شرط دريافت يارانه بيشتر با «كالابرگ»

برنامه‌اي براي مادران و كودكان دچار سوءتغذيه

۱۴۰۲/۱۰/۰۹ - ۰۱:۰۷:۳۵
کد خبر: ۳۰۳۵۷۸
برنامه‌اي براي مادران و كودكان دچار سوءتغذيه

«كالابرگ الكترونيك»، «يسنا» و «امنيت غذايي كودكان»؛ طرح‌هايي است كه دولت از ابتداي امسال گام به گام، اقدام به پياده‌سازي آنها كرد تا سفره اقشار مختلف جامعه تقويت شود؛ به گونه‌اي كه تنها در طرح كالابرگ الكترونيك اكنون هفت دهك درآمدي تحت پوشش اين طرح درآمده‌اند كه همين ميزان ۶۱ ميليون نفر از جمعيت كشور را شامل مي‌شود.

«كالابرگ الكترونيك»، «يسنا» و «امنيت غذايي كودكان»؛ طرح‌هايي است كه دولت از ابتداي امسال گام به گام، اقدام به پياده‌سازي آنها كرد تا سفره اقشار مختلف جامعه تقويت شود؛ به گونه‌اي كه تنها در طرح كالابرگ الكترونيك اكنون هفت دهك درآمدي تحت پوشش اين طرح درآمده‌اند كه همين ميزان ۶۱ ميليون نفر از جمعيت كشور را شامل مي‌شود. به گزارش ايسنا، به دنبال كاهش ميزان كالري مصرفي خانواده‌ها طي سال‌هاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، از ابتداي سال جاري دولت در راستا تقويت سفره غذايي مردم اقدام به اجراي طرح كالابرگ الكترونيك كرد. فاز اول اجراي اين طرح مربوط به خردادماه سال جاري است كه سه دهك اول درآمدي و مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد، از امتياز تشويقي آن بهره‌مند مي‌شدند و اگر ۷۰ درصد مبلغ يارانه خود را از ميان اين ۱۱ قلم خريداري مي‌كردند، مبلغ يارانه آنها ۲۰ درصد افزايش مي‌يافت. در مرحله دوم اجراي طرح، سه دهك اول درآمدي و مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد امام خميني(ره)، از امتياز تشويقي بهره‌مند شدند، مشروط بر اينكه حداقل ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار يارانه خود را از ميان اقلام كالاهاي اساسي تعريف شده خريداري مي‌كردند. با گذشت زمان اين يارانه تشويقي به دهك‌هاي بالاتر گسترش يافت به گونه‌اي كه در حال حاضر هفت دهك اول درآمدي در صورت رعايت اين شرط مشمول دريافت يارانه تشويقي خواهند شد. به عبارتي در صورتي كه هفت دهك درآمدي ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ يارانه خود را از ميان ۱۱ قلم كالاي سبد غذايي تعريف شده خريداري كنند، مشمول دريافت يارانه تشويقي ۱۲۰ هزار توماني خواهند شد؛ به بياني ديگر با استفاده از اين طرح، يارانه دهك‌هاي يك تا ۳ درآمدي به ۵۲۰ هزار تومان و يارانه دهك‌هاي چهارم تا هفتم درآمدي به ۴۲۰ هزارتومان افزايش يافته است. اين ۱۱ قلم كالاي اساسي شامل برنج ايراني، حبوبات، شير كم‌چرب، پنير، ماست‌ كم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مايع، ماكاروني و قند و شكر است كه طبق نظر انستيتو تغذيه ايران به تاييد رسيده و در سبد غذايي تعريف شده است. البته اين طرح اختياري است و مردم مي‌توانند با استفاده از خريد اين كالاها، مشمول اعتبار مضاعف ۱۲۰ هزار توماني شوند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه تجهيزشده و داراي باركد خوان هستند.

