نرخ دلار تا پايان سال افزايش نمي‌يابد

۱۴۰۲/۱۱/۲۶ - ۰۰:۲۱:۵۲
کد خبر: ۳۰۶۵۷۹

رييس انجمن سرمايه‌گذاري‌ خارجي ايران و عضو اتاق بازرگاني - درباره كاهش قيمت دلار در هفته اخير گفت: بانك مركزي طي يك سال گذشته اقدامات مختلفي براي كنترل بازار ارز انجام داد

رييس انجمن سرمايه‌گذاري‌ خارجي ايران و عضو اتاق بازرگاني - درباره كاهش قيمت دلار در هفته اخير گفت: بانك مركزي طي يك سال گذشته اقدامات مختلفي براي كنترل بازار ارز انجام داد كه نمونه‌اي از اين اقدامات شامل ايجاد مركز مبادله ارز و طلاي ايران، الزام به افتتاح حساب ارزي براي دريافت ارز با كارت ملي، كنترل نقدينگي و رساندن آن به ۲۵ درصد، افزايش ذخاير ارزي، آزادسازي منابع بلوكه شده و اجراي سياست تثبيت مي‌شود. حسين سليمي افزود: در هفته‌هاي گذشته با رونق گرفتن تنش و اختلافات سياسي در منطقه خاورميانه تعدادي از كشورها تصميم گرفتند پاي ايران را به اين تنش‌ها باز كنند كه خوشبختانه ايران به اين مساله ورود نكرد؛ اما با اين وجود قيمت دلار به بهانه تنش‌هاي سياسي و با جوسازي‌هاي رسانه‌اي عده‌اي ذينفع به صورت موقت افزايش يافت. عضو اتاق بازرگاني با اشاره به اين موضوع كه با كاهش تنش‌هاي سياسي شاهد كاهشي شدن نرخ دلار هستيم، گفت: درست است كه تنش‌هاي سياسي در افزايش نرخ ارز نقش داشتند؛ ولي نبايد از اقدامات خوب بانك مركزي براي كاهشي شدن اين نرخ غافل شويم. وي افزود: از جمله اقدامات خوب بانك مركزي براي نزولي كردن نرخ ارز، انتشار گواهي سپرده خاص با سود 30 درصد بود؛ چون به علت جذابيت و سود اين گواهي، استقبال گسترده‌اي از آن صورت گرفت. سليمي تاكيد كرد: با انتشار گواهي سپرده خاص عده‌اي براي به دست آوردن سود 30 درصدي پول‌هاي خود را به سمت اين گواهي و به نوعي توليد آورند كه اين موضوع باعث كاهش گردش پول در بازار ارز و طلا ‌شد. وي افزود: نرخ شكست اين گواهي سپرده خاص ۱۲ درصد است؛ بنابراين به نوعي مردم ترجيح مي‌دهند اين پول را تا سررسيد يك ساله نزد خود نگه دارند؛ در نتيجه با اين اقدام نقدينگي در دست مردم جمع خواهد شد و بازدهي بانك‌ها نيز بالا مي‌رود. عضو اتاق بازرگاني در پايان بيان كرد: پول‌هاي در دست مردم به نوعي باعث ايجاد فشار به بازار ارز مي‌شد كه خوشبختانه اين پول‌ها جذب گواهي سپرده خاص شدند؛ بنابراين نرخ دلار در بازار ارز دوباره كاهشي شد و تا پايان سال افزايشي براي نرخ ارز متصور نخواهيم بود.

نهاد صدور گواهينامه ضدانفجار IECEx براي اولين‌بار 

مراسم افتتاح اولين آزمايشگاه و نهاد صدور گواهينامه ضدانفجار IECEx در خاورميانه توسط شركت دانش‌بنيان آزمايشگاه‌هاي صنايع انرژي (اپيل) سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ برگزار گرديد.
سيد محسن ميرصدري مديرعامل مجمع تشكل‌هاي دانش بنيان ايران، اين مجموعه تخصصي با اشاره به اهميت عملكرد ايمن تجهيزات در صنايع با حساسيت بالا، رعايت الزامات استاندارد در محصولات توليد شده و اخذ گواهي انطباق محصول در اين حوزه‌ها را ضروري توصيف كرد.  وي افزود معتبرترين سيستم ارزيابي انطباق تجهيزات ضدانفجار كه ابزار مناسبي را براي سازندگان، قانون‌گذاران و كاربران فراهم مي‌نمايد سيستم ارزيابي بين‌المللي IECEx است، كه هدف از اين سيستم، تسهيل تجارت بين‌المللي تجهيزات و خدمات براي استفاده در محيط‌هاي انفجاري و در عين حال حفظ سطح ايمني مورد نياز است.
باقري، نايب‌رييس اتاق بازرگاني ايران نيز در آيين اين مراسم، موضوع توسعه صنعتي را يكي از اركان توسعه پايدار كشورها دانست و اظهار كرد كشورهايي كه در عرصه اقتصاد موفق عمل مي‌كنند همواره توجه و اهتمام ويژه به توسعه صنعتي داشته‌اند كه اين امر نيازمند وجود نقشه راه و اتخاذ راهبردهاي اساسي در اين زمينه مي‌باشد. 
وي افزود: آزمايشگاه‌هاي مرجعي همچون آزمايشگاه اپيل با دارا بودن مرجعيت و همچنين ديدگاه شخص ثالث به مسائل تخصصي، گام‌هاي بزرگي در زمينه توسعه زيرساخت‌هاي اساسي صنايع و در نتيجه آن رفع نيازهاي خدمات آزمون و گواهينامه‌هاي بين‌المللي و جلوگيري از خروج ارز از كشور داشته‌اند. اميد است كه بحث تقويت چنين آزمايشگاه‌هايي همواره مدنظر مسوولان و فعالان اقتصادي قرار گيرد. اسلام پناه، معاون رياست‌جمهوري و رييس سازمان ملي استاندارد در آيين افتتاحيه اين نهاد، لزوم ورود به بازارهاي جهاني را اهتمام دولت‌ها، شركت‌ها، بخش‌هاي خصوصي و غير خصوصي و ... در زمينه ارايه محصولات و خدمات با كيفيت در سطح بين‌المللي و برقراري تعاملات سازنده با دنيا دانست و مجموعه اپيل را نمونه بارز اين امر قلمداد نمود.  وي با اشاره به كارشكني‌ها و شيطنت‌هاي بين‌المللي براي جلوگيري از عضويت اين مجموعه در نهاد بين‌المللي IECEx، همت مديران و متخصصين اين مجموعه را بسيار ارزشمند دانست. به گفته وي اين شركت گام‌هاي موثري در زمينه ارتقاء كيفيت و كاهش قيمت تمام شده توليد، خودكفايي و غرور ملي، جلوگيري از خروج ارز از كشور و زمينه‌سازي صادرات محصولات و خدمات فناورانه برداشته است. موسوي، معاون صنايع ماشين‌آلات و تجهيزات وزارت صمت نيز با اشاره به موفقيت در زمينه امكان آزمايش و صدور گواهي ضدانفجار IECEx در كشور، اين مجموعه تخصصي را تلفيقي از صنعت و دانشگاه دانست و همگان را به مراقبت و حمايت از چنين دستاورد با ارزش بين‌المللي دعوت كرد. حميدرضا صالحي سلمي، رييس هيات‌مديره شركت اپيل، نيز با اشاره به دوران قبل از احداث انواع آزمايشگاه‌هاي تخصصي در اين مجموعه اظهار داشت، در آن زمان‌ها بدليل نبود آزمايشگاه‌هاي تخصصي كارفرمايان چاره‌اي جز صرف نظر از آزمون‌هاي تخصصي نداشتند چراكه ارسال اين تجهيزات به آزمايشگاه‌هاي خارج از كشور بسيار زمان بر بوده و هزينه بسيار زيادي به توليدكننده تحميل مي‌كرد كه در نتيجه اين امر صنايع را با ريسك‌ها و خطرات زيادي مواجه مي‌كرد.

ارسال نظر