تداوم آلودگي هواي تهران تا روز پنجشنبه

پاسكاري جان افراد بين دستگاه‌هاي متولي هواي پاك

۱۴۰۲/۰۹/۱۳ - ۰۰:۴۰:۳۲
کد خبر: ۳۰۲۲۳۲
پاسكاري جان افراد بين دستگاه‌هاي متولي هواي پاك

برخلاف آن چيزي كه وزير آموزش و پرورش وعده داده بود حالا دو روز است كه به دليل آلودگي هوا مدارس ابتدايي و متوسطه اول غير حضوري شده‌اند. البته نكته قابل تامل اينجاست كه دانش‌آموزان متوسطه دوم آيا از نظر مسوولان ريه‌هاي قوي‌تري دارند يا در بين آنها افرادي با بيماري‌هاي زمينه‌اي يا كساني كه مبتلا به بيماري‌هاي تنفسي باشند وجود ندارد.

برخلاف آن چيزي كه وزير آموزش و پرورش وعده داده بود حالا دو روز است كه به دليل آلودگي هوا مدارس ابتدايي و متوسطه اول غير حضوري شده‌اند. البته نكته قابل تامل اينجاست كه دانش‌آموزان متوسطه دوم آيا از نظر مسوولان ريه‌هاي قوي‌تري دارند يا در بين آنها افرادي با بيماري‌هاي زمينه‌اي يا كساني كه مبتلا به بيماري‌هاي تنفسي باشند وجود ندارد. اين تبعيض قائل شدن در تعطيلي و مجازي شدن مدارس چه توجيحي مي‌تواند داشته باشد. از سوي ديگر افرادي مانند كارگران در اين هواي آلوده چطور بايد سر كار خود حاضر شوند. به راستي دولت در اين وضعيت چه گامي جهت بهبود شرايط برداشته است. اينكه جان انسان‌ها به عاملي براي پاسكاري سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه در زمينه اجراي قانون هواي پاك تبديل شده است چقدر مي‌تواند توجيه داشته باشد. مگر مي‌شود به همين راحتي با سلامت افراد بازي كرد. اينكه مسوولان حتي در زمينه منبع آلايندگي هوا هم نمي‌توانند با هم به اجماع برسند خود معضل ديگري است كه بايد به آن رسيدگي شود.

 

محيط زيست: مازوت‌سوزي نداريم

شوراي شهر مازوت‌سوزي داريم

طي روزهاي گذشته بارها و بارها رييس سازمان محيط زيست اعلام كرده كه در تهران مازوت سوزي نداريم و اين حجم از آلودگي هوا به دليل فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومي است البته اين حرف چندان هم باور پذير نيست و شايد به همين دليل است كه اعضاي شوراي شهر اعتقاد ديگري دارند و منشأ اين آلودگي را بر خلاف نظر رييس سازمان محيط زيست مازوت سوزي نيروگاه‌ها در تهران مي‌دانند. منشأ اين آلودگي هر چه باشد مهم اين است كه جان افراد جامعه را به خطر مي‌اندازد. مساله اينجاست كه مرگ‌هاي رخ داده به دليل آلودگي هوا ثبت نمي‌شوند. آمار دقيقي در اين زمينه وجود ندارد اما مسوولان هم تا مي‌توانند به بهانه‌هاي گوناگون از بار مسووليت شانه خالي مي‌كنند.

مدارس ابتدايي ومتوسطه اول تهران

غيرحضوري شد

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري تهران از غير حضوري شدن كودكستان‌ها، دبستان‌ها و متوسطه اول استان تهران غير از فيروزكوه در دو نوبت صبح و عصر دوشنبه ۱۳ آذر خبر داد.

مير محمد غراوي معاون هماهنگي امور عمراني استاندار تهران گفت: با توجه به تشديد آلودگي هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، بر اساس مصوبه كارگروه هماهنگي شرايط اضطرار آلودگي هوا، فعاليت آموزشي مقاطع كودكستان، دبستان و متوسطه اول استان تهران غير از فيروزكوه در دو نوبت صبح و عصر دوشنبه
۱۳ آذرماه غيرحضوري و مجازي برگزار مي‌شود.

