بازي‌هاي قديمي ديگر طرفدار ندارند

۱۴۰۲/۱۰/۰۳ - ۰۰:۲۸:۲۷
کد خبر: ۳۰۳۲۲۸
بازي‌هاي قديمي ديگر طرفدار ندارند

دنياي شيرين كودكانه ديگر با خاله‌بازي، تيله‌بازي، گل كوچيك، لي‌لي كودكانه و هزاران بازي ديگر آميخته نشده بلكه اين روزها شيريني فعاليت‌هاي روزانه كودكان با بازي‌هاي رايانه‌اي عجين شده است؛ دنيايي كه رنگ زندگي را در گوشي تلفن همراه معنا مي‌كند حالا ديگر كودك سه ساله يا ۱۲ ساله فرقي با هم ندارند دنياي همه در فضاي مجازي و اينترنت غرق شده‌اند.

دنياي شيرين كودكانه ديگر با خاله‌بازي، تيله‌بازي، گل كوچيك، لي‌لي كودكانه و هزاران بازي ديگر آميخته نشده بلكه اين روزها شيريني فعاليت‌هاي روزانه كودكان با بازي‌هاي رايانه‌اي عجين شده است؛ دنيايي كه رنگ زندگي را در گوشي تلفن همراه معنا مي‌كند حالا ديگر كودك سه ساله يا ۱۲ ساله فرقي با هم ندارند دنياي همه در فضاي مجازي و اينترنت غرق شده‌اند. دنياي شيرين كودكانه ديگر با اسباب‌بازي، خانه‌سازي، خاله‌بازي، ‌ماشين‌بازي، تيله‌بازي، لي‌لي كودكانه و هزاران بازي ديگر آميخته نشده است، اين روزها شيريني فعاليت‌هاي روزانه كودكان در بازي‌هاي رايانه‌اي و فضاي مجازي عجين شده است. دنيايي كه رنگ زندگي را در گوشي تلفن همراه معنا كرده و روزگارشان را با بازي‌هاي كامپيوتري سپري مي‌كنند. ديگر كودك سه ساله يا ۱۰ - ۱۲ ساله فرقي با هم ندارند دنياي همه در فضاي مجازي و اينترنت غرق شده است.

 

فرار كودكان از بازي‌هاي قديمي

ديگر بازي با اسباب‌بازي و بازي‌هاي كودكانه دوران قديم براي كودكان امروزي به‌طور كامل به فراموشي سپرده شده است گويي بازي‌هايي كه پدر و مادران آنها انجام داده‌اند منسوخ شده است. بازي‌هاي تلفن همراه، پلي‌استيشن و فضاي مجازي جذابيت را براي اين كودكان به انتهاي لذت بازي رسانده كه ديگر لي‌لي، تيله‌بازي، خاله‌بازي، گُل كوچيك و هفت سنگ در كوچه‌ها به همراه همسن‌وسالان رنگ باخته و اغلب كودكان از اين نوع بازي‌ها فراري هستند.

دل سپردن به بازي‌هاي دوران گذشته را فقط ما كه طعم با همسن‌بازي كردن در كوچه‌ها و بازي‌هاي قديمي با دوستان را چشيده‌ايم جذابيت دارد، امروز انگار كودكان ما فقط انزوا وگوشه‌گيري و بازي با تلفن همراه و بازي‌هاي رايانه‌اي را دوست دارند. نوع بازي ما به عنوان مادران و پدران آنها و كودكان امروز به عنوان نسل جديد بسيار متفاوت است.

امروز شيوه بازي كودكانه بسيار متفاوت‌تر شده است حتي در يك ميهماني خانوادگي همه كودكان گوشي در دست در گوشه‌اي از خانه با دوستان خود بازي‌هاي مختلف انجام مي‌دهند. كودكان با سنين زير ۶ سال هم بازي‌هايي در تلفن همراه مادر يا پدر دارند كه در برخي مواقع شاهد انتقال اين بازي‌ها از طريق برنامه‌هاي مختلف به گوشي دوست يا بستگان خود هستند. با توجه به نتايج برخي مطالعات كه ۹۷ درصد از نوجوانان و ۶۶ درصد از كودكان از موبايل و تبلت استفاده مي‌كنند در چنين شرايطي كنترل اوضاع بسيار سخت مي‌شود كه بايد با آموزش‌هاي درست بتوان برخي از مشكلات كنوني براي استفاده بي‌رويه از تلفن همراه و تبلت را برطرف كرد.

