یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش‌بینی بازار سرمایه تا پایان ۱۴۰۲؛ چرا بورس افت کرد؟

۱۴۰۲/۱۱/۰۴ - ۲۱:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۵۳۳۴
پیش‌بینی بازار سرمایه تا پایان ۱۴۰۲؛ چرا بورس افت کرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رسیدن بورس به کانال دو میلیون و ۴۵۰ هزار واحد تا پایان امسال به دو متغیر بیرونی بستگی دارد که یکی نرخ ارز و دیگری از بین رفتن ریسک‌های سیستماتیک و ثبات سیاسی است.

علی اسلامی، کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: از دلایل افت مقطعی بازار سرمایه در چند روز گذشته می‌توان به نرخ خوراک پالایشی‌ها که قیمت بنزین  بر اساس فوب خلیج فارس تعیین شد و هم‌چنین اخبار منفی مربوط به صنعت خودرو اشاره کرد. برخی ریسک‌های سیستماتیک، اتفاقات سیاسی و منطقه‌ای نیز مدتی است که بر روی بورس سایه انداخته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مجموع عوامل مذکور باعث شد بورس دچار نوسان شود. البته نوسان جزئی از بازار سرمایه است و وقتی در این بازار حضور داریم باید چنین ریسک‌هایی را بپذیریم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل اینکه سرمایه‌گذاران این روزها استقبال چندانی از بورس نمی‌کنند به برخی تصمیمات دستگاه‌های تصمیم‌گیر کشور برمی‌گردد که بعضا بدون در نظر گرفتن مصالح سهامداران اتفاق می‌افتد و پیش‌بینی‌پذیری را از بازار سرمایه می‌گیرد.

اسلامی بیان کرد: سهامداران ابهاماتی در متغیرهای لحاظ شده برای پیش‌بینی سودآوری شرکت‌ها می‌بینند و به همین خاطر در سرمایه‌گذاری جدید خود با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند. در نتیجه با عدم افزایش حجم جریان نقدی ورودی در بازار سرمایه مواجهیم. حجم معاملات روزانه از میانگین ماه‌های گذشته پایین‌تر است و بازار با وجود برخی متغیرهای مثبت سرمایه‌گذاری، رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد نیست.

وی با بیان اینکه امیدواریم بازار سرمایه به زودی شرایط بهتری را تجربه کند، گفت: روزهای باقی‌مانده تا پایان سال و روزهای آغازین سال آینده با توجه به سودآوری شرکت‌ها و گزارشات ۹ ماهه نوید وضعیت بهتری را در بازار سرمایه می‌دهد و امیدواریم بازار سرمایه رشد بیشتری را در مقایسه با بازار پول داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص برآورد از رشد شاخص کل در ماه‌های آینده بیان کرد: اگر شاخص بازار بورس تا پایان سال وارد محدوده دو میلیون و ۴۵۰ هزار واحد شود بازده کلی آن به اندازه بازار پول خواهد بود. این در حالی است که ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از ریسک سرمایه‌گذاری در بازار پول بیشتر است. دستیابی به عدد بالاتر از دو میلیون و ۴۵۰ هزار به دو متغیر بستگی دارد که هر دو قابل پیش‌بینی نیست؛ یکی نرخ ارز است. سرمایه‌گذاران بر اساس تغییرات نرخ ارز، انتظارات خود را از رشد بورس تعدیل می‌کنند. محرک دیگر ثبات سیاسی و از بین رفتن ریسک‌های سیستماتیک است.

ارسال نظر