مديريت بحران استان تهران نسبت به بازگشت آلودگي هوا به پايتخت هشدار داد

پشت پرده عدم اجراي قانون هواي پاك

۱۴۰۲/۰۹/۱۸ - ۰۲:۱۴:۲۷
کد خبر: ۳۰۲۵۱۲

در حالي كه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام كرده كه نحوه تامين منابع مالي يكي از علت‌هاي اصلي عدم اجراي كامل قانون هواي پاك است، مديركل مديريت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد بازگشت آلودگي هوا به پايتخت خبر داد و گفت: با توجه به تداوم انباشت آلاينده‌ها تا روز يكشنبه ۱۹ آذر ماه به بيماران قلبي توصيه مي‌شود از تردد در فضاي باز خودداري كنند.

گروه راه و شهرسازي |

در حالي كه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران اعلام كرده كه نحوه تامين منابع مالي يكي از علت‌هاي اصلي عدم اجراي كامل قانون هواي پاك است، مديركل مديريت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد بازگشت آلودگي هوا به پايتخت خبر داد و گفت: با توجه به تداوم انباشت آلاينده‌ها تا روز يكشنبه ۱۹ آذر ماه به بيماران قلبي توصيه مي‌شود از تردد در فضاي باز خودداري كنند. به گزارش تسنيم، حامد يزدي‌مهر، مديركل مديريت بحران استان تهران بعد‌از‌ظهر جمعه از صدور هشدار سطح زرد پايداري هوا در استان تهران خبر داد و اظهار كرد: طبق اعلام سازمان هواشناسي، انباشت آلاينده‌ها از امشب جمعه تا روز يكشنبه 19 آذر ماه تداوم خواهد داشت. وي با بيان اينكه پايداري هوا، عدم وزش باد قابل ملاحظه، انباشت آلاينده‌هاي هوا به‌ويژه ذرات آلودگي را در پي خواهد داشت، گفت: به همه شهروندان و ساكنين مناطق تهران، اسلامشهر، پاكدشت، پيشوا، قدس، ري، شهريار، رباط كريم، قرچك، ملارد، ورامين و جنوب شهرستان پرديس و افراد سالمند و كودكان و بانوان باردار و افرادي كه داراي بيماري زمينه‌اي، ناراحتي‌هاي قلبي و ريوي و تنفسي هستند اكيداً توصيه مي‌شود در مواقع بروز آلودگي هوا از ترددهاي غير ضروري در فضاي باز خودداري كنند.مديركل مديريت بحران استان تهران افزود: شهروندان توجه داشته باشند كه ورزش كردن در فضاي باز در مواقع هشدارهاي آلودگي هوا مطلقاً انجام نشود چرا كه در طول فعاليت هوازي هواي بيشتري داخل ريه فرستاده شده و در نتيجه تنفس عميق‌تر شده و ذرات آلودگي هوا مستقيم وارد سيستم تنفسي مي‌شود لذا از همه عزيزان و ورزشكاران مي‌خواهيم كه در مواقع آلودگي هوا خود را تحت تأثير آلاينده‌ها قرار ندهند و در اماكن سرپوشيده‌اي كه داراي تهويه مناسب است فعاليت كنند. وي در ادامه بر ضرورت مصرف مايعات به ويژه شير و آبميوه‌هاي طبيعي در مواقع آلودگي هوا تاكيد كرد و گفت: مصرف مايعات در هواي آلوده اثرات آلاينده‌ها بر ريه را كاهش مي‌دهد. يزدي‌مهر بر لزوم استفاده بيشتر مردم از وسايل حمل و نقل عمومي نيز تاكيد و اظهار كرد: مردم حتي‌المقدور سعي كنند از تردد با خودروهاي تك‌سرنشين اجتناب كنند.