 

نحوه استفاده از كالابرگ الكترونيك

و خريد از فروشگاه‌ها چگونه است؟

در روزهاي ابتدايي اجراي طرح عليرضا عسگريان- معاون رفاهي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در خصوص وضعيت تنوع محصولات در فروشگاه‌ها، بيان كرده بود: در اين طرح مردم آزاد هستند طي يك ماه خريد خود را انجام دهند و نه در روز اول. يارانه به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود و با هر كارت بانكي كه داشته باشد قابل خريد است. حال فرض كنيد كه سرپرست خانوارِ يك خانواده سه نفره در روز اول به ازاي خريد چند قلم كالاي اساسي ۳۲۰ هزار تومان خريد مي‌كند و پس از كشيدن كارت، ۸۰ هزارتومان شارژ مي‌شود. پس از آن مي‌تواند به مغازه ديگري مراجعه كند و اقلامي را كه مغازه اول نداشته است، خريداري كند. نحوه خريد بدون در دست داشتن كارت بانكي با نصب اپليكيشن «شما» يا وارد كردن كد دستوري ممكن است به مغازه يا فروشگاه زنجيره‌اي برويد و كارت خريد همراهتان نباشد. در اينجا مي‌توانيد از اپليكيشن (شما) استفاده كنيد. ممكن است تلفن همراه، همراه شما نباشد يا تلفن همراهتان هوشمند نباشد، در اين زمان از طريق كد دستوري #۱۴۶۳٭۵۰۰٭ وارد شويد؛ صفحه‌اي باز و از شما پرسيده مي‌شود كد خريد به شما ارايه دهد يا اعتبار شما را مشخص كند؟ در صورت درخواست اعتبار، پنجره‌اي باز مي‌شود و از فرد كد ملي مي‌خواهد، حال اگر كد ملي را اعلام كنيد، اعتبار فرد اعلام مي‌شود. لازم به ذكر است كه همه خانوارهاي مشمول طرح مي‌توانند با نصب برنامه شبكه ملي اعتبار «شما» يا شماره‌گيري #۱۴۶۳٭۵۰۰٭ از باقي مانده اعتبار خود مطلع شوند. با گذشت بيش از ۶ ماه از اجراي اين طرح، ميزان مصرف كالا در طرح به ترتيب برنج، روغن، ماكاروني، لبنيات، قند و شكر، حبوبات، گوشت مرغ و گوشت قرمز بوده و بيشترين استقبال از طرح به ترتيب در دهك دو، سه، يك، چهار، پنج، شش و هفت بوده است. هفته گذشته صولت مرتضوي- وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي درباره طرح كالابرگ الكترونيكي گفت: الحمدلله طرح كالابرگ الكترونيكي هم از نظر ساختار و هم از نظر توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ساير فروشگاه‌ها به‌شدت توسعه پيدا كرده است. هر ماه نسبت به ماه قبل، استقبال مردمي بيشتر مي‌شود و اين آمادگي وجود دارد كه چنانچه تمام آحاد هفت دهك اول بخواهند از اين مزيت استفاده كنند، حتما كمك شود. منابع آن هم خوشبختانه پيش‌بيني شده و بدون هيچ تاخيري آن قدرالسهم يارانه تشويقي به حساب كاربران واريز مي‌شود و مشكلي نخواهد بود.

 

