كاموديتي‌‌ها زير فشار سياستگذاري

۱۴۰۲/۱۰/۱۶ - ۰۰:۵۸:۳۶
کد خبر: ۳۰۴۰۰۲
كاموديتي‌‌ها زير فشار سياستگذاري

در حالي كه بازار سرمايه روزهاي خوبي را پشت سر نمي‌گذارد، موضوع افزايش حقوق دولتي و ماليات به نااطميناني آينده بازار دامن زده، در حالي كه برخي نمايندگان مجلس از بسته حمايتي دولت از بورس خبر مي‌دهند.

در حالي كه بازار سرمايه روزهاي خوبي را پشت سر نمي‌گذارد، موضوع افزايش حقوق دولتي و ماليات به نااطميناني آينده بازار دامن زده، در حالي كه برخي نمايندگان مجلس از بسته حمايتي دولت از بورس خبر مي‌دهند. يكي از مهم‌ترين سوال‌هاي كه بسياري از سرمايه‌گذاران اين روزها از خود مي‌پرسند درباره نقشه راه اقتصادي سال ۱۴۰۳ است كه مي‌توان بودجه را آيينه تمام نماي آن دانست. در حال حاضر سياست‌گذار بايد در لايحه بودجه در مورد دو موضوع در اقتصاد كشور تصميم‌گيري كند؛ اولي ارز ترجيحي و بعدي بنزين است كه هر دو چالش بزرگ كشور شده است. به گفته محمدحسن آصفري نماينده مجلس در لايحه بودجه دولت نسبت به بودجه رويكرد حمايتي دارد و در صورتي كه سياست‌هاي پيش‌بيني شده در بودجه به درستي اجرا شود بازار سرمايه حمايت خواهد شد و در اين مسير مي‌تواند رشد كند اما در مقطع كنوني عملكرد نمادها تحت تاثير رفتار حقوقي‌هاي بازار قرار گرفته و اجازه رشد به بورس نمي‌دهند.

دولت بايد هرچه سريع‌تر در مورد آن تصميم‌گيري كرده و اثرات اين تصميمات همه ابعاد اقتصاد به خصوص بازار سرمايه را تعيين كند از همين رو به زودي شايد در فصل‌هاي بعد تغييرات جدي را بازار خواهيم داشت.

محمد حسن آصفري نماينده مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اينكه در لايحه بودجه دولت نسبت به بودجه رويكرد حمايتي دارد، گفت: در صورتي كه سياست‌هاي پيش بيني شده در بودجه به درستي اجرا شود بازار سرمايه حمايت خواهد شد و در اين مسير مي‌تواند رشد كند اما در مقطع كنوني عملكرد نمادها تحت تاثير رفتار حقوقي‌هاي بازار قرار گرفته و اجازه رشد به بورس نمي‌دهند.

او با تاكيد بر اينكه در حال حاضر سياست دولت كنترل تورم است به همين دليل بايد مانع از ورود پول‌هاي سرگردان جامعه به بازارهاي سوداگري شود، افزود: وقتي بورس به عنوان بازاري كه مي‌تواند نقدينگي سرگردان جامعه را به بخش‌هاي مولد اقتصاد جذب كند حتما بايد از آن حمايت شود تا علاوه بر اينكه به توليد كمك شود مانع از انحراف نقدينگي به بخش‌هاي سوداگري و كالايي شود به يك آزمون ديگر در فرآيند بودجه‌ريزي و بودجه نويسي رسيديم مرثيه دلار ۲۸۵۰۰ و حتي دلار ۳۹ هزار توماني كه به نرخ نيما معروف است ديگر آنقدر تكراري و قديمي شده كه اشك هيچكس را در نمي‌آورد.

افزايش فشار عرضه به نوعي بازار نامطلوب بسته شد. ارزش معاملات خرد كماكان پايين ثبت شده است. به نظر مي‌رسد بانك مركزي در بازار آزاد در حال مداخله است و حتي با انتشار تحليل تكنيكال از دلار آزاد تلاش مي‌كند عملكردش در سال اول با ثبت ۲۰ درصد رشد در دلار آزاد به اتمام برسد.

 

چرا فشار فروش در بازار بيشتر شده است

برخي ديگر تحركات حقوقي‌ها را عامل اين شرايط مي‌دانند اما بايد به اين موضوع اذعان داشت كه بازار زير فشار دو خبر منفي تنش‌هاي منطقه و فشارهاي مالياتي و حقوق دولتي بودجه قرار دارد و اين اخبار تا حدودي ذهن بازار را آشفته كرده و همين باعث شد فشار عرضه همچنان بيشتر شود.

