دو فوريت ممنوعيت فروش آرم طرح ترافيك در روزهاي ناسالم در شوراي شهر تصويب شد

غليان آلودگي هوا در تاييد و تكذيب مازوت‌سوزي

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۱:۰۰:۵۴
کد خبر: ۳۰۲۲۴۱
غليان آلودگي هوا در تاييد و تكذيب مازوت‌سوزي

در حالي كه بر اساس گزارش سال گذشته كميسيون اصل 90 مجلس سوخت‌هاي توليدي كشور از جمله بنزين، نفت گاز و ديگر سوخت‌ها مطابق استاندارد ملي نيستند و از ۱۶ نيروگاه كشور ۱۴ نيروگاه مازوت مصرف مي‌كنند، ديروز مهدي چمران غيراستاندارد بودن انواع سوخت و مازوت‌سوزي نيروگاه‌هاي اطراف تهران را تكذيب كرد و اين معضل را به رفت و آمد تعداد زياد خودرو در شهر تهران نسبت داد.

گروه راه و شهرسازي

در حالي كه بر اساس گزارش سال گذشته كميسيون اصل 90 مجلس سوخت‌هاي توليدي كشور از جمله بنزين، نفت گاز و ديگر سوخت‌ها مطابق استاندارد ملي نيستند و از ۱۶ نيروگاه كشور ۱۴ نيروگاه مازوت مصرف مي‌كنند، ديروز مهدي چمران غيراستاندارد بودن انواع سوخت و مازوت‌سوزي نيروگاه‌هاي اطراف تهران را تكذيب كرد و اين معضل را به رفت و آمد تعداد زياد خودرو در شهر تهران نسبت داد.

اين تكذيب در حالي صورت گرفت كه از شنبه هفته جاري تهران و ساير كلان‌شهرهاي كشور تحت تاثير آلودگي شديد هوا قرار دارند و هفته گذشته يكي از اعضاي شوراي شهر تهران، مازوت‌سوزي در نيروگاه‌هاي اطراف تهران را تاييد كرده بود. رييس شوراي شهر تهران گفت: شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي به شركت واحد و به ما اعلام كرده كه گازوئيل مورد استفاده اتوبوس‌ها استاندارد است و در هر شرايط بنزين و گازوئيل آلودگي ايجاد مي‌كنند.

مهدي چمران در حاشيه يكصد و نود و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: بحث آلودگي هوا دايمي شده است؛ هفته گذشته تذكري در خصوص مازوت‌سوزي در شورا مطرح شد كه رسماً تكذيب كردند. چمران با تأكيد بر اينكه نيروگاه‌هايي كه از مازوت استفاده مي‌كنند، پلمب شده‌اند، گفت: شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي به شركت واحد و به ما اعلام كرده كه گازوئيل مورد استفاده اتوبوس‌ها استاندارد است و گوگرد بنزين هم حذف شده و مشكلي ندارد؛ در هر شرايط بنزين و گازوئيل آلودگي ايجاد مي‌كنند و تا وقتي اين تعداد خودرو در شهر باشد و مردم با وسايل شخصي خود تردد كنند، همين وضع ادامه خواهد داشت. رييس شوراي اسلامي شهر تهران ادامه داد: تعطيلي مدارس و اجراي طرح زوج و فرد، شايد تاثير موقتي داشته باشد، اما در طولاني مدت اثرگذار نخواهد بود. وي با بيان اينكه با توصيه وزارت صمت مقرر شد هر ۲۰۰۰ اتوبوس وارداتي با وجود هزينه دو برابري نسبت به اتوبوس‌هاي گازسوز، برقي باشند، تاكيد كرد: با اين اقدامات مي‌توان اميدوار بود تا از آلودگي كاسته شود؛ البته اگر مردم نيز همراهي كنند و از خودروهاي شخصي استفاده نكنند. چمران افزود: قرار بود در موتورخانه‌ها اقداماتي انجام شود كه صورت نگرفت؛ شورا بايد بودجه تصويب مي‌كرد كه يك سوم بودجه را به حمل و نقل اختصاص داد و اين اقدامي بي‌نظير در تاريخ بلديه بود. دست شهرداري نيز باز است كه در توسعه حمل و نقل عمومي اقدام كند.

 

