«تعادل» از ادامه خروج نقدينگي از بورس گزارش مي‌دهد

سرماي سرمايه‌‌‌سوز بازار سرمايه

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۵:۲۷
کد خبر: ۳۰۷۳۲۵
سرماي سرمايه‌‌‌سوز   بازار سرمايه

بورس تهران دنبال هر بهانه‌اي مي‌گردد تا سرخ‌پوش شود و روز گذشته به قولي بورسي‌ها برف و سرماي هوا را بهانه كرد تا دوباره قرمزپوش شود. ميزان خروج نقدينگي از معاملات بازار هر روز بيش از گذشته مي‌شود كه اين موضوع در كوتاه‌مدت براي بورس دردسرساز خواهد شد؛ البته نبود نقدينگي در بازار يك تكرار مكررات طي سه سال اخير است و نمي‌توان اين موضوع را يك تجربه جديد براي بازار دانست.

بورس تهران دنبال هر بهانه‌اي مي‌گردد تا سرخ‌پوش شود و روز گذشته به قولي بورسي‌ها برف و سرماي هوا را بهانه كرد تا دوباره قرمزپوش شود. ميزان خروج نقدينگي از معاملات بازار هر روز بيش از گذشته مي‌شود كه اين موضوع در كوتاه‌مدت براي بورس دردسرساز خواهد شد؛ البته نبود نقدينگي در بازار يك تكرار مكررات طي سه سال اخير است و نمي‌توان اين موضوع را يك تجربه جديد براي بازار دانست. حمايت از بورس كليد واژه چند وقت اخير مسوولان كشوري است كه تا به امروز اين واژه به صورت صددرصد محقق نشده است. چندي پيش وزير اقتصاد خبر داد كه دولت به دنبال روشن كردن چشم‌انداز فعاليت صنايع است با بهبود عواملي كه در حيطه اثرگذاري‌هاي سياستگذار است براي نمونه درباره مصوبات شركت‌هاي پالايشگاهي كه در دي ماه اعلام شده جلسه‌اي برگزار شده است، در جلسه دوم احتمالاً اصلاحيه براي اين مصوبه تهيه و ابلاغ مي‌شود در اين رابطه وزير اقتصاد ضمن اشاره به اينكه بازار سرمايه انعكاسي از همه نااطميناني‌ها در اقتصاد كشور و منطقه است، گفت: دولت در دو سال گذشته مصوبات خوبي براي حمايت از بورس داشته و نرخ خوراك پتروشيمي‌ها را براي پنج سال آينده پيش بيني كرده است اما متأسفانه مسائل منطقه بازار سهام را تحت تاثير قرار داد و در شرايط كنوني دولت به دنبال كاهش ريسك‌هاي عوامل داخلي است. احسان خاندوزي با تاكيد بر اينكه به دنبال روشن كردن چشم‌انداز فعاليت صنايع هستيم، تصريح كرد: بهبود عواملي كه در حيطه اثرگذاري‌هاي سياستگذار است مي‌تواند اين هدف را محقق كند. او با تاكيد بر اينكه درباره مصوبات شركت‌هاي پالايشگاهي كه در دي ماه اعلام شده جلسه‌اي برگزار شده است، تصريح كرد: اميدواريم در جلسه دوم اصلاحيه براي اين مصوبه تهيه و ابلاغ شود. با توجه به اينكه اقتصاد كشور همچنان درگير قيمت‌گذاري دستوري است شايد مهم‌ترين چالش اصلي بازار سهام همين موضوع باشد و دولت بايد در سطح كلان تدبيري براي اين موضوع داشته باشد. به عبارت ديگر در سال‌هاي اخير بسياري از صنايع همچون خودرو، پتروشيمي، شوينده‌ها، دارو و... درگير همين مقررات قيمت‌گذاري شده‌اند و به دليل عدم پايداري هزينه‌ها همواره حاشيه سود شركت‌ها با افت مواجه شده است و در نهايت سهامداران زيان ديده‌اند.

 

اعتماد ركن گمشده

بارها درخصوص اعتماد در بازارسرمايه سخن گفته شده است. نبود شفافيت، برنامه‌ريزي، كسري بودجه و بسياري موارد ديگر كه بازار سرمايه را به نوعي تحت فشار قرار داده باعث شده است تا بازار سرمايه مقصر بي‌اعتمادي مردم به اين بازار شناخته شود. فرض برآن كه مقصر اصلي بي‌اعتمادي مردم به بورس بازار سرمايه است، اين موضوع بايد با راهكارهاي كارشناسي و علمي حل شود؛ اگر نظرات كارشناسان اين بازار را در ماه‌هاي گذشته رصد كنيم مشاهده خواهيم كرد كه هشدارها درباره بي‌اعتمادي مردم به بورس داده شده بود اما هيچ يك از نهاد‌ها و ارگان‌هاي مرتبط به اين هشدارها توجهي نكردند. بايد منشأ بي‌اعتمادي مردم به بازار سرمايه مورد هدف قراردهد و نبايد تنها با مقصر دانستن بازار سرمايه بي‌اعتمادي مردم و سهامداران به اين بازار را گسترش داد. در اصل موضوع اعتماد نيست بايد توجه داشت كساني كه به سمت بورس مي‌روند را بايد به چند دسته تقسيم كرد، دسته اول سرمايه‌گذاران و مشاركت‌كنندگان حرفه‌اي كه هيچ‌وقت از اين بازار خارج نمي‌شوند و براساس اعداد و متغير‌ها معاملات خود را انجام مي‌دهند و طبيعي است كه ريسك را هم اندازه‌گيري مي‌كنند بخش قابل توجهي از سرمايه‌گذاران حرفه‌اي در اين بازار هستند كه هرگز از اين بازار نمي‌توانند خارج شوند آن هم به دليل اين است كه كسب و كار اصلي شان اين بازار است . در اين دسته شركت‌هاي دولتي و شركت‌ها حقوقي بزرگ مثل بيمه‌ها و بانك‌ها هم حضور دارند.

بازار از دريچه معاملات

بورس تهران در دومين روز كاري هفته يعني دوشنبه 7 اسفند ماه، روند نزولي داشت و بازهم شاهد خروج نقدينگي و كاهش شاخص كل در معاملات بوديم. شاخص كل بورس تهران 16 هزار و 700 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 49 هزار و 437 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 10 هزار و 689 واحدي در رقم 712 هزار و 489 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 252 واحدي به رقم 24 هزار و 387 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 2 هزار و 437 واحد به سطح 131 هزار و 914 واحد رسيد. روز دوشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي پانزدهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 347 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز شنبه 30 درصد افزايش يافته است. نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 24 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي بيوتيك، خساپا، اخابر، وبصادر و ثعمرا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي ذوب، زماهان، سدشت، كروميت و سمگا تعلق داشت. روز معاملاتي گذشته شستا، وبملت و نوري نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهايسدشت، ذوب و كساپا از معدود نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادها آريا، هرمز و غصينو بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تماوند، كروميت و فالوم بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و ذوب و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز فنر، فصبا و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند. روز دوشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 168 هزار و 348 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 161 هزار و 146 ميليارد تومان بود كه 96 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 9 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 390 ميليارد تومان رسيد. در معاملات دوشنبه، 37 نماد صف خريد داشتند و 110 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 10 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 106 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 52 درصدي به 392 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر