رييسي: ساخت مسكن از سوي بانك‌ها جزو تسهيلات تكليفي آنها براي اين بخش لحاظ نشود

2 كانال جديد تامين مالي مسكن دولتي

۱۴۰۲/۱۱/۲۹ - ۰۲:۱۶:۵۴
کد خبر: ۳۰۶۷۴۱

در حالي كه به تازگي مقرر شد، 2 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به ساخت مسكن دولتي اختصاص يابد، ديروز از 2 كانال جديد تامين مالي اجراي وعده مسكني دولت رونمايي شد.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه به تازگي مقرر شد، 2 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي به ساخت مسكن دولتي اختصاص يابد، ديروز از 2 كانال جديد تامين مالي اجراي وعده مسكني دولت رونمايي شد. تجميع تسهيلات بانك‌ها در بانك مسكن و هدايت اعتبارات ناشي از «مولد‌سازي» دارايي‌هاي دولت به ساخت مسكن، 2 كانال جديد تامين مالي اجراي پروژه ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال است. اين همه در حالي است كه بر اساس قانون جهش توليد مسكن، صندوق ملي مسكن نيز موظف به تامين مالي اين وعده دولت سيزدهم است. ديروز اما سيد ابراهيم رييسي در چهاردهمين جلسه شوراي‌ عالي مسكن در دولت سيزدهم، با قدرداني از همه تلاش‌هاي صورت گرفته براي تسريع در پيشبرد نهضت ملي مسكن، از جمله آغاز عمليات اجرايي ساخت حدود 60 هزار واحد مسكوني براي دانشگاهيان و نيز خوابگاه‌هاي متاهلي در دانشگاه‌ها، تصريح كرد: مسكن از بخش‌هاي پيشران اقتصاد بوده و ضمن رونق توليد آثار ضدتورمي جدي و موثري دارد. به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور با بيان اينكه اقدامات انجام شده در چارچوب نهضت ملي مسكن به لحاظ كيفي و كمي خوب است، اما همچنان جاي كار بيشتري دارد، افزود: بايد چارچوب و دستورالعمل دقيقي براي تسهيل و تسريع موضوع ساخت واحدهاي مسكوني براي دانشگاهيان و خوابگاه‌هاي متأهلي در دانشگاه‌ها تبيين شود تا موضوع با جديت و جامعيت بيشتر به پيش برود.

 

مولد‌سازي يكي از راهكارهاي تامين مالي

رييسي اجراي قانون مولدسازي را يكي از مهم‌ترين راهكارهاي تأمين منابع لازم براي پيشبرد طرح‌هاي ساخت مسكن عنوان كرد و دستور داد، براي نتيجه‌گيري بهتر از قانون مولدسازي طرحي با همكاري استان‌ها تهيه شود كه مطابق آن ميزان درآمدهاي اجراي طرح مولدسازي و حوزه‌هايي كه قرار است اين درآمدها در آنها هزينه شود، از جمله طرح‌هاي ساخت مسكن به شكل دقيق پيش‌بيني شود. رييس‌جمهور همچنين با اشاره به طرح موضوع تجميع اعتبارات در نظر گرفته شده براي اعطاي تسهيلات مسكن در بانك مسكن در چندين جلسه، گفت: وزير محترم راه و شهرسازي اين موضوع را در جلسه‌اي با حضور رييس كل بانك مركزي و مديران عامل بانك‌ها بررسي كرده و نظر نهايي و قطعي در اين باره را به جلسه آتي شوراي عالي مسكن ارايه كند. رييسي ضمن استقبال از ساخت واحدهاي مسكوني از سوي بانك‌ها تاكيد كرد: فعاليت بانك‌ها در اين حوزه يك فعاليت تجاري است و منابع صرف شده در اين بخش نبايد جزو تسهيلات تكليفي آنها در بخش مسكن منظور شود.رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش اظهارات وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را درباره اولويت كاركنان دستگاه‌ها براي بهره‌مندي از ساختمان‌ها و اراضي كه در اين دستگاه‌ها براي اختصاص به طرح نهضت ملي مسكن شناسايي مي‌شوند، مورد تاييد قرار داد. رييسي همچنين خواستار توجه جدي به تامين زيرساخت‌هاي لازم براي واحدهاي مسكوني در حال احداث شد و گفت: تامين نيازمندي‌ها و تامين زيرساخت‌هايي همچون آب، برق، گاز و ديگر نيازها مثل مدرسه همزمان با احداث واحدهاي مسكوني دنبال شود تا خانه‌هاي تكميل شده معطل تامين زيرساخت‌ها نمانند.

 

ساخت ۶۰ هزار واحد مسكوني براي دانشگاهيان

در اين حال، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن از آغاز عمليات اجرايي و كلنگ‌زني در بيش از ۱۵۰۰ هكتار زمين مازاد دانشگاه‌ها با ظرفيت ساخت ۶۰ هزار واحد مسكوني و خوابگاه دانشجويي متاهلي خبر داد.به گزارش ايلنا، ارسلان مالكي مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن از آغاز عمليات اجرايي و كلنگ‌زني در بيش از ۱۵۰۰ هكتار زمين مازاد دانشگاه‌ها با ظرفيت ساخت ۶۰ هزار واحد مسكوني و خوابگاه دانشجويي متاهلي در بيش از ۵۰ نقطه دانشگاهي توسط رييس‌جمهور در شوراي عالي مسكن كشور خبر داد.