 

كودكان غرق در دنياي مجازي

امروز كودكان ما چنان غرق در فضاي مجازي شده‌اند كه بايد بسياري از راه‌ها و عيب‌هاي گوشي يا حتي ورود به اينترنت و فضاي مجازي را از آنان سوال كرد. زماني كه براي حتي يك لحظه گوشي را در دست ما ببينند سريع واكنش نشان مي‌دهند كه شما هميشه گوشي در دست داريد و آن زمان ما را از داشتن گوشي منع مي‌كنيد و جمله جالب آنها اين است كه «چرا خودت گوشي دستت گرفتي»!

بازي با ماشين يكي از علاقه‌مندي جدي كودكان زير ۶ سال پيش از ورود به بازي‌هاي خشن به شمار مي‌رود كه همين نوع بازي‌ها ساعت‌ها مي‌تواند كودكان را سرگرم كند. اين موضوعات نگراني جدي براي خانواده‌ها به دنبال دارد زيرا كودك هنگام بازي ديگر تمركز براي هيچ كاري ندارد و هزاران مشكل شبيه مشكلات عصبي، بينايي، خشونت، عصبانيت، بدرفتاري، پرخاشگري و مسائل ديگر را به دنبال دارد.

 

بازي اشكنك دارد سرشكستنك دارد

نگراني والدين براي استفاده مداوم كودكان از تلفن همراه و ورود به فضاي مجازي و دنياي الكترونيك اين روزها به اوج خود رسيده است زيرا نه كودك مي‌تواند از جذابيت اين بازي‌ها گذشت كند و نه والدين تان ديدن خشونت و پرخاشگري فرزندان خود را دارند. بخشي از موضوعاتي كه درباره استفاده بي‌رويه كودكان از تلفن همراه، بازي‌هاي رايانه‌اي و دنياي الكترونيك موجب نگراني والدين و حتي كارشناسان حوزه كودكان و آسيب‌ها شده است.

مجيد ابهري آسيب‌شناس و كارشناس حوزه اجتماعي در اين باره به ايرنا گفت: پركردن اوقات فراغت فرزندان در سنين مختلف يكي از دغدغه‌هاي اصلي والدين به خصوص مادران است. در دوران گذشته سبك زندگي براي فرزندان بازي‌هايي را به دنبال داشت كه علاوه بر ايجاد روابط عاطفي بين نوجوانان و جوانان، به آنها مهارت‌هاي زندگي را نيز آموزش مي‌داد. او افزود: در بازي‌ها حتي اگر به اشتباه يا عمدي و سهوي يكي از همبازي‌ها موجب آزار همبازي ديگر مي‌شد، بلافاصله با شعر «بازي اشكنك دارد سرشكستنك دارد»، با يكديگر آشتي كرده و به ادامه كار خود مي‌پرداختند. روابط اجتماعي پايه‌هاي خود را در همين بازي‌ها پي‌ريزي مي‌كرد.

ابهري يادآور شد: دختران در بازي دورهمي مثل خاله‌بازي مهارت‌هاي زندگي را ياد مي‌گرفتند و با پذيرايي خيالي از ميهمانان خود، ميهمانداري و پذيرش ميهمانان را ياد مي‌گرفتند. دختربچه‌ها با ريختن چاي در فنجان‌هاي خيالي، آموزش پذيرش ميهمان به عنوان يك اصل براي آنان ياد مي‌شد و آموزش‌هاي لازم را در اين زمينه فرا مي‌گرفتند. اين آسيب‌شناس ادامه داد: با ورود بازي‌هاي الكترونيك در گوشي‌هاي هوشمند يا بازي‌هاي اينترنتي يا شكل مختلف بازي‌ها ديگر روابط عاطفي و اجتماعي از ميان فرزندان ما جمع و در واقع حذف شد. هر نوجوان و جوان در گوشه‌اي نشسته و با گوشي همراه يا وسايل بازي الكترونيك مشغول مي‌شود و آنها فارغ از دنياي اطراف هستند.

ارسال نظر