مبلغ و زمان پرداخت «عيدي» بازنشستگان معلوم نيست

۱۴۰۲/۱۱/۱۶ - ۰۱:۴۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۶۰۵۳

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در خصوص مبلغ و زمان پرداخت «عيدي» بازنشستگان گفت: هنوز مبلغي به عنوان عيدي اعلام نشده است، اگر رقم آن اعلام شود ما نيز اعلامش مي‌كنيم؛ تلاش مي‌كنيم عيدي را زماني مناسب به دست بازنشستگان برسانيم و اولويتي به جز پرداخت حقوق و عيدي در اين دو ماه نداريم.

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در خصوص مبلغ و زمان پرداخت «عيدي» بازنشستگان گفت: هنوز مبلغي به عنوان عيدي اعلام نشده است، اگر رقم آن اعلام شود ما نيز اعلامش مي‌كنيم؛ تلاش مي‌كنيم عيدي را زماني مناسب به دست بازنشستگان برسانيم و اولويتي به جز پرداخت حقوق و عيدي در اين دو ماه نداريم. ميرهاشم موسوي افزود: در حوزه بيمه‌اي بالغ بر ۴۶ ميليون نفر تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي هستند كه ۱۶ ميليون نفر بيمه شده اصلي، ۲۲ ميليون نفر تبعه بيمه‌شدگان و ۸ ميليون نفر بازنشسته هستند.

 

۵۳ درصد بازنشستگي‌هاي تامين‌اجتماعي  «پيش از موعد» است

موسوي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اكنون بالغ بر ۵۳ درصد بازنشستگي‌هاي ما پيش از موعد است، گفت: اساسا صندوق در يك استانداردي كه يك سوم حق بيمه مي‌گيرد بايد يك سوم هم حمايت كند.

او خاطرنشان كرد: هشت راهبرد را در آن اوايل در برنامه خود قرار داديم كه عبارت از توسعه پوشش بيمه‌اي، توانمندسازي صندوق در اصلاحات، توسعه خدمات كمي و كيفي صندوق، هوشمندسازي و مسائل مربوط به حوزه سرمايه‌گذاري و... است. موسوي با بيان اينكه در آن اوايل كسري نقدينگي شديد داشتيم، گفت: امروزه توسعه پوشش بيمه‌اي از مولفه‌هاي اساسي در پايداري صندوق‌ها و حفظ ضريب پشتيباني است و اين امر با ورودي صندوق اتفاق مي‌افتد؛ بالغ بر ۲.۳ ميليون نفر از ابتداي دولت تاكنون پوشش بيمه‌اي داشته‌ايم. براساس محاسبات ما حدود ۷۳ همت از اين محل درآمد بيمه‌اي كسب كرديم. امروز آخرين ركورد درآمدي ما در سال جاري ۴۵ هزار ميليارد تومان بوده است.

واگذاري يكي از بنگاه‌هاي كشتيراني به تامين‌اجتماعي در ازاي بدهي دولت

مديرعامل سازمان تامين‌اجتماعي ادامه داد: ۱۰ ماه از سال سپري شده و حقوق و مستمري را بدون يك ريال استقراض از نظام بانكي پرداخت كرديم. ۴۳ هزار ميليارد تومان از تعهدات را انجام داديم و ۱۰ همت به عنوان اعتباري موقت براي پرداخت هزينه‌هاي درماني از بانك مركزي گرفته‌ايم. موسوي با بيان اينكه ۱۰۶ هزار ميليارد تومان بدهي بانك رفاه در سال گذشته را كامل تسويه كرديم، افزود: دولت تاكنون و طي دو سال ۷۰ همت از بدهي‌هاي خود را تسويه كرده است. امسال ۷۰ همت در واگذاري‌ها پيش‌بيني شده است كه در اين رابطه يكي از بنگاه‌هاي كشتيراني در حال واگذاري است.

