«تعادل» از بازار سرمايه گزارش مي‌دهد

فشار مضاعف به بورس

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۱:۰۲:۱۶
کد خبر: ۳۰۶۹۶۱
فشار مضاعف به بورس

بورس تهران اولين روز اسفند ماه را با روندي نوساني آغاز كرد و شاخص كل بورس در اولين روز كاري ماه مثبت و شاخص هم‌وزن نيز منفي شد. اين روند معكوس درحالي است كه اغلب فعالان بازار سرمايه در انتظار مثبت شدن بازار در اين مدت باقي مانده‌ هستند تا پايان سالي سود ناچيزي كسب كنند.

بورس تهران اولين روز اسفند ماه را با روندي نوساني آغاز كرد و شاخص كل بورس در اولين روز كاري ماه مثبت و شاخص هم‌وزن نيز منفي شد. اين روند معكوس درحالي است كه اغلب فعالان بازار سرمايه در انتظار مثبت شدن بازار در اين مدت باقي مانده‌ هستند تا پايان سالي سود ناچيزي كسب كنند. درحال حاضر تمامي فاكتورهاي اثرگذار بورس تهران مثبت هستند؛ اما بازار روندي نزولي دارد و نمي‌تواند جذب نقدينگي درستي انجام دهد. درست است بازار سرمايه از لحاظ بنيادي شرايط خوبي دارد ولي نقدينگي كمي در بازارها وجود دارد و همين موضوع باعث شده كه ارزش دلاري بازار به كف برسد كه خود جاي تعجب دارد كه چرا در زمان حمايت بورس اين شرايط را تجربه مي‌كند. رييس دولت سيزدهم و كابينه اقتصادي وي، وعده‌هاي بسيار زيادي درخصوص بورس و ترميم اين بازار داده بودند اما اين روزها شاهد افزايش زيان بورسي‌ها و عدم تحقق وعده‌ها هستيم. رييس دولت سيزدهم اولين كانديدای رياست‌جمهوري بود كه به تالار شيشه‌اي رفت و وعده ترميم بورس را داد؛ اما از آن زمان تا بورس تنها بي‌اعتمادي در اين بازار افزايش يافته و مردم به دنبال خروج نقدينگي خود از بازار هستند. اين درحالي است كه تمامي كابينه دولت سيزدهم در سخنان خود از بازار سهام حمايت مي‌كنند اما در عمل به دنبال سركوب اين بازار هستند. رييس سازمان بورس نيز وعده‌هاي بسيار زيادي داده بود اما در عمل مي‌بینيم كه هيچ كاري براي بورس انجام نمي‌شود و همه مسوولان به تماشاي سقوط بورس نشسته‌اند و به دنبال حال بد در بازار هستند. با وجود اينكه دولت سيزدهم و سازمان بورس وعده‌هاي بسيار زياد انجام نشده دارند؛ اما بازهم به صورت اسمي به دنبال حمايت هستند و به صورت واقعي خبري نيست!

 

ممنوعيت ارسال و انجام معامله فروش

توسط كليه بازارگردان‌ها

مديريت عمليات بازار شركت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص ممنوعيت ارسال و انجام معامله فروش توسط كليه بازارگردان‌ها با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: تا اطلاع ثانوي در كليه نمادهاي معاملاتي‌ موضوع بازارگرداني، ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش ممنوع مي‌باشد. شايان ذكر است پيش‌تر هم مديريت نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو عرضه‌هاي اوليه در بازار سرمايه گفته بود: اين تصميم در راستاي حمايت از بازار سرمايه با توجه به شرايط كنوني گرفته شده است.

 

ارزش دلاري بازار چقدر شد؟

در انتهاي بهمن ماه امسال ارزش دلاري بورس تهران تا 125.9 ميليارد دلار افت داشت؛ در حالي كه انتهاي اسفند ماه سال 1398 كه تراز شاخص كل در محدوده 500 هزار واحدي قرار داشت؛ ارزش دلاري بورس تهران 125.7 ميليارد دلار بوده است.

براساس آمار اكوايران؛ بازار سهام در انتهاي معاملات سهامي بهمن ماه در تراز 2 ميليون و 71 هزار واحدي شاخص كل به كار خود پايان داد. ارزش بازاري بورس تهران در اين روز 7 هزار و 191 همت بود و ارزش دلاري بورس تهران به 125.9 ميليارد دلار رسيده است. روز‌هاي اخير اولين تجربه بازار سهام در تراز شاخص كل بالاي 2 ميليون واحد با ارزش بازاري كمتر از 130 ميليارد دلار است.

