وزارت صمت بدون نظرخواهي از اتحاديه فناوران رايانه سقف گارانتي كالاهاي وارداتي را افزايش داد

جنجال افزايش سقف گارانتي

۱۴۰۲/۱۱/۱۴ - ۰۰:۵۳:۰۶
کد خبر: ۳۰۵۸۶۳

فعالان بازار ‌اي‌تي و تجار از روند افزايش مدت گارانتي‌ها آن هم بدون دخالت بازرسي اتحاديه معترض هستند. واردكنندگان مي‌گويند اعضاي صنف فناوران رايانه براي تمديد گارانتي محصولات خود به سامانه جامع گارانتي وزارت صما مراجعه مي‌كنند كه در آنجا شرط واردات كالا اين است كه تجار بايد نسبت به گارانتي ۲۴ ماهه تعهد دهند.

فعالان بازار ‌اي‌تي و تجار از روند افزايش مدت گارانتي‌ها آن هم بدون دخالت بازرسي اتحاديه معترض هستند. واردكنندگان مي‌گويند اعضاي صنف فناوران رايانه براي تمديد گارانتي محصولات خود به سامانه جامع گارانتي وزارت صما مراجعه مي‌كنند كه در آنجا شرط واردات كالا اين است كه تجار بايد نسبت به گارانتي ۲۴ ماهه تعهد دهند. به گفته تجار كالاهاي ‌اي‌تي در تمام كشورها ۱۲ ماه گارانتي مي‌شود اما سوال اينجاست كه چرا در ايران وزارت صمت بدون هيچ گونه‌نظر خواهي از اتحاديه فناوران رايانه سقف گارانتي كالاهاي وارداتي را افزايش داده است؟
در همين راستا، محمدرضا فرجي تهراني، رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران به اين سوال پاسخ مي‌دهد و مي‌گويد: باز هم شاهد يك اقدام غيركارشناسي ديگر از سوي وزارت صمت هستيم كه اين چالش را به مسوولان مربوطه گوش‌زد كرديم. در تمام دنيا گارانتي تمام كالاهاي آي‌تي ۱۲ ماه است درايران اما سقف گارانتي كالاها ۱۸ ماه در نظر گرفته شده و اين موضوع به زماني باز مي‌گردد كه گارانتي‌ها زيرمجموعه سازمان حمايت بود. فرجي تهراني ادامه داد: پيگيري‌هاي بسياري از سوي اتحاديه صورت گرفت اما درست زماني كه منتظر نتيجه مثبت بوديم، گارانتي‌ها به سامانه جامع گارانتي واگذار شد.  او افزود: اين در حالي است كه در جلسه‌اي كه باحضور اتحاديه‌هاي فعال در زمينه الكترونيك شامل لوازم خانگي، موبايل، آي‌تي و... برگزار شد، رسما اعتراض خود را در رابطه با اين موضوع اعلام كردم. در پي اين اعتراض قرار شد، جلسه‌اي كارشناسي با حضور اتحاديه‌هاي مربوطه براي تبديل گارانتي ۱۸ به ۱۲ ماهه برگزار شود. اما نه تنها جلسه‌اي برگزار نشد بلكه بدون هيچ‌گونه نظرخواهي از اتحاديه‌ فناوران سقف گارانتي كالاهاي آي‌تي را در برخي محصولات اضافه و حتي از از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه تبديل كرده‌اند. اين اقدام غيركارشناسي وزارت صمت براي ما هم جاي سوال دارد كه چرا بدون هماهنگي دست به چنين تصميماتي زدند؟ وي در ادامه افزود: نكته قابل تامل ديگر اين است كه وزارت صمت و سازمان صمت هر شهر متولي صنوف هستند و تنها تشكلي كه مستقيما زيرنظر اين دو نهاد است، اتحاديه‌ها هستند اما در عمل مشاهده مي‌شود در سامانه جامع گارانتي روابط تنگاتنگي با انجمن‌ها به ويژه انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي به جاي اتحاديه‌ها وجود دارد. يعني انجمن توليدكنندگان لوازم خانگي يكي از تصميم‌گيران سامانه جامع گارانتي هستند. 
رييس اتحاديه فناوران رايانه با ابراز تاسف از تصميمات ناگهاني و غير كارشناسي كه نتايج بدي را براي بازار به همراه دارد، گفت: برداشت ما اين است كه با توجه به اتفاقاتي كه طي دو هفته اخير براي موبايل نيز پيش آمد، شايد هدف‌گذاري حذف اتحاديه‌ها است چرا كه در گذشته براي تاييديه ارايه گارانتي شركت‌ها نظريه كارشناسي را از اتحاديه مي‌خواستند كه آن هم در سامانه حذف شده است. اين در حالي است كه در چند ماه اخير نيز اين روند ادامه داشت اما به يك‌باره اتحاديه‌ها از روند تاييد گارانتي در سامانه حذف شدند.
رييس اتحاديه فناوران رايانه تهران با تاكيد بر آسيب‌هاي ناشي از افزايش مدت گارانتي‌ها گفت: از ديدگاه كارشناسي كالا با عبور از ۱۲ ماه امكان آسيب‌پذيري بيشتري خواهد داشت‌. اگر به سمت ارايه گارانتي ۲۴ ماهه براي كالاي آي‌تي برويم در ابتدا مصرف‌كننده زيان مي‌بيند چرا كه افزايش قيمت چشمگيري را در بازار شاهد خواهيم بود. همچنين شايد براي كمپاني‌هاي اصلي، گارانتي ۲۴ ماهه صرفه اقتصادي نداشته باشد و نتوانند كار كنند. در نتيجه‌ بازار از شركت‌هاي نوپايي پر مي‌شود كه تنها هدف آنها سودآوري است و ممكن است پس از مدتي هم ادامه فعاليت خود را متوقف كنند.
فرجي تهراني در پايان گفت: اميدواريم مسوولان مربوطه به زودي درباره كاهش سقف گارانتي براي اقلام زير مجموعه اتحاديه‌ فناوران رايانه كه ماهيت آن به صورت كلي با كالاهاي لوازم خانگي متفاوت است و همچنين بازگشت كالاي مانيتور به اتحاديه فناوران كه به ذات متعلق به اين اتحاديه است و تجار صنف را با مشكلات زيادي مواجه كرده، تجديد نظر كنند.

ارسال نظر