رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

چند توصیه برای خرید سکه و طلا/ به هیچ عنوان از این مراکز طلا و سکه نخرید

۱۴۰۲/۱۱/۰۶ - ۰۸:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۵۳۶۴
چند توصیه برای خرید سکه و طلا/ به هیچ عنوان از این مراکز طلا و سکه نخرید

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: طلا را اصلا نباید از واحدهای فاقد پروانه خریداری کرد چون اگر بعدها مشکلی برای خریدار پیش آید قابل پیگیری نیست. مخصوصا توصیه ما این است که با توجه به بالا بودن ارزش طلا و سکه، مردم اصلا از فضای مجازی خرید نکنند.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران گفت: امروز تنوع اجرت در صنعت طلا زیاد است و ما اجرت‌های حداقل و حدکثر از گرمی تقریبا ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان داریم. بنابراین، کسانی که هدفشان سرمایه‌گذاری است می‌توانند طلاهای با اجرت پایین بخرند.

به گزارش همشهری، طلا، یک کالای ارزشمند جهانی است که قرن‌هاست در معاملات میان کشورها و مردم دنیا استفاده می‌شود. افزون بر این، طلا دارایی خوبی برای مصرف شخصی و هم‌چنین سرمایه‌گذاری است. اما خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این بازار مستلزم رعایت یک سری نکات است تا به اصطلاح، سر خریداران و سرمایه‌گذاران کلاه نرود و با اطمینان وارد این بازار شوند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران، در گفت‌وگو با همشهری نکاتی را که باید در هنگام خرید طلا رعایت شود، بررسی کرده و توصیه‌هایی را به خریداران ارائه داده است.

*برای خرید طلا از طلافروشی‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

طلا را اصلا نباید از واحدهای فاقد پروانه خریداری کرد چون اگر بعدها مشکلی برای خریدار پیش آید قابل پیگیری نیست. مخصوصا توصیه ما این است که با توجه به بالا بودن ارزش طلا و سکه، مردم اصلا از فضای مجازی خرید نکنند. تبلیغات در فضای مجازی مشکلی ندارد اما موقع خرید، باید حتما از صحت هویت صنفی فروشنده مطمئن باشند و بعد خرید کنند.

*صحبت از فضای مجازی کردید؛ در حال حاضر خصوصا در پلتفرم هایی مانند تلگرام و اینستاگرام طلاهای ریز به شکل انگشتر، گوشواره و غیره بسیار عرضه می‌شود. اگر کسی بخواهد به این طریق خرید کند باید به چه نکاتی توجه کند؟

نظر من این است که حضوری خرید کنید. چون موضوع طلا با صنوف دیگر فرق می‌کند. بالاخره در حال حاضر یک قطعه کوچک طلا ۱۰ میلیون تومان ارزش دارد. با مراجعاتی که افراد مختلف به اتحادیه داشته‌اند ما شاهد شکایت‌های زیادی از واحدهای فاقد پروانه و دلالان و فضای مجازی بوده‌ایم و وقتی شاکیان به اتحادیه می‌آیند تازه متوجه می‌شوند که باید ابتدا و قبل از خرید، از اتحادیه استعلام می‌گرفتند چرا که این موارد بعدا قابل پیگیری نیست چون ما هویتی از آنها نداریم.

*در هنگام خرید سکه، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در جواز سکه‌فروشی باید رسته خرده‌فروشی سکه نوشته شده باشد. بعد از اطمینان از این تاییدیه‌ها حتما هنگام خرید، فیش یا رسید یا پیامک پرداختی خود را جزو مدارک خود نگه دارند. ارائه کد ملی هم در رابطه با ثبت هویت الزامی است. حتما باید بعد از توافق بر سر قیمت، کارت وکیوم سکه مربوط به همان واحد صنفی باشد و اگر آن واحد صنفی سکه جای دیگری را به خریدار عرضه کرد تخلف است. حتما هم هولوگرام اتحادیه روی آن سکه مشخص شده باشد. ما هولوگرام‌هایی به واحدهای مجاز برای فروش سکه داده‌ایم که ضرایب امنیتی بالایی دارد و واحدهای سکه‌فروشی موظف هستند آن هولوگرام را روی سکه بزنند.