او ادامه داد: همه مقاطع تحصيلي مدارس استثنايي در دو نوبت صبح و عصر نيز غيرحضوري است، همچنين مقرر شد تا پليس راهور تهران بزرگ و پليس راهور شرق و پليس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودروهاي گازویيلي سنگين كه آلايندگي قابل روئت دارند، جلوگيري كنند. غراوي افزود: مجوزهاي طرح ترافيك توسط شهرداري در اين بازه زماني صادر نمي‌شود و اعمال تردد نوبتي زوج و فرد كليه خودروها از محدوده طرح كاهش آلودگي هوا انجام مي‌شود و كاركنان دستگاه‌هاي دولتي داراي بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري‌هاي زمينه‌اي، تنفسي و خودايمني و خانم‌هاي باردار در صورت موافقت دستگاه مي‌توانند روز دوشنبه از ظرفيت دوركاري استفاده كنند.

 

چه تفاوتي ميان دانش‌آموزان ابتدايي و دوره متوسطه اول با دوم است

الياس مرادي، دبير يكي از دبيرستان‌هاي تهران در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: جاي سوال است كه چرا بايد براي تعطيلي مدارس يا غيرحضوري شدن آنها بين دانش‌آموزان تبعيض قائل شوند. از سوي ديگر مگر دبيران دبيرستان‌ها جزو افراد اين جامعه به حساب نمي‌آيند يا ريه فولادي دارند كه بايد در اين هواي آلوده بر سر كار خود حاضر شوند. واقعا مسوولان با اين بي‌تدبيري‌ها مي‌خواهند به كجا برسند. او مي‌افزايد: دو دانش‌آموز مبتلا به آسم در كلاس من حضور دارند. آنها در اين شرايط غيبت مي‌كنند اما چقدر اين امكان وجود دارد كه دانش‌آموزان سالم هم وقتي در اين هوا از خانه بيرون مي‌آيند به بيماري‌هاي تنفسي مبتلا نشوند. چرا بايد برنامه‌ريزي‌ها تا اين اندازه نابخردانه و غير معقول باشد. اين دبير در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: وقتي شاخص آلودگي هوا در شهري از ۱۵۰ بالاتر مي‌رود بيرون آمدن از خانه براي تمامي سنين و تمام افراد خطرناك است. اينكه حالا با توجه به شرايط اقتصادي حاكم بر كشور مردم مجبورند جانشان را كف دست بگيرند و سر كار حاضر شوند حداقل مي‌توانيم از فرزندانمان محافظت كنيم و با تعطيلي كل مدارس و آموزش مجازي مانع از ابتلاي آنها به أنواع بيماري‌ها شويم.

 

تنها تهران نيست كه از آلودگي رنج مي‌برد

خسرو يگانه، كارشناس هواشناسي در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه فقط تهران نيست كه شاخص آلودگي هواي آن از مرز ۱۵۰ گذشته است در حال حاضر در ديگر كلان‌شهرها از جمله شيراز، أصفهان، اهواز و ... هم شاخص آلودگي در مرز خطرناك قرار دارد و اين مي‌تواند براي تمامي افراد مضر باشد و فقط نمي‌توان گفت كه سلامت گروه‌هاي حساس در خطر است.

او مي‌افزايد: وقتي اعلام شرايط ناسالم مي‌شود اين براي تمام افراد جامعه خطرناك است. ما نمي‌توانيم گزينشي عمل كنيم چون آسيبي كه هواي آلوده به افراد وارد مي‌كند به صورت گزينشي نيست. در واقع اگر بخواهيم بر طبق استانداردهاي جهاني عمل كنيم بايد تا آخر هفته تهران و ديگر كلان‌شهرهاي آلوده را به‌طور كامل تعطيل اعلام كنيم. اما بنا به دلايل مختلف چنين امكاني وجود ندارد. البته كه اين مساله ريسك‌هاي بالايي براي سلامتي افراد به همراه دارد.

يگان با اشاره به تشكيل كارگروه اضطرار آلودگي هوا در تهران مي‌گويد: اين كارگروه نمي‌تواند بدون هماهنگي با دستگاه‌هاي ديگر تصميم بگيرد. در واقع راه‌اندازي اين كارگروه زماني مي‌تواند موثر باشد كه به آنها ابتكار عمل داده شود نه اينكه هر تصميمي كه آنها مي‌گيرند توسط نهادها و سازمان‌هاي ديگر از جمله استانداري لغو شود.

