برخورد با تخلفات موتورسواران در تهران شدت گرفت

اجراي «طرح۱۰» با هدف اصلي استفاده از كلاه ايمني

۱۴۰۲/۱۰/۱۹ - ۰۲:۰۳:۵۵
کد خبر: ۳۰۴۲۷۵
اجراي «طرح۱۰» با هدف اصلي استفاده از كلاه ايمني

به گزارش ايسنا، سرهنگ سيد ابوالفضل موسوي‌پور در اين خصوص اظهار كرد: موضوع انضباط‌بخشي به تردد موتورسواران پيشينه‌اي ديرينه دارد و موتورسيكلت از زماني كه وارد چرخه توليد شد، بحث ساماندهي آن نيز وجود داشته است. وي با بيان اينكه از گذشته برنامه‌ها و طرح‌هايي براي ساماندهي تردد موتورسواران وجود داشته است، گفت: ولي در زمان‌هایي اين طرح‌ها متفاوت بوده است.

رييس پليس راهور تهران بزرگ روز گذشته از آغاز طرح برخورد با تخلفات موتورسيكلت‌سواران در پايتخت تحت عنوان «طرح۱۰» خبرداد

 

به گزارش ايسنا، سرهنگ سيد ابوالفضل موسوي‌پور در اين خصوص اظهار كرد: موضوع انضباط‌بخشي به تردد موتورسواران پيشينه‌اي ديرينه دارد و موتورسيكلت از زماني كه وارد چرخه توليد شد، بحث ساماندهي آن نيز وجود داشته است. وي با بيان اينكه از گذشته برنامه‌ها و طرح‌هايي براي ساماندهي تردد موتورسواران وجود داشته است، گفت: ولي در زمان‌هایي اين طرح‌ها متفاوت بوده است. زماني بود كه حتي والو چرخ را باز مي‌كردند و باد چرخ خالي مي‌شد و برخوردها تا اعمال قانون و انتقال با كفي هم وجود داشت و در برخي از مواقع هم تشديد برخورد با تخلفات و سه تا شش ماه توقيف در پاركينگ هم داشته‌ايم. موسوي پور ادامه داد: البته استفاده از كلاه ايمني و رعايت قوانين و مقررات توسط موتورسواران همانند بستن كمربند ايمني در خودرو نهادينه نشده و در موضوع رفتارهاي ترافيكي موتورسواران خيلي كارفرهنگي موثر صورت نگرفته و اقدامات انجام شده هم تا امروز تاثيرگذار نبوده است. همانطور كه موضوع كمربند ايمني را مردم پذيرفتند و در حقيقت الان اين موضوع مانند يك فرهنگ نهادينه شده است، پليس هم مي‌خواهد با اجراي طرح ۱۰ به صورت گسترده و مستمر فرهنگ موتورسواري صحيح و استفاده از كلاه ايمني و رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را در موتورسواران نهادينه سازد. وي افزود: مهم‌ترين ويژگي اين طرح بحث استمرار آن است و ما بايد به‌گونه‌اي عمل كنيم كه استفاده از كلاه ايمني مانند بستن كمربند ايمني توسط رانندگان و سرنشينان در خودرو، براي موتورسواران نيز نهادينه شود. بررسي‌ها حاكي از آن است كه درصد زيادي از حوادث غيرقابل جبراني كه براي موتوسيكلت‌سواران رخ داده، به دليل عدم استفاده از كلاه ايمني توسط راكب و ترك نشين بوده است، در همين راستا نيز با هماهنگي خوبي كه با شهرداري تهران صورت گرفته تمامي بيلبوردها، عرشه‌هاي پل، تابلوها و محل‌هايي كه براي تبليغات در نظر گرفته شده نيز براي اين فرهنگ‌سازي اختصاص داده خواهد شد.

 

تردد چهار ميليون موتورسيكلت در معابر تهران

موسوي پور گفت: امروزه توليد روزافزون موتورسيكلت و تردد آن در معابر با خودروها برابري مي‌كند، تردد چهار ميليون و ۳۰۰ هزار موتورسيكلت و چهار ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در معابر مويد اين موضوع است. وي با بيان اينكه ما مخالف توليد موتورسيكلت نيستيم، گفت: ولي الان شرايط براي توليد بيشتر فراهم نيست. پليس راهور مي‌تواند به صورت برخط خودروها را كنترل كند ولي موتورسيكلت وسيله‌اي است كه قدرت مانور بالايي داشته كه مديريت آن به زيرساخت‌هاي مفصل‌تر و بيشتر نياز دارد. موتورسواران گاهي حتي با پوشاندن پلاك هر نوع تخلفي را انجام مي‌دهند و به همين دليل ما قابليت كنترل آنها را مانند خودروها نداريم و جرم‌هاي مختلفي را مي‌توانند انجام دهند كه تخلف رانندگي تنها بخشي از آن است. وي اظهار كرد: يكي از مشكلات و معضلاتي كه امروز درباره موتورسواران داريم طرز تفكر و رفتارهاي برخي از استفاده‌كنندگان از موتورسيكلت است. آنها فكر مي‌كنند در حكم عابر پياده هستند و اين را نمي‌دانند كه هر آنچه مقررات براي خودرو در نظر گرفته شده است اجراي آن هم براي موتورسيكلت الزامي است. رييس پليس راهور تهران بزرگ گفت: اگر در كارخانه‌هاي توليدي و در شماره‌گذاري اين امكان باشد كه تجهيزاتي به كارگيري شود كه بتوان هويت و تردد موتورسيكلت‌ها را مشخص كرد و بر اساس نقشه جي‌اي اس و جي پي اس
بتوان نقاطي را كه تردد مي‌كنند، بررسي كرد خيلي راحت مي‌توان تخلفاتي كه انجام مي‌دهند، كنترل و در نتيجه تخلفات و حوادثي كه رخ مي‌دهند خيلي كمتر خواهد شد ولي الان موتورسواران به راحتي بسياري از تخلفات را در سطح شهر انجام مي‌دهند.

 

تاثير تردد موتورسيكلت‌ها

بر بحث آلودگي هوا

موسوي پور گفت: يكي از مواردي كه پليس امكان پاسخگويي آن را ندارد بحث آلودگي هوا و اثر تردد موتورسيكلت‌ها بر آن است. بررسي‌ها نشان داده كه ۱۰.۱ درصد آلودگي هوا توسط وسايل نقليه متحرك مربوط به موتورسيكلت است ولي امكان و نظارت بر آن توسط پليس كم است چرا كه معمولا موتورسواران پلاك خود را مي‌پوشانند مگر آنكه در جايي متوقف شوند كه البته بحث استفاده از موتورسيكلت‌هاي برقي بسيار مي‌تواند در جهت كاهش آلودگي هواي پايتخت كمك حال باشد. وي با بيان اينكه عمده موتورسواران بيمه و گواهينامه و معاينه فني ندارند، اظهاركرد: همين مساله متاسفانه به يك معضل اجتماعي تبديل شده است.متاسفانه ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران است و اين آمار نگران‌كننده است. از تعداد ۴۴۰ نفري كه در هشت ماهه سال جاري بر اثر تصادف فوت كرده‌اند نزديك به نيمي از آنها مربوط به موتورسواران بوده است. وي تصريح كرد: حركت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن كلاه ايمني، تردد در خطوط ويژه، باعث تصادفات موتورسواران با موتورسيكلت‌هاي ديگر يا با عابر پياده و خودروها يا حتي واژگوني مي‌شود كه عمدتا در اين حوادث خود آنها آسيب مي‌بينند زيرا ايمني كمتري دارند. وي درباره اجراي طرح ۱۰ گفت: در طرح جديد كه به آن طرح ۱۰ مي‌گوييم، با ۱۰ روش و راهكار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد. انضباط‌بخشي به تردد آنها كه هم جنبه فرهنگي و ايجابي دارد و هم به شكل سلبي با تخلفات موتورسواران برخورد خواهيم كرد. وي در ادامه گفت: همه برنامه‌هاي طرح ۱۰ از دوشنبه آغاز نمي‌شود بلكه به مرور بقيه اقدامات اين طرح اضافه مي‌شود و در واقع از دوشنبه ۱۸ دي ماه با محوريت چهار موضوع، اين طرح آغاز شد. رييس پليس راهور تهران بزرگ گفت: البته ويژگي اصلي اين طرح استمرار آن است و تعطيلي بردار هم نيست. اين طرح‌با همكاري مردم و مشاركت همگاني كه هدف اصلي آن استفاده از كلاه ايمني است، اجرا مي‌شود. در كنار اجراي طرح با تخلفاتي چون تردد در خطوط ويژه، تخلفات پلاك، تردد در پياده رو، ورود ممنوع نيز برخورد مي‌شود كه در نهايت كاهش تلفات و حوادث مد نظر پليس راهور است. موسوي پور اظهاركرد: در واقع ما از الان مقدمات كار را براي فصل بهار و فصل گرم سال آينده فراهم مي‌كنيم .

