وزير نفت خبر داد

صنعت نفت عراق در دستان ايراني‌ها

۱۴۰۲/۱۰/۰۷ - ۰۰:۲۶:۲۹
کد خبر: ۳۰۳۴۵۵
صنعت نفت عراق در دستان ايراني‌ها

وزير نفت با بيان اينكه در همه حوزه‌هاي صنعت نفت خودكفا هستيم، گفت: ايران آمادگي كامل براي توسعه بخش‌هاي بالادست و پايين‌دست صنعت نفت عراق را دارد. جواد اوجي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: نشست بين هيات‌هاي ايراني و عراقي پيرو نشست‌هايي كه پيش‌تر در تهران و بغداد برگزار شده بود و حسب تكاليفي كه روساي‌جمهوري دو كشور مشخص كرده بودند در زمينه‌هاي اكتشاف، توسعه ميدان‌هاي مشترك در خشكي و دريا برگزار و توافق‌هاي مطلوبي انجام شد.

وزير نفت با بيان اينكه در همه حوزه‌هاي صنعت نفت خودكفا هستيم، گفت: ايران آمادگي كامل براي توسعه بخش‌هاي بالادست و پايين‌دست صنعت نفت عراق را دارد.

جواد اوجي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: نشست بين هيات‌هاي ايراني و عراقي پيرو نشست‌هايي كه پيش‌تر در تهران و بغداد برگزار شده بود و حسب تكاليفي كه روساي‌جمهوري دو كشور مشخص كرده بودند در زمينه‌هاي اكتشاف، توسعه ميدان‌هاي مشترك در خشكي و دريا برگزار و توافق‌هاي مطلوبي انجام شد.

وي افزود: در زمينه نوسازي و بازسازي پالايشگاه‌هاي عراق به دست توانمندان و متخصصان ايراني نيز توافق‌هاي مطلوبي انجام و كارگروهي براي پيگيري جدي اين موضوع تشكيل شد.

وزير نفت اظهار كرد: با توجه به مواضع همسوي ايران و عراق در اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت) و اوپك‌پلاس (ائتلاف اعضاي اوپك و متحدانش) مذاكرات مثبتي نيز در اين زمينه انجام شد.

اوجي گفت: با توجه به ظرفيت مطلوب ايران در صنايع نفت و گاز و توانمندي پيمانكاران و سازندگان، كشور امروز در اين صنعت خودكفاست و براي توسعه صنايع نفت و گاز و پتروشيمي عراق اعلام آمادگي و اقدام‌هاي سازنده‌اي را هم آغاز كرده‌ايم.

وي با اشاره به بحث تهاتر گاز افزود: براي جمع‌آوري گازهاي ترش و غني عراق و صادرات گاز شيرين به اين كشور اعلام آمادگي كرده‌ايم و با توجه به اينكه كارگروهي براي انجام اين كار تعيين شده است، اين عمليات به زودي آغاز مي‌شود.

وزير نفت با بيان اينكه آموزش سرمايه انساني و متخصصان عراقي در مجموعه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌هاي صنعت نفت ايران و صدور خدمات فني مهندسي به عراق نيز از جمله محورهاي مذاكرات هيات‌هاي ايراني و عراقي بود، اظهار كرد: بعضي از اين پروژه‌ها آغاز شده است و تكاليف كارگروه‌هاي ويژه براي انجام اين كار هم مشخص شد.

طبق اعلام وزارت نفت، اوجي گفت: اميدواريم در آينده نزديك عمليات اجرايي اين پروژه‌ها به‌ويژه توسعه دوجانبه ميدان‌هاي مشترك را كه مورد توافق ايران و عراق است هرچه زودتر عملياتي كنيم.