وي با اشاره به اينكه اين عمليات در ۲۴ واحد دانشگاه آزاد اسلامي و ۳۰ واحد دانشگاهي دولتي اجرا مي‌شود، افزود: يكي از موضوعات مهمي كه در وزارت راه و شهرسازي پيگيري مي‌شد مسكن‌دار كردن اعضاي هيات علمي، دانشگاهيان و نخبگان بود كه با تفاهم ابتدايي با روساي دانشگاه‌هاي دولتي و دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي اين اراضي براي ساخت مسكن اين اقشار اختصاص داده شد.

معاون وزير راه و شهرسازي در توضيح وضعيت پيشرفت اين اراضي تصريح‌كرد: براي بخشي از اين اراضي، طراحي‌ها انجام شده و مجوزات لازم اخذ شده و امروز كار آماده‌سازي آغاز مي‌شود همچنين براي تسريع امور، وظيفه آماده‌سازي اين اراضي به بنياد مسكن انقلاب اسلامي واگذار شده و ان‌شاءالله ظرف دو سال آينده اين مسكن‌ها آماده خواهد شد. وي ادامه‌داد: بخش ديگري از اين اراضي نياز به طراحي دارد كه با توجه به اينكه توان فني در حوزه شهرسازي و معماري در دانشگاه‌ها وجود دارد، دانشگاه‌ها مي‌توانند در اين زمينه به ما كمك كنند تا يك طرح ايراني اسلامي و طراحي در شأن دانشگاهيان عزيز آماده شود.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن در خصوص انواع روش‌هاي واگذاري اين واحدها اظهار كرد: دو روش واگذاري براي اين واحدها وجود دارد، يكي روش اجاره ۹۹ ساله كه بابت زمين هيچ مبلغي دريافت نخواهد شد و زمين به‌صورت رايگان در اختيار دانشگاهيان قرار خواهد گرفت كه با آورده متقاضي و تسهيلات بانكي واحدها ساخته خواهد شد. روش ديگر فروش اقساطي زمين است به اين ترتيب كه اگر متقاضيان تمايل داشته‌باشند مالك زمين شوند زمين در قالب فروش اقساطي به آنها واگذار خواهد شد كه در اين حالت واحدها توسط خود متقاضي يا تعاوني يا هر شركتي كه خود واحد دانشگاهي به جمع‌بندي برسد ساخته مي‌شود. مالكي در خصوص ساخت خوابگاه‌هاي متاهلي توسط وزارت علوم نيز گفت: اين واحدها در اراضي دانشگاه‌ها و با اعتبارات وزارت علوم و تسهيلات خود دانشگاه اجرا مي‌شود كه اگر مشكلي در ارايه تسهيلات وجود نداشته‌باشد زودتر از دو سال آينده به بهره‌برداري خواهد رسيد. وي اضافه‌كرد: در طرح نهضت ملي مسكن براي تمام اقشار مختلف برنامه‌ريزي لازم را به عمل آورده‌ايم اما براي بعضي از اقشار مثل دانشگاهيان به‌صورت ويژه پيگيري كرده‌ايم. همچنين براي كارگران صنايع و بقيه صنوف هم برنامه‌ريزي‌هاي لازم صورت گرفته است.معاون وزير راه و شهرسازي اعلام‌كرد: تاكنون عمليات اجرايي بيش از ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار واحد مسكوني در كشور آغاز شده كه در مراحل مختلف اجرا هستند بخشي از اين واحدها در مناسبت‌هاي مختلف از جمله دهه مبارك فجر تحويل شده و بقيه اين واحدها هم به سرعت در حال پيشرفت است و اگر مانعي در تسهيلات بانكي و آورده مردم نباشد اين واحدها بزودي به دست مردم خواهند رسيد. وي تأكيد كرد: همكاران ما در وزارت راه و شهرسازي به‌صورت شبانه‌روزي در حال پيگيري و پيشبرد طرح عظيم نهضت ملي مسكن هستند و تاكنون تنها بالغ بر ۴۱ هزار هكتار زمين براي ساخت واحدهاي اين طرح به محدوده شهرهاي موجود الحاق شده و مكان‌يابي و شناسايي حدود ۵۰ شهرك نيز در حريم شهرها انجام شده است. مالكي در توصيف حجم كاري كه براي اجراي طرح نهضت ملي مسكن در دولت سيزدهم انجام شده است، گفت: اگر بخواهيم مقايسه‌اي داشته‌باشيم، از ابتداي دولت سيزدهم تأمين زمين براي توليد مسكن در اراضي سازمان ملي زمين و مسكن حدود ۵۰ درصد كل ميزاني بوده كه از ابتداي انقلاب اسلامي تا شروع دولت سيزدهم توليد شده است و اين خبر خوبي براي مردم شريف ايران است. وزير راه و شهرسازي نيز با بيان اينكه ساخت خوابگاه متاهلي دانشگاهيان اولويت دولت سيزدهم است، گفت: در اين طرح قيمت زمين براي استادان رايگان است.

ارسال نظر