*چرا خریدار طلا باید کد ملی خود را اعلام کند؟

این واکنش مالیاتی نیست و به هیچ وجه ربطی به اخذ مالیات از خریدار ندارد بلکه طبق قانون نظام پولشویی کشور همکاران ما موظف هستند که هویت شخص را با کارت شناسایی چک کنند و مسئله حادی نیست. هدف این است که چرخه فروش سکه شفاف باشد. بنابراین ما از خریداران می‌خواهیم در برابر این موضوع مقاومت نکنند.

*برای خرید مصنوعات طلا به چه نکاتی توجه شود؟

طبق قانون نظام صنفی کشور، ارائه فاکتور برای هر مبلغی بالای ۱۰ هزار تومان در همه صنوف حق مشتری است و همکاران ما موظف به ارائه فاکتور هستند و اگر واحدی فاکتور ارائه ندهد تخلف است و چنانچه گزارشی به ما برسد با آن واحد برخورد قانونی می‌کنیم. در مورد مصنوعات طلا ما تنوع زیادی از جمله طلای سفید، طلای زرد، جواهر، کار دست و کار ماشین داریم، بنابراین حتما باید رسته واحد صنفی متناسب با نوع کاری که ارائه می‌دهد باشد. برای مثال، جواهرفروشی هم طلا هم جواهر می‌فروشد. باید بدانیم اینها تفکیک می‌شود. فاکتور باید به نام همان گالری و به آدرس همان واحد باشد چون ممکن است آدرس‌ها جعلی باشد. البته این موارد بیشتر در فضای مجازی و بازارهای غیرصنفی اتفاق می‌افتد. در فاکتور، در قسمت شرح کالا باید نوع و رنگ مصنوع (طلای زرد، سفید، رزگلد)، وزن مصنوع، مبلغ طلای روز، کد استاندارد (کدی که در فاکتور ثبت می‌شود حتما باید روی مصنوع هم باشد)، اجرت ساخت و سود مغازه‌دار و مالیات بر ارزش افزوده به صورت تفکیک در فاکتور ثبت شود.

*آیا امکان دارد ترازوی طلافروشی‌ها غیراستاندارد باشد و طلافروش، کم‌فروشی کند؟

خیر، اگر این اتفاق بیفتد سهوی بوده است. ما این اطمینان را به مردم می‌دهیم که ترازوهای واحدهای صنفی تحت نظر اتحادیه سالی ۲ بار از سوی اداره استاندارد چک و کالیبره می‌شوند. علاوه بر آن، ما به صورت پیوسته بازرسی‌های میدانی داریم تا در این زمینه شاهد تخلف نباشیم.

*توصیه دیگری دارید؟

افراد به هیچ وجه طلای دست دوم نخرند. اکثر این طلاها برای سال‌های قدیم است و هیچ‌گونه کد استانداردی ندارند. حدود ۱۲ سال است که درج کدهای استاندارد روی مصنوعات طلا الزامی است. اما طلای دست دوم معمولا کد استاندارد و هویت ندارد. گاهی مشکل عیار و وزن دارند که بعد از خرید این موارد قابل پیگیری نیست. از طرف دیگر، خرید و فروش طلای دست دوم به صنعت طلا و جواهر کشور و واحدهای تولیدی ما آسیب بزرگی می‌زند. توصیه ما این است که مصنوعات نو بخرند. امروز تنوع اجرت در صنعت طلا زیاد است و ما اجرت‌های حداقل و حداکثر از گرمی تقریبا ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان داریم. بنابراین، کسانی که هدفشان سرمایه‌گذاری است می‌توانند طلاهای با اجرت پایین بخرند.

ارسال نظر