سرمايه‌گذاران در تعليق!

۱۴۰۲/۱۱/۱۸ - ۰۰:۳۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۶۱۷۸
سرمايه‌گذاران در تعليق!

كارشناسان معتقدند كه پيش بيني بورس در سايه معادلات سياسي و تورمي چالش برانگيز است با اين حال سيگنال‌هاي ميان مدت مثبت هستند.

كارشناسان معتقدند كه پيش بيني بورس در سايه معادلات سياسي و تورمي چالش برانگيز است با اين حال سيگنال‌هاي ميان مدت مثبت هستند.

در حالي كه وضعيت شاخص هم وزن در ابتداي هفته كمي مثبت شده اما شاخص كل همچنان ضعيف است. به عبارت ديگر در حالي كه نمادهاي كوچك زيادي مثبت شده و حتي صف خريد را تجربه كردند، ولي نمادهاي بزرگ و پرتراكنش همچنان مسكوت مانده‌اند و خبري در آنها نيست. اين موضوع مي‌تواند تحت تاثير اصلاح بيشتر نمادهاي كوچكتر يا دستوري عمل كردن نمادهاي بزرگتر رخ داده باشد.

تنوع نماد مثبت كوچك افزايش يافته به‌طوري كه نمي‌توان آن را مربوط به گروه خاصي دانست. بازار ميل مثبت شدن دارد اما اگر شرايط اجازه دهد و ارزش معاملات رشد كند. البته ارزش معاملات نسبت به هفته گذشته افزايش پيدا كرد و به ۵۰۰۰ ميليارد تومان نزديك شده است. نكته مثبت ديگر ابتداي هفته مثبت شدن بيشتر بازار هم از نظر شدت و هم از نظر تعداد نمادهاست اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي نيفتد، بازار در ادامه هفته مي‌تواند بازدهي مثبت بدهد خصوصا در نمادهاي كوچك و متوسط كه ابتداي هفته پر تقاضا ظاهر شدند و احتمالا در ادامه به صف خريد مي‌رسند.

سارا فلاح معتقد است كه هرچند گواهي سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد براي سهامداران جذابيت ندارد اما براي صندوق‌هاي درآمد ثابت جذاب است، به همين دليل احتمالا بخشي از سهام خود را براي نقد كردن بفروشند و اين موضوع روي معاملات هفته جاري تاثير منفي مي‌گذارد.

اين كارشناس بورس درباره پيش بيني بازار پيش رو گفت: در حال حاضر به دليل اينكه تنش‌هاي منطقه كاهش داشته و حملات آمريكا هم رخ داد عملا فشار رواني ناشي از تنش‌ها در بورس كاهش يافته و همين موضوع منجر مي‌شود تا حدود بازار متعادل‌تر شود.

او با تاكيد بر اينكه اينكه گواهي سپرده با نرخ ۳۰ درصد منجر به جذب بخشي از نقدينگي بازار شده است، افزود: هرچند گواهي سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد براي سهامداران جذابيت ندارد اما براي صندوق‌هاي درآمد ثابت جذاب است، به همين دليل احتمالا بخشي از سهام خود را براي نقد كردن بفروشند و اين موضوع روي معاملات هفته جاري تاثير منفي مي‌گذارد.

 

تكليف ريسك‌هاي سيستماتيك

و همچنين برنامه‌هاي اقتصادي

با توجه به اينكه همچنان ريسك‌هاي متعدد چه از سمت دولت و چه ريسك‌هايي هم اكنون به صورت بيروني بازار را رها نمي‌كنند. فعلا بسياري از سرمايه‌گذاران دست نگه داشته‌اند تا تكليف ريسك‌هاي سيستماتيك و همچنين برنامه‌هاي اقتصادي دولت مشخص شود و بعد در آرامش وارد بازار شوند.