بيژن پناهي‌زاده معتقد است كه فشار مالياتي كه دولت در بودجه ۱۴۰۳ به واحدهاي توليدي آورده تبعات زيادي دارد. در شرايط كنوني دولت براي جبران كاهش درآمدهاي نفتي به دنبال اجراي سياست‌هاي ماليات ستاني است و اگر خود ماليات به مانعي براي توليد تبديل شود نه تنها سرمايه‌گذاري‌هاي اين بخش با مشكلاتي روبرو مي‌شود در درآمد مالياتي دولت هم خلل‌هايي به وجود مي‌آيد.

پناهي‌زاده عضو هيات‌مديره خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه فشار مالياتي كه دولت در بودجه ۱۴۰۳ به واحدهاي توليدي آورده تبعات زيادي دارد، گفت: در شرايط كنوني دولت براي جبران كاهش درآمدهاي نفتي به دنبال اجراي سياست‌هاي ماليات‌ستاني است.

او با تاكيد بر اينكه فشار مالياتي مي‌تواند به تعطيلي برخي بنگاه‌ها منجر شود، افزود: در سال‌هاي اخير افزايش حقوق دولتي از معادن هم منجر به افزايش فشار به بنگاه‌هاي توليدي اين بخش شده است، به‌طوري كه برخي از معادن ظرفيت توليد خود را كاهش داده‌اند.

پناهي‌زاده با اشاره به اينكه مشكلات توليدي بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌تواند براي ماليات ستاني دولت در سال آينده هم چالش ايجاد كند، اظهار كرد: هرچقدر بنگاه‌هاي اقتصادي بتوانند با ثبات بيشتري به فعاليت توليدي بپردازند قطعا اشتغال بيشتري ايجاد مي‌كنند و دولت هم مي‌تواند سياست‌هاي مالياتي خود را به خوبي اجرا كند، اما اگر خود ماليات به مانعي براي توليد تبديل شود نه تنها سرمايه‌گذاري‌هاي اين بخش با مشكلاتي روبرو مي‌شود در درآمد مالياتي دولت هم خلل‌هايي به وجود مي‌آيد.

از آنجايي كه بخش مهمي از بازار سرمايه ايران تحت تاثير شركت‌هاي معدني و زنجيره پايين دستي آن هستند سياست‌گذاري‌هاي جديد در بخش حقوق دولتي، ماليات و... روي معاملات آنها تاثير مي‌گذارد و از طرف ديگر در مقطع كنوني شاخص كل در محدوده حساسي قرار دارد و اگر خبرهاي منفي به افت شاخص دامن بزند بار ديگر به زير ۲ ميليون واحد نفوذ خواهد كرد

موضوع اخير افزايش حقوق دولتي معادن نشان مي‌دهد دولت براي جبران كسري بودجه به چنين كاري روي آورده، در حالي كه حقوق دولتي در معادن حكم يك نقشه راه را دارد و تغيير آن به يك‌باره و اينچنيني قطعاً به صرف و صلاح بخش معدن كشور نبوده و اثرات زيانبار ناگواري را در حوزه سرمايه‌گذاري در اين بخش رقم مي‌زند. به‌طور قطع ثبات سياست‌گذاري در اين حوزه مهم‌ترين ركن اطمينان سرمايه‌گذار است و از آنجايي كه بخش مهمي از بازار سرمايه ايران تحت تاثير شركت‌هاي معدني و زنجيره پايين دستي آن هستند سياست‌گذاري‌هاي جديد در بخش حقوق دولتي، ماليات و... روي معاملات آنها تاثير مي‌گذارد.

در واقع در حالي كه بازار سرمايه روزهاي خوبي را پشت سر نمي‌گذارد، موضوع افزايش حقوق دولتي و ماليات به نااطميناني آينده بازار دامن زده، در حالي كه برخي نمايندگان مجلس از بسته حمايتي و مثبت دولت از بازار سرمايه خبر داده‌اند. حالا بايد ديد در ادامه مجلس چه رويكردي نسبت به برنامه‌هاي دولت در بخش ماليات و حقوق دولتي پيش مي‌برد. از طرف ديگر در مقطع كنوني شاخص كل در محدوده حساسي قرار دارد و اگر خبرهاي منفي به افت شاخص دامن بزند بار ديگر به زير ۲ ميليون واحد سقوط خواهد كرد.

ارسال نظر