چرا كه در آن موقع بحث استفاده از كلاه ايمني كاهش پيدا مي‌كند و آسيب‌ها افزايش مي‌يابد. رييس پليس راهور تهران بزرگ گفت: ما بايد خانواده‌ها را هم درگير اين موضوع كنيم و همه آحاد جامعه بايد با اين موضوعات آشنا شوند. وقتي ما چهار ميليون و۳۰۰ هزار موتورسيكلت در تهران داريم، اين موضوع نشانه اهميت نقش‌آفريني خانواده‌هاست و ديگر نمي‌شود گفت كه خانواده‌اي با اين موضوع درگير نيست. وي ادامه داد: همه بايد احساس مسووليت فردي و اجتماعي داشته و بايد پاي كار باشند، بايد كسي كه موتور مي‌راند و كلاه ايمني بر سر نمي‌گذارد و نان‌آور خانواده است احساس مسووليت خيلي بيشتري كند و بداند كه خانواده به او نياز دارد . بايد كسي كه در پياده رو تردد مي‌كند بداند كه باعث رعب و وحشت ديگر شهروندان و عابرين پياده مي‌شود. بايد احساس مسووليت را افزايش دهيم و اين موضوعي نيست كه فقط پليس آن را انجام دهد بلكه بخش بعدي كار ما اين است كه همه اقشار بايد درگير اين موضوع شوند. موسوي پور افزود: شركت‌هاي مختلفي هستند كه هزاران موتورسيكلت سوار در آنها به عنوان پيك موتوري كار مي‌كنند، بايد پرسيد كه نقش اين شركت‌ها در تامين ايمني و سلامتي موتورسواران چيست و آيا نسبت به فردي كه براي آنها كار مي‌كند نبايد احساس مسووليت داشته باشند؟ فقط نبايد بحث در آمد زايي مطرح باشد بلكه يك بخشي از
درآمد هم بايد صرف ايمني و سلامتي شود. اين فرد است كه مهم‌ترين بخش جامعه را تشكيل مي‌دهد و اين فرد است كه اگر آن را از دست بدهيم يا مصدوم و معلول شود جامعه دچار خلل و آسيب مي‌شود.

موسوي‌پور گفت: ادارات و سازمان‌ها و شركت‌هاي بسياري هستند كه كارمندان و مراجعان و پيك‌هاي موتوري مختلفي دارند كه در سطح معابر تردد مي‌كنند. مديران و روساي اين مراكز و واحدها مسووليت دارند كه تردد اين موتورسواران را حداقل كنترل كنند و وقتي اين موتورسيكلت وارد يك مركز مي‌شود مدير آن مجموعه بايد احساس مسووليت كند كه اين كارمند يا مراجعه‌كننده آيا كلاه ايمني دارد يا خير؟ پلاك دارد يا خير؟ و آيا مخدوشي و پوشش پلاك دارد يا خير؟ به هر حال اگر اين مجموعه‌ها به كمك پليس بيايند قطعا يك اتفاق خوب و مهم روي مي‌دهد. وي ادامه داد: به حول قوه‌الهي اين طرح با جديت شروع مي‌شود و تعطيلي بردار هم نيست و در اين خصوص بايد به اهداف خود كه كاهش تصادفات، حوادث و در نتيجه آن كم شدن تلفات موتورسيكلت است برسيم . بحت استفاده از كلاه ايمني بسيار مهم است و بايد در اين دوره استفاده از آن را براي موتورسواران نهادينه كنيم. به همين جهت پيشنهاد تشكيل كارگروه ويژه جهت انضباط بخشي به تردد موتورسواران كه در پليس راهور تهران بزرگ تشكيل مي‌شود را ارايه داديم كه دايم و مستمر است. با آغاز فعاليت اين تيم‌ها، اين موضوع، از حالت طرح خارج و به حالت استمرار در خواهد آمد و همه مباحث و تخلفات مربوط به موتورسيكلت را پيگيري مي‌كند. رييس پليس راهور تهران بزرگ اضافه كرد: از دوشنبه كه اين طرح شروع مي‌شود بحث توقيف ساعتي، توقيف با كفي، كنترل خطوط ويژه و بحت آشكارسازي و روشن نگه داشتن چراغ جلو و عقب موتورسيكلت را شروع خواهيم كرد و سپس به ساير موضوعات مانند مسوول‌سازي شركت‌ها (ماده ۳۱ و ۳۲ قانون رسيدگي به تخلفات و جرايم رانندگي) تهيه بسته آموزشي، فرهنگي و رسانه‌اي و حتي انيميشن
سيا ساكتي كه از آن رونمايي خواهد شد خواهيم رسيد. وي گفت: اصلاحات هندسي در اين بازه زماني كوتاه انجام نمي‌شود و اين موضوع نياز به زمان دارد. بحث ايمن‌سازي پياده‌روها و جلوگيري از تردد موتورسواران در پياده‌روها، جداسازي و نصب نرده و حفاظ‌ها و هر بحثي كه مربوط به ارتقاء ايمني و سلامت است در دستوركار پليس راهور تهران بزرگ است.

ارسال نظر