رهبر معظم انقلاب:

ایجاد احساس وظیفه به انتخابات؛ وظیفه مهم مجاهدان جهاد تبیین

۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۰۰:۲۵:۳۴
کد خبر: ۳۰۳۹۰۹
ایجاد احساس وظیفه به انتخابات؛ وظیفه مهم مجاهدان جهاد تبیین

رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت فاطمه زهرا(س) را پايه‌گذار جهاد تبيين خواندند و تأكيد كردند: مداحان و ستايش‌گران مكتب اهل بيت با تأسي به اين سنت نوراني و درس بزرگ فاطمي، جهاد تبيين را با دو شاخص «توانايي برانگيختن دل‌ها و حركت‌آفريني» و «جهت‌گيري درست و دقيق» وظيفه اصلي خود بدانند و در مسائل و قضاياي مهم روز مانند انتخابات به مجاهدت و روشنگري بپردازند.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت فاطمه زهرا(س) را پايه‌گذار جهاد تبيين خواندند و تأكيد كردند: مداحان و ستايش‌گران مكتب اهل بيت با تأسي به اين سنت نوراني و درس بزرگ فاطمي، جهاد تبيين را با دو شاخص «توانايي برانگيختن دل‌ها و حركت‌آفريني» و «جهت‌گيري درست و دقيق» وظيفه اصلي خود بدانند و در مسائل و قضاياي مهم روز مانند انتخابات به مجاهدت و روشنگري بپردازند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح ديروز در ديدار هزاران نفر از مداحان اهل بيت (ع) و شاعران آييني، با تبريك عيد سعيد ولادت حضرت صديقه طاهره (س)، ميلاد امام خميني را به عنوان پرچمدار جهاد فاطمي تبريك گفتند و در سالروز شهادت سردار سليماني، ياد «حاج قاسم» را گرامي‌ داشتند.
ايشان «جهاد تبيين» را از خصوصيات بسيار برجسته حضرت فاطمه (س) برشمردند و با اشاره به خطبه‌هاي مشهور آن حضرت گفتند: انتظام فكري، منطق قوي، استحكام لفظ، زبان فاخر و زيبايي‌هاي ادبي، خطبه‌هاي مملو از معارف و حقايق حضرت صديقه كبري (س) را هم‌رديف بهترين خطبه‌هاي نهج‌البلاغه قرار داده و بزرگان اهل بلاغت را به حيرت انداخته است.
رهبر انقلاب با اشاره به ادامه سنت پرعظمت جهاد تبيين در زبان ائمه اطهار و خطبه‌هاي اهل بيت و نيز اشعار شاعران درجه يك عرب‌زبان، افزودند: در تداوم اين مسير، در دوران ما امام خميني پرچم جهاد تبيين را برافراشت و با زبان و منطق و برانگيختن ملت، حكومت فاسدِ ننگينِ ديكتاتوري سلطنتي ارثي را ازاله و حكومت مردمي و اسلامي را برپا كرد كه اين واقعه تاريخي، اهميت و ظرفيت بي‌مانند «جهاد تبيين» را آشكار مي‌كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جايگاه و ظرفيت حقيقي مداحي را ادامه‌دادن راه منورِ مجاهدانِ عرصه تبيين از زمان ائمه تاكنون دانستند و گفتند: هنر مداحي و مقوله هيات كه محورش مداح است و واعظ نيز در كنار او، جزو مهم‌ترين بخش‌هاي قدرت نرم جامعه اسلامي است.
ايشان قدرت نرم را نافذتر و موثرتر از قدرت سخت خواندند و گفتند: به همين علت است كه امريكا با وجود همه سلاح‌هاي پيشرفته، در عرصه‌هايي مانند رسانه، هنر، ادبيات و سينما بيشترين سرمايه‌گذاري را مي‌كند.
رهبر انقلاب اثر قدرت سخت را مقطعي و از بين‌رفتني برشمردند و با اشاره به فرار مفتضحانه امريكا از افغانستان و نفرت عميق مردم عراق از كاخ سفيد، افزودند: قدرت سخت نتوانست حضور امريكا را در اين دو كشور ماندگار و موفق كند اما قدرت نرم توانسته است گروهي به ظاهر در اقليت مانند مردم فلسطين را در كانون توجه دنيا قرار دهد كه اين، به خاطر مظلوميت، صبوري و ايستادگي مردم فلسطين است. ايشان معارف اسلامي، منطق قرآن و «معارف، مصائب و تاريخ اهل بيت» را محتواي اصلي كار مداحي برشمردند و گفتند: توقع اين است كه اين محتوا با بهترين زبان و بهترين شيوه و با همان خصوصياتي كه در تاريخ جهاد تبيين وجود داشته، به مردم ارايه شود.
رهبر انقلاب، تكيه جمهوري اسلامي به قدرت نرم را راهبرد اصلي كشور در ۴۵ سال اخير خواندند و گفتند: به «داشتن تسليحات پيشرفته منطبق با نياز كشور و موثر در مقابل توانايي دشمنان»، باور داريم اما اعتقاد عميق داريم كه قدرت نرم يعني «تسليحات فكري، زباني و منطقي» قوي موثرتر است و بايد گسترده‌تر شود.