وي با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران تصريح كرد: با توجه به توان متخصصان، كارشناسان و پيمانكاران ايراني صنعت نفت در همه حوزه‌ها خودكفا هستيم و هيچ خللي در توسعه صنعت نفت و گاز ايران به وجود نيامده است، از اين رو امروز براي صدور خدمات فني مهندسي در همه حوزه‌هاي صنعت نفت دو بخش بالادست و پايين‌دست به‌منظور توسعه صنعت نفت عراق آمادگي كامل داريم.

 

همكاري ايران و عراق براي جمع‌آوري گازهاي مشعل

همچنين مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به همكاري ايران و عراق براي جمع‌آوري گازهاي مشعل، گفت: دو كشور توافق كردند در گام اول كار مطالعات اكتشافي و زمين‌شناسي يكي از ساختارهاي مشترك هيدروكربوري بين ايران و عراق انجام شود و پس از آن براي توسعه يكپارچه تصميم‌گيري شود و سرانجام به امضاي قرارداد برسد.

محسن خجسته‌مهر در حاشيه ديدار وزيران نفت ايران و عراق و امضاي چند تفاهم‌نامه همكاري بين دو كشور با اشاره به اينكه ارتباطات وزارت نفت ايران و عراق رو به گسترش و توسعه است، افزود: مهم‌ترين جنبه در توسعه روابط دو كشور، تعميق روابط اقتصادي در زمينه انرژي است.

وي با بيان اينكه عراق در زمينه‌هاي مختلفي با ايران روابط عميق و رو به توسعه دارد، ادامه داد: نخستين و مهم‌ترين زمينه همكاري، توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز در بخش‌هاي مختلف اكتشاف، توليد و بهره‌برداري است.

معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه عمده ذخاير مشترك و مرزي ايران با كشور عراق است، گفت: اين موضوع زمينه همكاري‌هاي دوجانبه را افزايش مي‌دهد.

خجسته‌مهر تصريح كرد: همسو بودن عراق با ايران در سازمان‌ها و ائتلاف‌هاي بزرگ بين‌المللي انرژي مانند اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت) و اوپك‌پلاس (ائتلاف اوپك و متحدانش) سبب ثبات و پايداري قيمت نفت در بازارهاي جهاني شده است.

وي با اشاره به اينكه در اين نشست توافق‌هاي مطلوبي بين وزارتخانه‌هاي نفت ايران و عراق ايجاد شد، افزود: موضوع نخست اين بود كه كميته مشترك براي تبادل‌نظر و انجام مطالعات در زمينه اكتشاف، توسعه و توليد ميدان‌هاي نفت و گاز مطرح شد.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران تأكيد كرد: يكي ديگر از مسائل اين بود كه توافق شد در گام نخست كار مطالعات اكتشافي و زمين‌شناسي يكي از ساختارهاي مشترك هيدروكربوري بين ايران و عراق انجام و پس از آن براي توسعه يكپارچه تصميم‌گيري شود و سرانجام به امضاي قرار داد برسد.

خجسته‌مهر با بيان اينكه موضوع ديگر مورد توافق جمع‌آوري گازهاي مشعل از ميدان‌هاي نفتي و تأسيسات نفتي عراق در نزديك مرز ايران است، گفت: در اين كارگروه شركت ملي نفت ايران با مشاركت شركت ملي نفت عراق براي جمع‌آوري گازهاي همراه اقدام‌هايي مي‌كند و از توان تخصصي و فني مهندسان ايراني براي جمع‌آوري گازهاي مشعل استفاده خواهد شد. وي با اشاره به اينكه مي‌توانيم بخشي از گازهاي جمع‌آوري‌شده را به عنوان خوراك پتروشيمي يا براي تهاتر گاز شيرين به عراق با گاز غني مشعل اين كشور استفاده كنيم، افزود: يكي ديگر از موارد مطرح‌شده در اين ديدار كه تفاهم‌نامه آن با حضور وزيران نفت ايران و عراق امضا شد، تفاهم‌نامه آموزش متخصصان عراقي در بخش‌هاي مختلف بالادستي و پايين‌دستي صنعت نفت به‌ويژه شبيه‌سازي مخازن و ديگر بخش‌ها بود.