 

رصد منابع آلاينده زيست محيطي

در منطقه يك

در اين حال، شهرداري منطقه يك از رصد منابع آلاينده زيست محيطي در صنوف مختلف در منطقه خبر داد و گفت، با ۳۹ واحد متخلف محيط زيست طبق دستورالعمل معرفي و كنترل منابع آلاينده برخورد قانوني شد. احسان خيراتيان صفايي، معاون خدمات شهري و محيط زيست شهرداري منطقه يك اظهار كرد: از 39 منابع آلاينده شناسايي شده تاكنون 15 مورد كه نياز به آزمايش داشتند مورد نمونه‌برداري قرار گرفتند و بيش از 25 مورد اقدام به رفع آلايندگي‌هاي خود كردند و موارد باقي مانده كه هنوز اقدامي انجام نداده‌اند در صورت عدم رفع آلايندگي تا مهلت داده شده از طريق بند 20 ماده 55 قانون شهرداري‌ها اقدام و پلمب مي‌شوند. صفايي افزود: آلايندگي‌هاي موجود در زمينه آلودگي هوا، صوت، آب، خاك مورد بررسي قرار مي‌گيرند كه بيشترين مكان‌هاي آلوده‌كننده كه شناسايي و اقدام شده است شامل كارواش‌ها، تعميرگاه‌هاي ماشين، رستوران‌ها و... بوده است.

 

80 مورد پسماندسوزي در جنوب پايتخت

در رويدادي ديگر، مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران ضمن بيان اينكه در گشت و پايش‌هاي شبانه انجام شده طي چند شب اخير در حدود ۸۰ مورد پسماند سوزي و ضايعات سوزي در اطراف تهران مشاهده شده است، گفت: با بررسي‌هاي صورت گرفته، مشخص شده است كه مشعل‌هاي (فلر) پالايشگاه تهران آلاينده هستند. به گزارش ايسنا، عليرضا مزيناني با اشاره به اينكه منابع ثابت آلودگي هوا حدود ۴۱ درصد در آلودگي هواي تهران نقش دارند و از اين ميان حدود ۱۰ درصد مربوط به واحد‌هاي پالايشگاهي و نيروگاهي است، افزود: اين واحدها ملزم به رفع آلودگي هستند و اقدامات حقوقي و قانوني درخصوص رفع آلودگي برخي از اين واحدها همچون پالايشگاه نفت تهران انجام شده و در حال پيگيريست. وي در خصوص پالايشگاه نفت تهران با بيان اينكه مشعل‌هاي (فلر) اين پالايشگاه، آلاينده هستند و راه‌حل آن بازيابي اين گازها و برگشت آن به فرآيندهاي بهره‌برداري از اين گازهاست، اظهار كرد: بيشتر خودروهاي انتقال سوخت و كاميون‌هايي كه به پالايشگاه و مجموعه‌هاي وابسته به پالايشگاه در شهرك انرژي تردد مي‌كنند نيز فرسوده و آلاينده هستند و سهم بسزايي در افزايش آلودگي اين منطقه دارند. مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران در پايان با بيان اينكه دستگاه‌هاي مسوول و متولي بايد به تكاليف قانوني خود درخصوص مقابله با پسماندسوزي و ضايعات سوزي با جديت بيشتري عمل كنند، تصريح كرد: گشت و پايش‌هاي محيط زيست استان تهران به منظور كنترل منابع آلوده‌كننده هوا و همزمان با شرايط اضطرار آلودگي هوا از اواخر آبان ماه آغاز مي‌شود و تا بهمن ماه در كليه شهرستان‌هاي استان تهران ادامه مي‌يابد. سميه رفيعي، رييس فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي نيز به همراه مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران و جمعي از عوامل شهرداري منطقه، ضمن بازديد از منطقه خلازير و بخش‌هايي از كمربندي آزادگان، معضلات مربوط به منابع توليد آلودگي هوا و ديگر معضلات محيط زيستي را بررسي و پايش كرد.

 

معضل تامين منابع مالي

در اين حال، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: براساس گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، قانون هواي پاك به صورت كامل اجرايي نشده است و برخي دستگاه‌ها در اجراي تكاليف خود دچار مشكل شده‌اند. به گزارش ايلنا، سيد محمدمهدي ميرزايي قمي افزود: نحوه تامين منابع مالي يكي از علت‌هاي اصلي عدم اجرا برخي از مفاد اين قانون است. قانون هواي پاك از سال ۹۶ جايگزين قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا شد كه از ۴ ماده و ۳۹ تبصره برخوردار است.

ارسال نظر