 

بدهي ۹۳ همتي كارگاه‌ها و كارفرماها  به تامين‌اجتماعي

موسوي در ادامه به طلب‌هاي سازمان از كارفرماها اشاره كرد و افزود: طلب‌هاي ما از كارفرماها حدود ۴۷ همت است اما جمعا بالغ بر ۹۳ همت از كارگاه‌ها و كارفرماها طلب داريم و مي‌خواهيم اين افراد كمك كنند تا تعهدات خود را انجام دهيم. موسوي با بيان اينكه سال آينده وضع سازمان تامين اجتماعي پايدارتر خواهد بود، در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه در بخش‌هاي كسب و كار بالغ بر ۱۷۰ هزار بيمه بيكاري پرداخت مي‌كنيم، گفت: ماهانه ۱۳۰۰ ميليارد تومان هزينه بيمه بيكاري است كه سالانه معادل ۱۵ هزار ميليارد تومان است. به عبارتي علاوه بر اينكه بدهي كلان تسويه شد، در انجام تعهدات ديگر توسعه خدمت اتفاق افتاده است. او در خصوص تعرفه‌هاي قرارداد و پرداختي‌ها نيز اظهار كرد: زماني كه دولت را تحويل گرفتيم حدود ۸ ماه با مراكز طرف قرارداد درماني فاصله پرداخت داشتيم و بدهي بالغ بر ۱۳ تا ۱۴ همت بود. سازمان تامين اجتماعي در سال ۱۳۹۹، ۱۷ همت به مراكز درماني پرداختي داشته است. در سال ۱۴۰۰، ۲۱.۵ همت و در سال ۱۴۰۱، ۴۱ همت به طرف‌هاي قرارداد پرداختي داشته است. تاكنون ۴۶ همت در سال جاري به مراكز طرف قرارداد پرداخت كرده‌ايم.

موسوي همچنين رقم برآوردي بدهكاري به مراكز درماني، منهاي طرح دارويار را همان رقمي كه سال ۱۴۰۰ سازمان را تحويل گرفته است اعلام كرد و گفت: يعني ۱4ـ۱3 همت بدهكار مراكز طرف قرارداد هستيم.

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در بخش ديگري از اين نشست با بيان اينكه در بحث درمان در كنار وزارت بهداشت بوديم، بيان كرد: در طرح دارويار، داروهاي جديدي تحت پوشش بيمه قرار گرفت. سازمان تامين اجتماعي اين داروها را تحت پوشش بيمه خود قرار داد. تامين مالي حدود ۴۰۰ قلم طرح دارويار از طريق بيمه‌ها انجام شد و ما هم در سيستم خود اعمال كرديم. او در ادامه با بيان اينكه با رويكرد توجه به بيماري‌هاي خاص و ويژه، فشار خون و ديابت را مورد توجه قرار داديم، گفت: در سال ۱۴۰۰ طرح راه‌اندازي كلينيك ديابت و فشار خون را داشتيم و اكنون ۲۱۲ مركز ديابت و كنترل فشار خون داريم.

 

افزايش سن بازنشستگي از ابتداي سال ۱۴۰۳ در صورت ابلاغ

موسوي در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي درخصوص افزايش سن بازنشستگي اظهار كرد: افزايش سن بازنشستگي با توجه به تحولات اجتماعي، سن اميد به زندگي و شرايط ناپايدار صندوق‌ها ضرورت دارد و تصميم حاكميتي است. اين موضوع بايد سه دهه قبل آغاز مي‌شد، البته اصلاحات بايد همه‌جانبه باشد همچنين قانون اختياري و اجراي آن كند است. او با بيان اينكه اين قانون انعطاف دارد، گفت: به‌طور مثال براي كساني كه ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند، تغيير در سن بازنشستگي رخ نمي‌دهد. مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي همچنين اعلام كرد كه قانون افزايش سن بازنشستگي اگر ابتداي سال آينده ابلاغ شود، اجرا خواهد شد.

ارسال نظر