۲۰ سالگي فيس‌بوك؛ از خوابگاه دانشجويي تا شركت تريليون دلاري

۱۴۰۲/۱۱/۱۷ - ۰۱:۳۷:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۱۰۹

فيس‌بوك كه همچنان بزرگ‌ترين پلتفرم شبكه اجتماعي در جهان، بيستمين تولد خود را در چهارم فوريه جشن گرفت. به گزارش ايسنا، در سال ۲۰۰۴ كه پهناي باند جايگزين اينترنت دايل آپ ‌شد و تلفن‌هاي همراه با صفحه ‌نمايش‌هاي رنگي، محبوبيت پيدا كردند، شبكه‌اي اجتماعي به نام فيس‌بوك (TheFacebook) در چهارم فوريه، توسط مارك زاكربرگ ۱۹ ساله و هم اتاقي‌هايش در دانشگاه هاروارد، راه‌اندازي شد.

فيس‌بوك كه همچنان بزرگ‌ترين پلتفرم شبكه اجتماعي در جهان، بيستمين تولد خود را در چهارم فوريه جشن گرفت. به گزارش ايسنا، در سال ۲۰۰۴ كه پهناي باند جايگزين اينترنت دايل آپ ‌شد و تلفن‌هاي همراه با صفحه ‌نمايش‌هاي رنگي، محبوبيت پيدا كردند، شبكه‌اي اجتماعي به نام فيس‌بوك (TheFacebook) در چهارم فوريه، توسط مارك زاكربرگ ۱۹ ساله و هم اتاقي‌هايش در دانشگاه هاروارد، راه‌اندازي شد. فيس‌بوك نام خود را از فهرست راهنماي دانشجويان كه در ابتداي سال تحصيلي در دانشگاه‌ها توزيع مي‌شد و معمولا به عنوان «فيس‌بوك» شناخته مي‌شد، گرفت. طي چند سال گذشته، محبوبيت اين پلتفرم رشد انفجاري پيدا كرد و امروزه با بيش از سه ميليارد كاربر فعال ماهانه، به بزرگ‌ترين شبكه اجتماعي جهان تبديل شده است.

 

نقاط عطف مهم

ايده راه‌اندازي فيس‌بوك، از يكي از پروژه‌هاي قبلي زاكربرگ به نام Facemash گرفته شد كه وب‌سايتي براي رتبه‌بندي جذابيت چهره‌هاي دانشجويان هاروارد بود. زاكربرگ براي به دست آوردن عكس‌هاي مورد استفاده در اين سايت، سيستم امنيتي دانشگاه را هك كرد و بدون اجازه آنها، از تصاوير شناسه دانشجويي كپي كرد. اين اقدام باعث شد دانشگاه، ظرف چند روز پس از راه‌اندازي شدن اين وب سايت، آن را تعطيل كند و منجر به اقدامات انضباطي عليه زاكربرگ شد. با اين حال، تنها چند ماه بعد، زاكربرگ و هم اتاقي‌هايش، يك سايت شبكه جديد راه‌اندازي كردند كه به دانشجويان هاروارد امكان مي‌داد با استفاده از آدرس ايميل خود با پسوند. edu، به همتايان خود متصل كنند. اين شبكه اجتماعي، به يك موفقيت بزرگ تبديل شد و به زودي به ساير كمپ‌هاي كالج در سراسر امريكا گسترش يافت. در سال اول، اين پلتفرم به يك ميليون كاربر افزايش يافت و در اوت سال ۲۰۰۵، به facebook.com تغيير نام داد. تا پايان سال ۲۰۰۶، هر فرد بالاي ۱۳ سال با دسترسي به اينترنت، مي‌توانست به آن وارد شود. تعداد كاربران آن از ۱۲ ميليون در سال ۲۰۰۶، به ۵۰ ميليون در سال ۲۰۰۷ افزايش يافت و تا پايان سال ۲۰۰۸، به ۱۰۰ ميليون نفر رسيد. در سال ۲۰۱۲ كه فيس‌بوك به يك ميليارد كاربر رسيد، عرضه اوليه عمومي سهام را انجام داد كه ارزش اين شركت را به ۱۰۴ ميليارد دلار رساند. فيس‌بوك، عرضه اوليه عمومي خود را با قيمت ۳۸ دلار براي هر سهم انجام داد و ۱۶ ميليارد دلار جمع كرد. سهم بازار اين پلتفرم از آن زمان تاكنون نزديك، به ۱۲ برابر افزايش يافته و تا روز جمعه، به حدود ۴۷۴ دلار رسيد. در ۲۹ اكتبر سال ۲۰۲۱، زاكربرگ تغيير نام تجاري
Facebook, Inc به Meta Platforms را اعلام كرد. اين شركت مالك و اداره‌كننده فيس‌بوك، اينستاگرام، تردز، واتس‌اپ و ساير محصولات و خدمات است.

متا چقدر بزرگ است؟

فيس‌بوك با سه ميليارد كاربر فعال ماهانه، محبوب‌ترين پلتفرم شبكه اجتماعي در جهان است و كاربرانش، بيش از نيمي از كاربران اينترنت جهان و بيش از يك‌سوم جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند. براي در نظر گرفتن ۳.۰۳ ميليارد كاربر، اين جمعيت بيشتر از جمعيت هند (۱.۴ ميليارد)، چين (۱.۴ ميليارد) و بنگلادش (۱۷۳ ميليون) است. در سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترين مخاطبان فيس‌بوك شامل هند (۳۸۵.۶ ميليون)، پس از آن امريكا (۱۸۸.۶ ميليون)، اندونزي (۱۳۶.۳ ميليون)، برزيل (۱۱۱.۷ ميليون) و مكزيك (۹۴.۸ ميليون) بودند.

 

چه كساني بيشتر از فيس‌بوك استفاده مي‌كنند؟

براساس آمار كتابخانه مرجع آنلاين ديتاريپورتال، در ميان كاربران جهاني فيس‌بوك، تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر (۵.۶ درصد) از افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله (۴.۸ درصد) بيشتر است. دبرا اهو ويليامسون، تحليلگر اينسايدر اينتليجنس كه از روزهاي اوليه فيس‌بوك را دنبال مي‌كرد، خاطرنشان كرد كاربران جوان اين سايت رو به كاهش بوده‌اند. وي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: جوانان اغلب آينده ارتباطات را شكل مي‌دهند.

ارسال نظر