نارضايتي شديد مردم از تنفس در تهران

رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران نيز از هزينه ۱۱.۳ ميلياردي براي آسيب‌هاي جسمي به شهروندان ناشي از آلودگي هوا در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مهدي پيرهادي در يكصد و نود و هفتمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مردم از تنفس در اين شهر نارضايتي شديدي دارند و فارغ از اينكه چه دستگاه و مرجعي مقصر آلودگي هواست، واقعيت اين است كه تهران هوايي آلوده دارد و مردم اين هوا را استشمام مي‌كنند و در نتيجه آن كودكان نيز به بيماري مبتلا مي‌شوند. وي افزود: در اين هواي آلوده بسياري از بزرگسالان و سالمندان دچار مشكلات جدي مي‌شوند. گزارش كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۴۰۱ بررسي و در تير امسال قرائت شده است. عضو شوراي شهر تهران با اعلام اينكه قانون هواي پاك در سال ۱۳۹۶ به تصويب مجلس رسيده و ابلاغ شده است، تاكيد كرد: ديوان محاسبات كشور گزارش حسابرسي زيست محيطي نحوه اجراي قانون هواي پاك را تهيه كرده است. وي با اشاره به اينكه در سال ۱۳۹۸ راهكارهاي مدون با نظرات تمام دستگاه‌هاي اجرايي براي مقابله با آلودگي هوا تهيه و ارايه شده بود، افزود: سازمان محيط زيست متولي اجراي ۶۰ ماده قانوني بوده كه كمتر از ۱۰ درصد از آن محقق شده است؛ روند تغيير ذرات كمتر از ۲.۵ ميكرون روند كاهشي دارد؛ اما بسيار بيشتر از حد مجاز است.

پيرهادي ادامه داد: بر اساس گزارش كميسيون اصل ۹۰ مجلس سوخت‌هاي توليدي كشور از جمله بنزين، نفت گاز و ديگر سوخت‌ها مطابق استاندارد ملي نيستند و از ۱۶ نيروگاه كشور ۱۴ نيروگاه مازوت مصرف مي‌كنند و اگر كسي اعتراضي دارد مي‌تواند به كميسيون مراجعه كند.

وي ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ نزديك به ۱۱.۳ ميليارد براي آسيب‌هاي جسمي به شهروندان ناشي از آلودگي هوا در كشور هزينه شده است. در جلسه روز گذشته استانداري تهران، نماينده پخش و پالايش رسماً اعلام كرد كه دو نيروگاه از مازوت استفاده مي‌كنند؛ شايد در دولت‌هاي قبل نيز به اين موضوع بسيار كمتر توجه شده است؛ اما بايد در اين دوره موضوع به‌طور جدي پيگيري و حل شود.

 

شهرداري تهران گزارش دهد

رييس كميته نظارت شوراي اسلامي شهر تهران نيز ديروز ضمن تأكيد بر وظايف شهرداري‌ها بر اساس قانون هواي پاك، از شهردار تهران خواست گزارش اقدامات انجام‌شده از سوي شهرداري در خصوص اين قانون را به شوراي شهر ارايه دهد. مهدي اقراريان در صحن علني شوراي شهر درباره آلودگي هوا و اقدامات لازم در اين باره گفت: بر اساس قانون هواي پاك، شهرداري‌ها ۱۰ وظيفه مهم در خصوص آلودگي هوا بر عهده دارد؛ ما به عنوان نمايندگان مردم، علاوه بر مطالبه و پيگيري وظايف ساير دستگاه‌ها در اين باره، از شهرداري تهران نيز سوال مي‌پرسيم كه آيا به وظايف خود عمل كرده است يا خير؟

رييس كميته نظارت شوراي شهر تهران در ادامه، خطاب به شهردار تهران اظهار كرد: با عنايت به تكاليف قانوني شهرداري تهران، بر اساس قانون هواي پاك شهردار تهران، در اسرع وقت گزارشي از اقدامات انجام شده در اين باره به تفكيك تكاليف به كميته نظارت شوراي شهر ارايه كند. همچنين پيشنهاد مي‌شود با استفاده از ظرفيت‌هاي اطلاع‌رساني شهرداري تهران و تابلوهاي تبليغاتي همشهري‌هاي عزيز را از وظايف و سهم دستگاه‌ها در موضوع آلودگي بر اساس قانون هواي پاك مطلع كند.

 

تصويب دو فوريت ممنوعيت فروش آرم طرح ترافيك

ديروز طرح دو فوريت ممنوعيت فروش آرم طرح ترافيك در روزهاي ناسالم با ۱۷ رأي موافق در شوراي شهر تهران به تصويب رسيد. در يكصد و نود و هفتمين جلسه شورا طرح دو فوريت ممنوعيت فروش آرم طرح ترافيك در روزهاي ناسالم مورد بررسي قرار گرفت و با توجه به مخاطرات آلودگي هوا بر سلامت شهروندان تهراني و تأثير مستقيم خودروهاي در حال حركت بر ميزان آلودگي هوا، شهرداري تهران موظف شد در روزهايي كه از سوي كميته اضطرار آلودگي هوا، مدارس مقطع ابتدايي تعطيل مي‌شوند، از فروش آرم طرح ترافيك روزانه ممانعت كند كه رفع اين محدوديت منوط به رايزني مجدد با مراكز آموزشي خواهد بود. جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در جريان بررسي اين موضوع تأكيد كرد: پليس بايد در اين روزها كه فروش آرم ممنوع است، نسبت به اعمال قانون اعلام كند. در ادامه اين جلسه طرح دو فوريت ممنوعيت فروش آرم طرح ترافيك در روزهاي ناسالم با ۱۷ رأي موافق به تصويب رسيد.

ارسال نظر