طرح امنيت غذايي كودكان

طرح امنيت غذايي كودكان دومين طرحي بود كه دولت در راستاي حمايت از كودكان داراي سوءتغذيه اقدام به اجراي آن كرد. عليرضا عسگريان در اين باره به ايسنا گفته بود: بعد از تولد نوزادان، اين مراكز به سرپرستان خانوار كارت سلامت كودك كه داراي نمودار سلامتي است ارايه مي‌دهد. در اين كارت، شاخص‌هاي مختلفي از جمله اندازه دور سر، وزن و قد كودك در نظر گرفته مي‌شود و اگر كودكي استانداردهاي لازم را نداشته باشد، مختصات سلامتي او زير خط سلامت قرار مي‌گيرد و نيازمند توجه ويژه خواهد بود. بخشي از توجه شامل مشاوره سلامتي و بخشي شامل تغذيه است. قاعدتاً برخي خانواده‌ها توان تامين امنيت غذايي كودكشان كه نيازمند امنيت غذايي است را ندارند. به گفته وي، ۱۴۰ هزار كودك دچار مشكل امنيت غذايي در سطح كشور شناسايي شده‌اند. در اين راستا ۱۴۰ هزار كودك به وزارت رفاه اعلام شده و وزارت رفاه نشاني سرپرست خانوار اين كودكان را پيدا كرده است. از اين تعداد، ۱۵ هزار نفر در دهك درآمدي بالاي هفت قرار داشته‌اند كه به آنها مشاوره داده شده است. اما ۱۲۵ هزار نفر از اين كودكان در دهك يك تا هفت درآمدي قرار دارند كه در اين راستا از اين كودكان حمايت مي‌شود. وي با اشاره به اينكه دولت بودجه خوبي براي رفع مشكل كودكان ۶ تا ۵۹ ماه داراي مشكل تغذيه تامين كرده است، تصريح كرد: به ازاي هر كودك شناسايي شده توسط وزارت بهداشت كه نيازمند تغذيه مضاعف باشد، مبلغي براي خريد از اقلام سبد غذايي تعريف شده و به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود، به‌طوري‌كه براي كودكان دهك درآمدي يك تا پنج، يك ميليون تومان و براي كودكان با دهك درآمدي ۶ و هفت، ۶۰۰ هزارتومان واريز مي‌شود. براساس اين گزارش، طرح كالابرگ فقط شامل ۱۱ قلم بوده است، اما در اين طرح، خانوار مشمول مي‌توانند علاوه بر ۱۱ قلم كالابرگي، خرما، سيب، هويج، كدو سبز، پياز، گوجه فرنگي، عدس و مغزدانه نيز خريد كنند. اقلام سبد داراي پروتئين و ويتامين و... است و قدرت تبديل شدن به پوره را نيز دارد. مشمولان اين طرح تنها در شرايطي مي‌توانند از اعتبارشان استفاده كنند كه از ميان ۱۶ قلم كالاي غذايي خريد كنند.

 

هر ۶ ماه يك‌بار سلامتي اين كودكان

توسط وزارت بهداشت بررسي مي‌شود

عسگريان تاكيد كرده است كه در اين طرح افراد بايد از اين اقلام خريداري كنند و نمي‌توانند خطايي انجام دهند، چراكه هر ۶ ماه يك‌بار وزارت بهداشت كارت سلامتي كودك را بررسي مي‌كند. اگر نمودار سلامتي كودك بهبود پيدا كرده باشد اين كمك ادامه پيدا مي‌كند در غير اين صورت اين كمك قطع شده و مشاوره به خانواده ارايه مي‌شود و با تاييد وزارت بهداشت، مجددا واريز انجام مي‌شود.

 

طرح يسنا

طرح حمايت از مادران داراي فرزندان شيرده نيز طرح ديگري است كه به تازگي توسط وزارت رفاه اجرا شده است. در مرحله ابتدايي مادران داراي كودك شيرخوار و كودك زير دو سال در دهك يك در ۸ استان خراسان شمالي و خراسان جنوبي، هرمزگان، لرستان، فارس، گلستان، ايلام و ياسوج شناسايي شده‌اند. براين اساس ۲۷ هزار مادر شناسايي شده است كه از اين تعداد ۲۲ هزار نفر مشمول طرح شده‌ و به آنها ماهانه ۴۰۰ هزار تومان پرداخت مي‌شود. عسگريان همچنين با تاكيد بر اينكه جدول خوراكي‌ها در طرح امنيت غذايي كودكان و مادران شيرده افزايش يافت، گفت: مثلا همان يك قلم لبنيات حجمش در اين سبد افزايش پيدا كرده، چون قائل بر اين هستيم كه مادران و كودكان بيشتر نيازمند مصرف لبنيات هستند، البته همان شير و پنير و ماست است كه حجمش بيشتر شده؛ حجم ميوه‌جات، سبزيجات و لبنيات افزايش يافته است. در گذشته مثلا مجموع لبنيات، شير، پنير و ماست به تقريبا ۵.۵ كيلو مي‌رسيد و الان به هشت كيلوگرم رسيده؛ اين جدول يك جدول استاندارد است.

ارسال نظر