ماجراي عدم تحويل اتوبوس‌هاي داخلي به شهرداري چيست؟

تهاتر ملك، عامل تقابل شهرداري و خودروساز

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ - ۰۱:۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۰۶۳۵۴

پرداخت بخشي از هزينه خريد اتوبوس از يك خودروساز داخلي به صورت تهاتر با ملك، مشكل ساز شده است.  اگر چه تهاتر يكي از شيوه‌هاي بسيار قديمي براي انجام معاملات است كه به دوران قبل از اختراع و ابداع پول بر مي‌گردد، اما اين شيوه به ندرت در برخي از بازارهاي داخلي و خارجي استفاده مي‌شود. با وجود اين، «تهاتر» طي سال‌هاي اخير و در پي تحريم‌هاي يكجانبه امريكا عليه اقتصاد ايران، در ادبيات اقتصادي كشور بسيار شنيده مي‌شود.

گروه راه و شهرسازي|

پرداخت بخشي از هزينه خريد اتوبوس از يك خودروساز داخلي به صورت تهاتر با ملك، مشكل ساز شده است.  اگر چه تهاتر يكي از شيوه‌هاي بسيار قديمي براي انجام معاملات است كه به دوران قبل از اختراع و ابداع پول بر مي‌گردد، اما اين شيوه به ندرت در برخي از بازارهاي داخلي و خارجي استفاده مي‌شود. با وجود اين، «تهاتر» طي سال‌هاي اخير و در پي تحريم‌هاي يكجانبه امريكا عليه اقتصاد ايران، در ادبيات اقتصادي كشور بسيار شنيده مي‌شود. به گفته كارشناسان، استفاده از تهاتر در دوران تحريم‌هاي مالي و نفتي اگر چه مي‌تواند مانع از انسداد اقتصاد كشور شود اما مشكلاتي نيز به همراه دارد از جمله كاهش دقت در قيمت‌گذاري كالاها و خدمات. در اين حال، اگر چه استفاده از شيوه تهاتر در معاملات خارجي ايران با ساير كشورها، با توجه به شرايط تحريم تا حدي معقول و قابل پذيرش است، اما استفاده از اين شيوه در داخل و ميان نهادهاي رسمي كشور منطقي و قابل پذيرش به نظر نمي‌رسد. چه آنكه به تازگي استفاده از اين شيوه ميان شهرداري تهران و يكي از خودروسازها نيز خبر ساز شده است. شهرداري تهران براي پرداخت بخشي از هزينه خريد چند دستگاه اتوبوس، به خودروساز داخلي «ملك» داده است. حالا اما خودروساز مدعي است كه ملك داده شده، از سوي شهرداري فروخته شده است! در چنين شرايطي است كه شهردار تهران در واكنش به اظهارنظر مديرعامل يكي از خودروسازي‌ها درخصوص عدم اجراي تعهدات شهرداري گفت: شهرداري به تمام تعهدات خود عمل كرده است. به گزارش فارس، عليرضا زاكاني شهردار تهران ظهر امروز در حاشيه بهره‌‌برداري از ۲۲ بازار ميوه و تره‌ بار شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: در حال حاضر ما ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس خريداري كرده‌ايم كه ۲۵۰۰ دستگاه از توليد‌كننده داخلي و ۲۵۰۰ دستگاه از توليد‌كننده خارجي خريداري شده است. وي گفت: اين اتوبوس‌ها كيفيت و قابليت‌هاي بسيار خوبي دارند اما ما اعلام كرده‌ايم كه توليد داخل به اندازه نياز ما نيست و نمي‌توانيم مردم را گرو بگيريم كه چندين سال بعد اتوبوس‌ها را دريافت كنيم. شهردار تهران با بيان اينكه ما طبق تعهدات پول را واريز كرده‌ايم و اتوبوس‌ها را تحويل مي‌گيريم، تصريح كرد: اتوبوس‌هايي هم كه از خارج از كشور خريداري كرده‌ايم با كيفيت وارد كشور مي‌شود.
زاكاني ادامه داد: از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس خريداري شده داخلي ۵۰۰ دستگاه برقي و ۲۰۰۰ دستگاه با استانداردهاي روز دنيا ديزل هستند. وي در خصوص اظهارنظر مديرعامل ايران‌خودرو مبني بر عدم دريافت پول از شهرداري براي توليد اتوبوس، تصريح كرد: 170 دستگاه اتوبوسي كه اخيرا از آن ياد شده است غير از 5 هزار اتوبوس اشاره شده است به‌طوري كه اين اتوبوس‌ها قبلا خريدار شده بودند.
زاكاني اضافه كرد: تعامل بسيار خوبي با خودروسازها داريم و در خصوص اظهارنظري كه انجام شده ما اسمي از خودروساز نياورده‌ايم اما اعلام كرده‌ايم در حوزه كيفيت اگر اتوبوس‌هاي داخلي كيفيت داشته باشند خريداري مي‌كنيم كه در اين رابطه بيان نادرستي مطرح شده است.
شهردار تهران بيان كرد: ما هم پرداخت نقدي و هم تهاتر با ملك داشتيم كه پرداخت نقدي انجام شده و تهاتر هم جزو قرارداد بوده كه ملك معرفي شده است اما قيمت‌گذاري‌ها را براساس كارشناس رسمي اعلام كرده‌ايم كه خودروساز از طريق كارگزاري براي قيمت‌گذاري عمل كرد و در مرحله بعد شكايت كردند و خودشان محكوم شدند. زاكاني افزود: در خصوص ۱۵۰ دستگاه اتوبوسي كه اعلام شد، مشكل داشتند. از ميان ۱۷۰ دستگاه اتوبوسي كه خريداري شده بود بايد بگويم كه اين دستگاه‌ها اشكالاتي داشتند كه اشكالات را به مجموعه اعلام كرديم و گفتيم كه اشكالات را رفع كنند. بر اساس اين گزارش، مديرعامل ايران‌خودرو گفته است؛ ۴۰ دستگاه اتوبوس برقي به شهرداري تهران تحويل داديم و قرار بود ۲۰۰ ميليارد تومان به ما پرداخت كنند كه هنوز ريالي به صورت نقدي پرداخت نشده است.
به گزارش تسنيم، درحالي مديرعامل ايران‌خودرو عليمردان عظيمي درباره عدم تعهد اين شركت به وعده تحويل اتوبوس‌ها گفته كه «شهرداري به جاي پول، ملك به ايران‌خودرو داده كه آن را هم فروخته‌اند.» مديرعامل سازمان املاك و مستغلات شهرداري تهران ابوذر مختاري با اشاره به راي دادگاه عليه خودروساز مي‌گويد كه موضوع اختلاف اين شركت با نحوه تسويه بدهي شركت كارگزاري‌، «ارتباطي با شهرداري تهران ندارد» و مديريت شهري به همه تعهدات خود عمل كرده است. 

ارسال نظر