معاون وزير نفت ادامه داد: از ديگر توافق‌ها در اين نشست، آمادگي ايران براي انجام عمليات حفاري و ديگر خدمات بود كه مورد موافقت طرف عراقي قرار گرفت.

خجسته مهر با تأكيد بر اينكه در مجموع در اين ديدار چند كارگروه شكل گرفت، گفت: عمده فعاليت‌ها مربوط به شركت ملي نفت ايران است و به زودي كار اين كارگروه‌ها آغاز مي‌شود.

خجسته‌مهر با تأكيد بر اينكه اجراي طرح‌هاي بالادستي صنعت نفت در شرايط فعلي بيش از ۸۰ درصد ايراني است، افزود: در مهندسي، اجرا، توليد، بهره‌برداري و حفاري ۱۰۰ درصد كار ازسوي متخصصان و مهندسان ايراني انجام مي‌شود و تنها بخش كوچكي از كالاها خريد خارجي مي‌شود.

وي تصريح كرد: عمده طرح‌هاي شركت ملي نفت ايران، ايراني است و از تمام ظرفيت ساخت داخل استفاده مي‌شود.

معاون وزير نفت با بيان اينكه براي جبران ناترازي انرژي به‌ويژه در بخش گاز، شركت ملي نفت ايران رسيدن به توليد ۱.۵ ميليارد مترمكعب در روز گاز را هدف‌گذاري كرده است، اظهار كرد: اين در حالي است كه اكنون توليد گاز غني ايران روزانه يك ميليارد مترمكعب است و براي رسيدن به اين هدف نيازمند ۱۲۳ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري هستيم. خجسته‌مهر هدف‌گذاري براي رسيدن به اين هدف را يك برنامه هشت‌ساله توأم با انجام اقدام‌هاي نگهداشت توليد دانست و گفت: در مناطق مختلف كشور اين كار انجام مي‌شود. شاخص‌ترين طرح‌ها در اين زمينه اجراي ۱۵ طرح به ارزش ۳.۶ ميليارد دلار است، همچنين توسعه ميدان‌هاي گازي كيش و پارس شمالي نيز در دستور كار قرار دارد. با اين حال مهم‌ترين و راهبردي‌ترين طرح افزايش و نگهداشت توليد گاز در كشور، طرح فشارافزايي در ميدان مشترك پارس جنوبي است كه تا پايان امسال خبرهاي خوبي از امضاي قراردادهاي اي‌پي‌سي (EPC) اين پروژه بزرگ را اعلام مي‌كنيم و انجام مطالعات مهندسي پايه و طراحي اين طرح راهبردي رو به پايان است.

طبق اعلام وزارت نفت، وي تأكيد كرد: به‌طور كلي هم‌اكنون تمام ظرفيت توسعه‌اي و توليد شركت ملي نفت ايران آماده است تا از حداكثر توان پيمانكاران و سرمايه‌گذاران ايراني استفاده كنيم و تاكنون ۴۰ تفاهم‌نامه با شركت‌هاي خصوصي داخلي و خارجي امضا كرديم.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه هرچقدر ظرفيت بخش خصوصي وجود دارد، به شركت ملي نفت ايران مراجعه كرده است، اظهار كرد: امضاي تفاهم‌نامه با شركت‌هاي خصوصي ايراني به‌معناي آن است كه بر اساس يك قرارداد محرمانگي اطلاعات ميدان‌هاي نفتي و گازي در اختيارشان قرار مي‌گيرد و آنها بايد در يك بازه ۶ ماهه تا يك ساله، مطالعات مهندسي و شبيه‌سازي مخازن را انجام و پيشنهاد فني خود را ارايه دهند كه در اين زمينه نيز تا پايان سال خبرهاي خوبي خواهيم داشت.

ارسال نظر