رهبر انقلاب، «توانايي برانگيختن و ايجاد حركت» و «هدف‌گيري درست و دقيق» را دو شاخص مهم براي سنجش جهاد تبيين دانستند و گفتند: در جهاد تبيين علاوه بر قدرت تكان دادن دل‌ها و حركت‌آفريني، دقت در هدف‌گيري خيلي مهم است چرا كه گاهي مثلاً در شرايط نياز دنياي اسلام به اتحاد، بي‌دقتي باعث ايجاد اختلاف و شكاف مي‌شود. ايشان با تحسين رشد علمي جامعه مداحان در مقايسه با گذشته، مداحان را به دقت در فهم عميق و بيان معارف ديني توصيه موكد كردند و افزودند: جامعه مداحي امروز جامعه‌اي بلندمرتبه و متعالي است و انتظار از آن، انتقال دقيق معارف ديني با ابراز بسيار ممتاز مدح و مرثيه است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مداحان را به انس مضاعف با كتب حديث، خطبه‌هاي معارفي و حركت‌آفرين نهج‌البلاغه و دعاهاي صحيفه سجاديه فراخواندند و گفتند: در صحيفه سجاديه كه پديده‌اي عجيب در مكتب اهل‌بيت است، امام سجاد عليه‌السلام، براي مرزداران اسلام دعا مي‌كنند كه امروز مرز و نبض تپنده دنياي اسلام «غزه» است. ايشان افزودند: مردم غزه امروز نه فقط در برابر رژيم صهيونيستي بلكه در مقابل دنياي كفر و طاغوت و استكبار و امريكا ايستاده‌اند و اينكه رييس‌جمهور امريكا صريحاً مي‌گويد من صهيونيست هستم، يعني همان خباثت و اهداف پليد صهيونيست‌ها در او نيز وجود دارد.
رهبر انقلاب يكي از وظايف مجاهدان تبيين را شناخت و تبيين مسائل روز از جمله مساله غزه و دشمني‌هاي بدخواهان دانستند و افزودند: بايد در مقابل تبليغات دروغين امريكا و دنباله‌روهاي آن عليه اسلام و نظام اسلامي سينه سپر كنيم.
ايشان انتخابات پيشِ رو را عرصه مهم ديگر براي جهاد تبيين خواندند و با تأكيد بر ضرورت نقش‌آفريني در مقابل يأس‌پراكنان و القاءكنندگان بي‌فايدگي انتخابات گفتند: برخي مي‌خواهند انتخابات و حضور مردم كه اثبات تحقق مردم‌سالاري ديني است ضعيف و نامناسب باشد تا حرف و ايده امام بزرگوار و وعده الهي دروغ درآيد كه در مقابل اين حركت خصمانه، مجاهدان تبيين بايد با بيان حقايق بايستند و به وظيفه خود عمل كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: انتخابات يك وظيفه است و هر كسي با انتخابات مخالفت كند با جمهوري اسلامي و اسلام مخالفت كرده است. ايشان، تبديل نقاط قوت نظام به نقطه ضعف را از جمله شگردهاي بدخواهان ايران براي بدبين كردن مردم به نظام و نااميد كردن آنها از آينده خواندند و گفتند: يكي از نقاط قوت نظام اسلامي مبارزه با فساد است اما به محض آنكه فسادي در جايي ظاهر مي‌شود و دولت و مسوولان قضايي و ديگر بخش‌ها با آن مقابله مي‌كنند، عده‌اي مي‌گويند فساد وجود دارد؛ بله فساد وجود دارد اما نقطه ضعف، تحمل فساد و كمك به آن است و مبارزه با فساد، نقطه قوت است. رهبر انقلاب سيره امام بزرگوار را ايستادن صريح و بي‌ملاحظه در مقابل القائات خصمانه و بيان روشن مطالب براي مردم دانستند و خاطرنشان كردند: امام با اين روشنگري‌ها توانست پايه‌هاي نظام اسلامي را به نحوي مستحكم كند كه تا امروز نظام بر همان پايه‌ها ايستاده و مرتفع شده و در آينده هم ارتفاع بيشتري پيدا خواهد كرد. ايشان ملت ايران را دوستدار استقلال، پيشرفت و عزت ملي و منزجر از فخرفروشي امريكايي‌ها و دنباله‌روي از آنها دانستند و گفتند: علت ايستادن مردم پاي جمهوري اسلامي علاقه‌مندي آنها به اين ارزش‌ها است. اين راه، راه خدا است و هيچ قدرتي قادر به عقب راندن مردم از حركت در آن نيست.
در ابتداي اين ديدار هشت نفر از حاضران، آقايان احمد واعظي، مجتبي رمضاني، محسن عراقي، سيد حجازي از لبنان، محمد رسولي، طاهر قلندري، امير كرمانشاهي و علي‌اكبر حائري به شعرخواني و سرودخواني در مدح 
اهل بيت عصمت و طهارت پرداختند.

ارسال نظر