بازار سهام در انتهاي اسفند ماه سال 1398 نيز ارزش دلاري 125.7 ميلياردي داشته است اما در اين تاريخ ارزش ريالي بازار سهام هزار و 320 همت بود و تراز شاخص كل در محدوده 513 هزار واحدي قرار داشت. ارزش ريالي بورس تهران در حال حاضر 23 درصد كمتر از سقف تاريخي سال 99 و 8 درصد كمتر از سقف ارديبهشت ماه امسال است.

نكته قابل توجه ديگر كاهش 65 درصدي ارزش دلاري بازار سهام به نسبت سطح مرداد ماه سال 99 است؛ در صورتي كه تراز شاخص كل در همان سطح قرار دارد. ارزش دلاري بورس تهران در نيمه مرداد ماه سال 99 به 356.7 ميليارد دلار رسيده بود و تراز شاخص كل در سطح 2 ميليون و 78 هزار واحدي قرار داشت. در حال حاضر نيز تراز شاخص كل در محدوده 2 ميليون و 71 هزار واحدي قرار دارد اما ارزش دلاري بازار با 231 ميليارد دلار كاهش به سطح 125.9 ميليارد دلاري رسيده است.

نفت در اوج

بهاي معاملات نفت برنت با ۱۱ سنت كاهش، به ۸۳ دلار و ۴۵ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا براي تحويل در آوريل با ۱۱ سنت كاهش، به ۷۸ دلار و ۳۵ سنت در هر بشكه رسيد. قرارداد مارس وست تگزاس اينترمديت با ۳۶ سنت افزايش، ۷۹ دلار و ۵۵ سنت در هر بشكه بود. وست تگزاس اينترمديت روز دوشنبه به دليل تعطيلات عمومي در امريكا، قيمت نهايي نداشت.

توني سايكامور، تحليلگر شركت‌اي جي ماركت در يادداشتي نوشت: بازارهاي نفت در معاملات آرامي به دليل تعطيلات روز رييس‌جمهور در امريكا در روز دوشنبه و نگراني‌ها پيرامون تقاضا كه تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه را تحت‌الشعاع قرار داد، اندكي كاهشي شدند.

درآمد گردشگري در چين، بر مبناي سال به سال، ۴۷.۳ درصد افزايش يافت و در تعطيلات سال نوي چيني كه روز شنبه خاتمه يافت، به سطح پيش از پاندمي كوويد، افزايش يافت. تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: سيگنال‌هاي تقاضاي قوي‌تر در چين، فضاي بازار را بهبود بخشيد. چين همچنين براي حمايت از بازار مسكن و اقتصاد خود، روز سه شنبه، نرخ مرجع وام مسكن را بيش از حد انتظار كاهش داد. با اين حال، عوامل حمايت‌كننده از قيمت نفت، نگراني‌ها پيرامون تقاضا را كاملا برطرف نكردند.

بر اساس گزارش رويترز، آژانس بين‌المللي انرژي (IEA)، هفته گذشته، پيش بيني خود از رشد تقاضا براي نفت در سال ۲۰۲۴ را با اين انتظار كه انرژي تجديدپذير، جايگزين سوخت فسيلي خواهد شد، كاهش داد.

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات چهارمين روز كاري هفته شاخص كل بورس تهران 739 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 71 هزار و 513 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 191 واحدي در رقم 727 هزار و 86 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 38 واحدي به رقم 24 هزار و 798 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش 594 واحد به سطح 136 هزار و 42 واحد رسيد. روز سه‌شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي دوازدهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 360 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به ديروز بيش از 3 برابر بيشتر است. روز گذشته نماد خودرو براي سومين روز متوالي بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 34 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي وبملت، خساپا، شستا و ثفارس بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي بيوتيك، آردينه، وسپه، وآتوس و بتهران تعلق داشت.

روز سه‌شنبه كگل، ونيكي و دعبيد نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي اخابر، وپاسار و ميدكو از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، غصينو و كوثر بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي انتخاب، وسپهر و ودي بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد سصفها بيشترين تراكنش را داشت و داتام و خودرو در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

در فرابورس نيز بيوتيك، آردينه و فصبا بيشترين تراكنش را داشتند. روز سه‌شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 39 هزار و 953 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 32 هزار و 336 ميليارد تومان بود كه 81 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 8 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 439 ميليارد تومان رسيد. در معاملات ديروز نماد بيوتيك بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 343 ميليارد تومان بود. در معاملات سه‌شنبه، 52 نماد صف خريد داشتند و 49 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 24 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 364 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 24 درصدي به 142 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر