خشكسالي برفي كشور جدي است

۱۴۰۲/۱۱/۲۵ - ۲۳:۵۸:۲۱
کد خبر: ۳۰۶۵۶۸

رييس موسسه تحقيقات آب كشور با بيان اينكه طي ارزيابي‌هاي اخير سطح پوشش برفي در كشور روند منفي و نزولي دارد، گفت: برف منبع تامين آب كشور در تابستان است و مساله خشكسالي برفي موضوع بسيار جدي است.

رييس موسسه تحقيقات آب كشور با بيان اينكه طي ارزيابي‌هاي اخير سطح پوشش برفي در كشور روند منفي و نزولي دارد، گفت: برف منبع تامين آب كشور در تابستان است و مساله خشكسالي برفي موضوع بسيار جدي است.
به گزارش وزارت نيرو، محمدرضا كاويان‌پور، رييس موسسه تحقيقات آب كشور درباره وقوع پديده خشكسالي برفي در زمستان امسال و تأثير سدسازي براي عبور از بحران كم‌آبي، گفت: افزايش دماي هوا در كره زمين به ويژه محدوده آسيا با پايين آمدن سطح پوشش برفي همراه شده است؛ طي ارزيابي‌هاي اخير سطح پوشش برفي در كشور روند منفي و نزولي دارد.
وي تاكيد كرد: برف منبع تأمين آب كشور در تابستان است و مساله خشكسالي برفي موضوع بسيار جدي است كه با آن روبرو هستيم.
وي با بيان اينكه رژيم بارشي كشور دچار نوسان شده است، ادامه داد: در فصول پاييز و بهار هركدام ۲۵ درصد آب مورد نياز كل سال كشور بايد تأمين شود اما در دو سال اخير اين فرمول تغيير كرده است؛ در شرايطي كه در فصل تابستان ۵ درصد منابع آبي كشور تأمين مي‌شود، تابستان ۱۴۰۰ پربارش‌ترين فصل سال بود. در اين شرايط تصميم‌گيري بسيار دشوارتر و متناسب با اين امر فعاليت در بخش‌هاي مختلف از جمله كشاورزي پيچيده‌تر شده است.
كاويان‌پور يادآور شد: در كنار تغيير رژيم بارشي كشور، ميزان بارندگي‌ها كاهش يافته است. اين در حالي است كه امروز با كاهش ۴۳ درصدي بارندگي‌ها نسبت به شرايط نرمال روبرو هستيم و در اين شرايط لازم است نسبت به ذخيره‌سازي و حفظ منابع آبي براي سال آبي پيش‌رو، توجه بيشتري صورت گيرد.
رييس موسسه تحقيقات آب كشور در ادامه، سدها را يكي از بهترين و مفهمومي‌ترين ابزارها براي مقابله با شرايط موجود عنوان كرد و بيان داشت: خوشبختانه بسياري از بارندگي‌هاي اخير در حوضه‌هاي آبي سدهاي كشور رخ داده است كه پيامد خوبي است.
وي افزود: كشور داراي مرزهاي جغرافيايي بسياري است كه منتهي به درياها مي‌شود؛ خروجي منابع بارشي مختلفي كه از كنار اين سواحل عبور مي‌كند، دريا است. بر اين اساس وزير نيرو موضوع استفاده از اين ظرفيت آبي را در خط مجاور سواحل كه آب مناسب با كيفيت‌تري را داراست مورد تاكيد قرار داده است.
كاويان‌پور در ادامه به تعريف موضوع ال‌نينو و ارتباط آن با بارندگي‌ها پرداخت و گفت: استفاده ابزاري از موضوع آب براي تحريك افكار عمومي، توسط شبكه‌هاي اجتماعي كه پايگاه‌هاي آن خارج از كشور است يك پديده طبيعي است، اما در وزارت نيرو اين رويه در پيش‌بيني‌هاي بارندگي دنبال نشد.
رييس موسسه تحقيقات آب كشور در اين خصوص توضيح داد: وزير نيرو با توجه به مجموع منابع آبي كشور و درك درست از عدم قطعيت‌ها در موضوع پيش‌بيني‌ها، حساسيت‌هاي با ضريب اطمينان بالا را پيگيري مورد تاكيد قرار داد.
وي افزود: همه ديتاهاي جهاني و سازمان‌هاي مسوول كشور پيش‌بيني مي‌كردند امسال بايد در انتظار پاييز پربارش باشيم اما بر اساس تصميم عاقلانه و خردمندانه در وزارت نيرو اين امر مسجل شد كه نمي‌شود به اين گزارشات اعتماد كرد و در نهايت در مواجهه با اين موضوع جوانب احتياط رعايت شد.
‌وي با بيان اينكه در برنامه منابع و مصارف از يك روش پويا به صورت فصلي و مداوم بهره‌مند مي‌شويم، اظهار كرد: با توجه به شرايط موجود مطالعات بسياري صورت گرفته است، به‌طوري‌كه مطالعات احداث سدهاي زيرزميني در سال‌هاي گذشته در كشور صورت گرفته است.
رييس موسسه تحقيقات آب كشور ادامه داد: اخيراً مطالعاتي با موضوع كاهش ميزان تبخير از مخازن آب در موسسه تحقيقات آب كشور آغاز شده و نيازمند تحليل و تحقيق بيشتري است.
وي در ادامه بر اهميت پيشبرد باز تخصيص آب تاكيد كرد و افزود: اين امر در خصوص چاه‌هاي كشاورزي و به ويژه در حوزه صنعت در حال پيگيري است. صنايع كشور به ميزان قابل توجهي وابسته به آب‌هاي سطحي و زيرزميني هستند و روند كاهش آب‌هاي تجديد پذير ايجاب مي‌كند كه صنعت به سمت استفاده از ساير منابع آبي سوق يابد كه شيرين‌سازي آب و استفاده از آب‌هاي غيرمتعارف از جمله اين اقدامات است كه در برنامه هفتم توسعه به آن اشاره شده است.
كاويان‌پور با اشاره به راه‌اندازي سامانه پيش‌بيني سيلاب اشاره كرد و گفت: پس از سيلاب‌هاي سال‌هاي ۹۷ و ۹۸، وزارت نيرو به اين نتيجه رسيد مجموعه سيستم‌هاي هشدار موجود كشور پاسخگوي نيازها نيست بر اين اساس مجموعه مديريت بحران شكل گرفت و وظيفه و ماموريت موسسه تحقيقات آب، توسعه سامانه بومي پايش و پيش‌بيني بارش و سيلاب با تاكيد بر جريان ورودي به سدهاي كشور تعيين شد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس سامانه‌اي با دقت ۸ كيلومتر تعريف و ايجاد شد كه هم‌اكنون در اختيار همه كاربران شركت‌هاي آب منطقه‌اي، آب و فاضلاب و برق قرار گرفته است. حدود ۴۰۰ كارشناس در سراسر كشور به اين سامانه متصل هستند و دايماً آن را رصد مي‌كنند. رييس موسسه تحقيقات آب كشور همچنين از راه‌اندازي سامانه درياي خزر سخن به ميان آورد و خاطرنشان كرد: پايش رودخانه‌هاي ورودي به دريا از جمله مواردي است كه توسط اين سامانه صورت مي‌گيرد.

ارسال نظر