در واقع همه اخبار منفي غالبا يك موج اوليه سخت دارند كه ضربتي، چكشي و كوتاه مدت در بازار اثرگذار هستند و سپس يك موج ثانويه كه اثرات واقعي آن خبر را نشان مي‌دهد و كمي زمان بر خواهد بود بر معاملات تاثير مي‌گذارد. در شرايط كنوني ريسك‌هاي بيروني اثري اوليه دارند اما سياست‌هاي بودجه‌اي و همچنين موضوع نرخ خوراك، ماليات و... اثري ثانويه بر معاملات دارند. به گفته آلبرت بغوزيان در حال حاضر يك ضرب‌المثل وجود دارد كه مي‌گويد پول ترسو است و تحت تاثير سياست‌هاي مختلف و پرريسك به بازارهاي امن مي‌رود، بنابراين در شرايط كه نرخ سود سپرده‌ها به تورم نزديك‌تر باشد مي‌تواند در فريز كردن نقدينگي دست مردم موثر باشد، از اين رو جريان پول از بازار سهام دور مي‌شود و حتي احتمال خروج پول هم دارد زيرا سپرده بدون ريسك نظر بسياري از سرمايه‌گذاران را جلب مي‌كند

آلبرت بغوزيان استاد اقتصاد در گفت‌وگو با بازار ضمن اشاره به اينكه نرخ سود سپرده مي‌تواند در جريان معاملات بورس تاثير گذار باشد، گفت: در حال حاضر يك ضرب المثل وجود دارد كه مي‌گويد پول ترسو است و تحت تاثير سياست‌هاي مختلف و پرريسك به بازارهاي امن مي‌رود، بنابراين در شرايط كه نرخ سود سپرده‌ها به تورم نزديك‌تر باشد مي‌تواند در فريز كردن نقدينگي دست مردم موثر باشد، از اين رو جريان پول از بازار سهام دور مي‌شود و حتي احتمال خروج پول هم دارد زيرا سپرده بدون ريسك نظر بسياري از سرمايه‌گذاران را جلب مي‌كند. او با تاكيد بر اينكه جريان پول بيشترين اثر را بر بازارها مي‌گذارد، اظهار كرد: در چند وقت اخير رشد قيمت دلار، طلا، خودرو و ... تحت تاثير جريان پولي بوده كه تحت تاثير سيگنال انتظارات تورمي وارد اين بازارها شده است و منجر به برهم خوردن عرضه و تقاضا هم شده و رشد قيمت كالاها را در پي داشته است.

بغوزيان با اشاره به اينكه تا زماني كه اقتصاد قابل پيش بيني نباشد سرمايه‌گذاران وارد بازارهاي مولد نمي‌شوند، اظهار كرد: در شرايط كنوني فضاي كسب و كار با چالش‌ها و تهديدهاي زيادي مواجه هستند به همين دليل سرمايه‌گذاران وارد اين بازارها نمي‌شوند، زيرا تصميمات غير منتظره همواره آنها را سورپرايز مي‌كند و با وجود تورم‌هاي بالا سرمايه آنها تحت تاثير سياست‌هاي كنترلي قرار مي‌گيرد. بنابراين در سال‌هاي اخير شاهد اين بوده ايم كه جريان پول همواره در بين برخي بازارهاي كالايي و سوداگري در گردش بوده‌اند و عده‌اي از اين فضا سود برده‌اند در حالي كه سرمايه‌گذاران بازار هنوز در زيان هستند و اين به نفع اقتصاد نيست‌.

هر چند كاهش تنش‌هاي سياسي و دور شدن تهديد عليه مرزهاي ايران باعث شد تا حدودي بازار سهام متعادل شود و حتي مثبت كمي هم تجربه كرد اما اين به معناي آغاز سريع يك روند صعودي نيست، زيرا سايه ريسك‌ها و سياست‌گذاري‌هاي اقتصادي منفي همچنان بورس را پر تلاطم كرده است.

به هر حال جريان نرخ سود گواهي سپرده يكي از مهم‌ترين ركن‌هاي اساسي تاثيرگذار در بازار است كه نمي‌توان از كنار آن به سادگي گذشت و قطعاً شرايط بازار را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. ‌همچنين بحث عدم اطمينان مردم به دولت و تصميمات اخير، باعث شده جريان خروج پول از صندوق‌ها شدت گرفته و به سمت بازارهاي موازي غير مولد همچون خودرو، ارز و... پيش برود. از طرف ديگر نرخ گواهي سپرده هم به رقيب ديگري تبديل شده و افرادي كه كم ريسك هستند را به خود جذب كرده و منجر شده بار ديگر بازار سهام از جريان نقدينگي خارج شود.

ارسال نظر