 

انكار مازوت‌سوزي مشكلات را حل نمي‌كند

بابك ميرزايي، پزشك اورژانس يكي از بيمارستان‌هاي تهران با اشاره به حجم بالاي مراجعه‌كنندگان با علايم تنگي نفس و مشكلات تنفسي به اورژانس مي‌گويد: اينكه مازوت‌سوزي در تهران را انكار كنيم دردي را دوا نمي‌كند. اين حجم از مراجعه بيماران با اين علايم آشكار و شديد مشكلات تنفسي تنها نمي‌تواند به دليل آلودگي هوا بر اثر سوخت وسايل نقليه باشد.

او مي‌افزايد: امروز از ۸ صبح كه شيفت كاري من شروع شده تا پايان شيفت كه ساعت ۴ بعد از ظهر است بالاي ۱۶۰ بيمار با علايم تنگي نفس را معاينه كرده‌ام. همه آنها اذعان مي‌كنند كه روي زبان خود سنگيني إحساس مي‌كنند. اين ذرات معلق در هوا اگر تنها به دليل سوخت وسايل نقليه بود تا اين حد نمي‌توانست بروز بيروني در افراد داشته باشد. اكثر افرادي كه مراجعه مي‌كنند كساني هستند كه مجبورند سر كار خود حاضر شوند و نمي‌توانند به خاطر آلودگي هوا مرخصي بگيرند يا امكان دور كاري ندارند. در واقع مشكلات اقتصادي و معيشتي باعث شده تا مردم خطر بيماري را به جان بخرند. ميرزايي در بخش ديگري از سخنان خود مي‌گويد: اين در حالي است كه افراد مبتلا به آسم براي پيدا كردن اسپري‌هاي مورد نياز خود با مشكل مواجه هستند و نمي‌توانند به راحتي اين اسپري‌ها را از داروخانه‌ها تهيه كنند. در اين شرايط چنين افرادي مجبورند كه در محل كار خود حاضر شوند و اين رسما به خطر انداختن جان انسان‌هاست.

 

اين وضعيت

تا كي قرار است ادامه پيدا كند

بهروز شيخي، جامعه‌شناس در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: چنين رفتارهاي غير كارشناسي از سوي مسوولان در مورد تعطيل كردن بخشي از مدارس و تعطيل نكردن بخشي ديگر، در مورد بي‌توجهي به سلامت افراد جامعه از جمله كارگر و... نشان مي‌دهد كه مديريت شرايط بحراني براي مسوولان ما امكان پذير نيست. او مي‌افزايد: مشكل آلودگي هوا در كشور ما مساله‌اي نيست كه امروز و ديروز به وجود آمده باشد اما حتي قوانين تصويب شده در اين زمينه هم اجرا نشده‌اند. در اين بين تنها شهروندان هستند كه آسيب مي‌بينند و كسي هم به داد آنها نمي‌رسد و اگر اعتراضي هم صورت بگيرد به سرعت با رفتارهاي قهري مواجه مي‌شود. سال‌هاست بحث سوخت بنزين‌هاي غير استاندارد در كشور مطرح مي‌شود اما هر بار مسوولي اين مساله را تكذيب مي‌كند اما هيچ مستنداتي براي ادعاهاي خود ارايه نمي‌دهد. از سوي ديگر بحث مازوت سوزي است كه باز هم مسوولان با تمام قوا آن را تكذيب مي‌كنند اما شواهد نشان مي‌دهد كه اين اتفاق رخ مي‌دهد و دلايل واضحي هم براي آن وجود دارد. از جمله كمبود گاز و عدم تامين گاز مورد نياز نيروگاه‌ها. اين مسائل هر روز به بي‌اعتمادي اجتماعي مردم دامن مي‌زند. وقتي مسوولان جان انسان‌ها را به عاملي براي پاسكاري مشكلات تبديل كرده‌اند وقتي هيچ سازمان و نهادي مسووليت مستقيم اين شرايط بحراني را به عهده نمي‌گيرد ديگر نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه مردم همچنان به تاب‌آوري خود ادامه دهند.

ارسال نظر