برنامه ساخت ۴۰ شهرک جدید در دولت سیزدهم

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۱۰:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۶۷۵۴
برنامه ساخت ۴۰ شهرک جدید در دولت سیزدهم

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: مطالعات و مکان‌یابی بیش از ۴۰ شهرک در ۱۳ استان کشور با ظرفیت جمعیت‌پذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر انجام و از این تعداد پروانه و پیش پروانه ساخت ۱۴ شهرک صادر شده است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در دولت سیزدهم مطالعات و مکان‌یابی بیش از ۴۰ شهرک در ۱۳ استان کشور با ظرفیت جمعیت‌پذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر انجام و از این تعداد پروانه و پیش پروانه ساخت ۱۴ شهرک صادر شده است. در حالی که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ پروانه تاسیس و بهره‌داری شهرک‌های دولتی و خصوصی صادر نشده بود.

سعید غفوری اظهار کرد: اگرچه شهرک‌سازی سابقه ای ۵۰ ساله در کشور ما دارد و می‌تواند ظرفیت قانونی بسیار خوبی برای حمایت از برنامه‌ها و سیاست‌های آمایشی و تأمین مسکن داشته باشد، اما در دهه‌های اخیر، شهرک‌سازی، یادآور ساخت و سازهای بی‌ضابطه در خارج از محدوده و حریم شهرها به ویژه پیرامون کلانشهرها و مناطق خوش آب و هوای کشور، بوده و موجب بروز و ظهور آسیب‌های فراوان زیست محیطی، تخریب کشاورزی و شکل‌گیری اقتصاد خارج از فرآیند برنامه‌ریزی بخش مسکن و ساخت و ساز شده است.

وی افزود: شاید بتوان مهمترین دلیل این آشفتگی را  در فقدان مدیریت یکپارچه ساخت و ساز در خارج از حریم و محدوده شهرها و در قالب عناوینی همچون شهرک، مجموعه، مجتمع، مرکز و ... دانست.

غفوری خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور، در چارچوب دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در سال ۱۳۸۶ با اهداف متنوعی از جمله تدوین سیاست‌های ترویج شهرک‌سازی و سامان دادن به ساخت وسازهای بی‌ضابطه خارج از محدوده و حریم شهرها تشکیل شد اما تا زمان دولت سیزدهم، اقدام چندانی برای تحقق اهداف صورت نداد.

رییس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بازنگری در دستور العمل شهرک‌سازی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور با استقرار در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و با عضویت وزارتخانه‌های مرتبط، از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ضمن صدور پروانه تأسیس یک شهرک خصوصی، پروانه بهره‌برداری دو شهرک خصوصی، پیش پروانه تأسیس ۱۰ و پروانه تأسیس یک شهرک دولتی را صادر کرده است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ پروانه تاسیس و بهره‌داری شهرک‌های دولتی و خصوصی صادر نشده بود.

وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی پروانه بهره‌برداری یک شهرک و پروانه تأسیس دو شهرک دولتی دیگر در دستور کار این ستاد قرار گرفته است. در این راستا و با هدف کمک به سیاست‌های تأمین مسکن دولت، شرکت عمران شهرهای جدید رأسا مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی بیش از ۴۰ شهرک در اراضی دولتی در ۱۳ استان کشور را با مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار و ظرفیت جمعیت‌پذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر را در ۱۳ استان و ۲۳ شهرستان کشور انجام و برای آغاز عملیات اجرایی به سازمان ملی زمین و مسکن سپرد.

به گفته غفوری، جلسات ستاد شهرک‌سازی کشور، در سال جاری به صورت مستمر در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شده و علاوه بر پروانه‌های تأسیس و بهره‌برداری، شرح خدمات طرح‌های جامع، آماده‌سازی و طراحی شهری، پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار در شهرک‌ها را تدوین و مصوب کرده است.

سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: در کنار این موضوعات و در چارچوب ماده ۱۴ دستورالعمل شهرک‌سازی، دبیرخانه ستاد شهرک‌سازی کشور (شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید)، با ابلاغ ساختار و فرآیند ساماندهی تمامی مجتمع، مراکز، مجموعه ها و ... به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، در پی ضابطه مند کردن و نظارت بر فرآیندهای ساخت و سازهای قبلی در پیرامون شهرها به ویژه شمال کشور و پیرامون کلان شهرها است. در این مسیر، تاکنون وضعیت سه شهرک از شهرک‌های مصوب پیش از انقلاب اسلامی که بلاتکلیف بوده‌اند، مورد رسیدگی واقع شده است.

ارسال نظر