطور كه پيش از اين تاكيد شده بورس تهران از لحاظ شرايط ارزنده است اما مشكل با ارزندگي نيست و هر بازار ارزنده هم سودده نيست! مساله اينجاست بازاري مي‌تواند در ارزندگي سودده باشد كه در وهله نخست اعتماد سهامداران را جلب كرده باشد و در مرحله دوم عاري از هرگونه دخالت و دستكاري باشد. اما متاسفانه بورس تهران اعتمادي وجود ندارد و از سوي ديگر هر چند روز يك‌بار شاهد دخالت و دستكاري خاصي در چرخه معاملات هستيم در نتيجه اگر سهام بازار ارزنده هم باشد نبايد انتظار رشد بيهوده داشت؛ چراكه فرصتي وجود ندارد.

از سوي ديگر اين فرصت رشد از بورس گرفته شده و به بازارهاي ديگر اعطا شده، همين عامل نيز خروج نقدينگي از چرخه معاملات را در پي داشته كه نتيجه آن كاهش ارزش معاملات روزانه و هفتگي است. درحالي كه شاخص بورس تهران در محدوده دو ميليوني حركت مي‌كند، ارزش معاملات به 4 هزار ميليارد تومان نيز نمي‌رسد و اين روزها در محدوده دو ميليارد الي سه هزار ميليارد تومان نوسان مي‌كند. اين مثبت شدن بورس در آخرين روز كاري هفته چيزي شبيه احيا و ترميم موقت بود تا به سهامداران و فعالان بازار سرمايه اميد داده شود كه بورس دوباره مي‌تواند سبز و سودده باشد و مشكلي ندارد! اين فرضيه تا حدودي درست به حساب مي‌آيد اما زماني كه اعتماد نباشد ترميم موقت جوابگو نيست و تنها اعداد و رنگ تابلو عوض مي‌شود.

بازار سرمايه براي مثبت شدن و رشد واقعي نياز به افزايش اعتماد، عدم دخالت و دستكاري، ورود نقدينگي پرقدرت و تحقق وعده‌ها‌ دارد. آن زمان مي‌توان به مقاومت بورس در برابر تورم و بازدهي بيش از تورم اين بازار اميدوار بود.

 

تغيير قيمت نفت در بازار

بهاي معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۶ درصد كاهش، به ۸۳ دلار و ۳۵ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۲۸ سنت كاهش، به ۷۸ دلار و ۵۹ سنت در هر بشكه رسيد. ميشل بومن، از مقامات فدرال رزرو روز سه‌شنبه، اعلام كرد عجله‌اي براي كاهش نرخ‌هاي بهره امريكا ندارد، به‌ خصوص با توجه به ريسك‌هاي صعودي براي تورم كه مي‌تواند پيشرفت در كنترل فشار قيمت‌ها را متوقف كند يا حتي تشديد مجدد آنها منتهي شود. جفري اشميد، رييس بانك فدرال رزرو كانزاس سيتي، دوشنبه هفته جاري اظهارات مشابهي را مطرح كرده بود. اظهارات اين مقامات بانكي، اين نگراني در بازارهاي مالي را برجسته مي‌كند كه مزاياي اقتصادي بالقوه كاهش نرخ‌ها، به تعويق خواهد افتاد. واندانا هاري، بنيانگذار شركت تحليل بازار نفت «واندا اينسايتس»، گفت: سودگيري در معاملات روز اخير پس از دو روز معامله گذشته، ۲ دلار در هر بشكه نرخ اضافي ريسك خاورميانه را جبران كرد. كاهش قيمت، واكنش تركيبي به افزايش هفتگي ذخاير نفت امريكا بر اساس گزارش موسسه امريكن پتروليوم و اميدواري به توافق آتش‌بس جنگ غزه در چند روز آينده بود.

بايدن، رييس‌جمهور امريكا، روز سه‌شنبه اعلام كرد رژيم صهيونيستي با توقف فعاليت‌هاي نظامي در غزه براي ماه مبارك رمضان موافقت كرده است. با اين حال، رژيم صهيونيستي، حماس و همچنين ميانجي‌هاي قطري، در خصوص پيشرفت به سوي آتش‌بس در غزه هشدار دادند. منابع بازار با استناد به آمار موسسه آمريكن پتروليوم كه روز سه شنبه منتشر شد، اعلام كردند ذخاير نفت امريكا در هفته منتهي به ۲۳ فوريه، به ميزان ۸.۴۳ ميليون بشكه افزايش يافت. داده‌ها نشان داد ذخاير بنزين، ۳.۲۷ ميليون بشكه و ذخاير سوخت‌هاي تقطيري، ۵۲۳ هزار بشكه كاهش يافته است.

پس از گزارش رويترز مبني بر اينكه توليدكنندگان اوپك پلاس، تمديد كاهش داوطلبانه توليد نفت را تا سه ماهه دوم بررسي خواهند كرد، قيمت‌هاي نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت در معاملات روز سه‌شنبه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافتند. يكي از منابع آگاه در اوپك پلاس گفت: احتمال تمديد كاهش توليد در سه ماهه دوم وجود دارد. دو منبع ديگر گفتند: تمديد طولاني‌تر تا پايان سال ۲۰۲۴ امكان‌پذير است. نوامبر گذشته، اوپك پلاس با كاهش داوطلبانه حدود ۲.۲ ميليون بشكه در روز براي سه ماهه اول سال ميلادي جاري موافقت كرد. بر اساس گزارش رويترز، تحليلگران ANZ Research در يادداشتي نوشتند: چنين اقدامي از سوي ائتلاف اوپك پلاس، عرضه در بازار را احتمالا محدود خواهد كرد.

 

بازار از دريچه معاملات

در معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه توانست برخلاف روزهاي اخير خود مثبت شود و نسبتا شرايط خوبي را تجربه كند.

شاخص كل بورس تهران 8 هزار و 722 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 54 هزار و 739 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 4 هزار و 917 واحدي در رقم 714 هزار و 170 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 146 واحدي به رقم 24 هزار و 450 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و 440 واحد به سطح 132 هزار و 673 واحد رسيد.

روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي هفدهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 4 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد فملي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 11 ميليارد تومان بود. پس از فملي، نمادهاي شستا، بپاس، آردينه و وپاسار بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فن افزار، سمگا، خودرو، فولاد و فزر تعلق داشت.

روز گذشته فولاد، كگل و شپنا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي سدشت، پارس و فملي از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، خاور و وسپهر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي بپاس، ماديرا و مارون بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و سصفها در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، بيوتيك و فنر بيشترين تراكنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 49 هزار و 148 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 43 هزار و 191 ميليارد تومان بود كه 88 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 20 ميليارد تومان رسيد.

طي معاملات نماد شستا بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 75 ميليارد تومان بود. پس از شستا، آردينه بيشترين ارزش معاملات را داشت و ذوب رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و بيوتيك در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 51 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 3 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 139 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 23 درصدي به 209 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر