حال خوش «ثريا» بعد از انجام ماموريت

اروپايي‌ها محكوم كردند، ايران واكنش نشان داد

۱۴۰۲/۱۱/۰۸ - ۰۰:۲۳:۱۳
کد خبر: ۳۰۵۴۶۰
اروپايي‌ها محكوم كردند، ايران واكنش نشان داد

ماهواره «ثريا» بامداد ۳۰ دي ماه جاري با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» پرتاب شد. ماهواره تحقيقاتي «ثريا» جرم تقريبي ۵۰ كيلوگرم دارد و با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» طي ۱۱ دقيقه با سرعت ۷۴۷۸ متر بر ثانيه بر مدار ۷۵۰ كيلومتري زمين نشست.

ماهواره «ثريا» بامداد ۳۰ دي ماه جاري با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» پرتاب شد. ماهواره تحقيقاتي «ثريا» جرم تقريبي ۵۰ كيلوگرم دارد و با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» طي ۱۱ دقيقه با سرعت ۷۴۷۸ متر بر ثانيه بر مدار ۷۵۰ كيلومتري زمين نشست. پرتاب زيرمداري ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» نيروي هوافضاي سپاه آبان ماه سال گذشته با موفقيت انجام شد. مهم‌ترين ماموريت‌ در نظر گرفته شده براي اين ماهواره تحقيقاتي، صحت‌سنجي عملكرد ماهواره‌بر است. ماهواره «ثريا» محصول تحقيقاني پژوهشگاه فضايي ايران از سري ماهواره‌هاي SRI است كه طراحي، ساخت و آزمون آن در سال‌هاي گذشته انجام شده بود. با توجه به ضرورت تست و عملكرد صحيح پرتابگر و ضرورت تست برخي تجهيزات و زير سيستم‌هاي ساخته شده در پژوهشگاه فضايي، در بازه زماني آبان ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲، بازطراحي، راه‌اندازي و تست‌هاي آن مجددا تكرار شد تا به عنوان يك محموله تحقيقاتي براي صحت‌سنجي عملكرد پرتابگر قائم و برخي فناوري‌هاي ماهواره مورد استفاده قرار گيرد. از ديگر ماموريت‌هاي اين ماهواره آزمون عملكرد تعيين موقعيت ماهواره در مدار با تكيه برگيرنده جي پي اس فضايي بومي، آزمون عملكرد مكانيزم فضايي و رهايش آرايه‌هاي خورشيدي در مدار و محاسبه سرعت آن و تكرار كل فرآيند با بهره‌گيري از تجهيزات فضايي بومي اعلام شده است.
آزمون عملكرد مجموعه توليد، تبديل و توزيع توان در مدار با صفحات خورشيدي و بردهاي بومي، آزمون عملكرد ماهواره در مدار به هنگام جدايش با بهره‌گيري از حسگرهاي بومي و آزمون عملكرد تجهيزات مخابراتي در ارسال داده‌هاي وضعيت ماهواره و دريافت دستورات از زمين از ديگر ماموريت‌هاي «ثريا» است. سازمان فضايي اعلام كرد كه نخستين سيگنال ماهواره «ثريا» با موفقيت به زمين مخابره شده است. زارع پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز حال «ثريا» را چنين تشريح كرد: «سيگنال‌هاي ماهواره «ثريا » دريافت شد و حال ماهواره خوب است. ايستگاه‌هاي زميني سيگنال‌هاي ماهواره «ثريا » و داده‌هاي تله متري مربوط به سلامت زير سامانه‌هاي تامين انرژي، تعيين موقعيت خودكار، ارتباطي و كنترلي و پردازشگرها و ... را دريافت كردند كه نشان‌دهنده حال خوب ماهواره است.» سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان با انتشار بيانيه‌اي مداخله‌جويانه به اقدام هفته گذشته ايران براي پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ثريا با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ به مدار ۷۵۰ كيلومتري واكنش نشان دادند و آن را محكوم كردند، چراكه به گفته آنها، اين ماهواره‌بر از فناوري ضروري براي توسعه سيستم موشكي بالستيك دوربرد استفاده مي‌كند. باوجود اينكه محدوديت‌هاي موشكي ايران پيش از اين به پايان رسيده است، ترویيكاي اروپا در ادامه بيانيه خود مدعي شدند: ايران علي‌رغم درخواست‌هاي مكرر بين‌المللي براي توقف آن و پس از سال‌ها ناديده گرفتن محدوديت‌هاي سازمان ملل به توسعه برنامه موشكي خود ادامه مي‌دهد. همچنين در اين بيانيه ادعا شده است: پرتاب‌هايي از اين دست به ايران امكان آزمايش فناوري را مي‌دهد كه مي‌تواند براي توسعه بيشتر برنامه موشك‌هاي بالستيك خود كه تهديدي مهم براي امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي است، استفاده كند.  اين سه كشور اروپايي با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس خود عليه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران مدعي شدند: ما نگراني‌هاي ديرينه‌اي در مورد فعاليت‌هاي ايران در رابطه با فناوري‌هاي موشك بالستيك داريم كه قادر به حمل سلاح هسته‌اي هستند. اين نگراني‌ها با توسعه برنامه هسته‌اي ايران كه فراتر از همه توجيهات غيرنظامي معتبر است، افزايش مي‌يابد. در بخش پاياني اين بيانيه نيز با اتهام‌زني عليه ايران ادعا شده است كه دولت‌هاي انگليس، فرانسه و آلمان همچنان متعهد هستند كه هر گام ديپلماتيكي را براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي بردارند و ايران را به‌خاطر فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده‌اش در منطقه و در سطح بين‌المللي پاسخگو نگه دارند. سخنگوي وزارت امور خارجه بيانيه مداخله جويانه سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان در خصوص پرتاب ماهواره بومي تحقيقاتي «ثريا» را محكوم كرد. ناصر كنعاني اظهار داشت: دستيابي به پيشرفت‌هاي علمي و تحقيقاتي از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلّم و مشروع جمهوري اسلامي ايران بوده و اينگونه اظهارات مداخله جويانه كه حاكي از نگرش‌هاي خودمحورانه كشورهاي يادشده نسبت به پيشرفت‌هاي ايران است، در عزم و اراده ملت ايران براي پيشرفت مستمر در حوزه علم و فناوري خللي ايجاد نخواهد كرد. 
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: به رغم برخي تفاسير خودسرانه برخاسته از تمايلات يكجانبه‌گرايانه برخي طرف‌ها، وفق مقررات بين‌المللي، محدوديتي در خصوص فعاليت‌هاي علمي و كاربردي جمهوري اسلامي ايران در حوزه تحقيقات فضايي وجود ندارد و بر اين اساس كشورمان تحميل چنين رويكردهاي نامتعارفي را كاملا مردود شمرده و با قاطعيت رد مي‌كند. كنعاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران طبق موازين و مقررات بين‌المللي و در راستاي تحقق حقوق خود به ويژه حق توسعه و پيشرفت، استفاده از فناوري‌هاي صلح آميز در مسير توسعه علمي - تحقيقاتي را براي خود مفروض و محفوظ دانسته و در اين مسير منتظر نظرات برخي كشورها كه درصدد تحميل آرا و اقدامات يكجانبه خود بر ديگران هستند، نخواهد بود.

ارسال نظر