توقف فروش روزانه طرح ترافيك در پايتخت تا چهارشنبه؛ مدارس باز هم تعطيل شدند

باد و باران نيست؛ آلودگي هوا بيشتر مي‌شود

۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ۰۱:۵۶:۳۲
کد خبر: ۳۰۲۱۸۱
باد و باران نيست؛ آلودگي هوا بيشتر مي‌شود

باد و باران در فصول سرد سال، تنها ناجيان شهروندان تهراني و ساير كلان‌شهرهاي كشور از آلودگي هوا به شمار مي‌روند، به گونه‌اي كه اگر نباشند، سيطره ذرات معلق در هوا كامل مي‌شود و زندگي را براي شهروندان سخت مي‌كند. در اين ميان، مسوولان نه از اجراي ناقص قانون سخني به ميان مي‌آورند و نه از مازوت سوزي نيروگاه‌ها و كارخانه‌هاي اطراف كلان‌شهرها حرف مي‌زنند.

گروه راه و شهرسازي|

باد و باران در فصول سرد سال، تنها ناجيان شهروندان تهراني و ساير كلان‌شهرهاي كشور از آلودگي هوا به شمار مي‌روند، به گونه‌اي كه اگر نباشند، سيطره ذرات معلق در هوا كامل مي‌شود و زندگي را براي شهروندان سخت مي‌كند. در اين ميان، مسوولان نه از اجراي ناقص قانون سخني به ميان مي‌آورند و نه از مازوت سوزي نيروگاه‌ها و كارخانه‌هاي اطراف كلان‌شهرها حرف مي‌زنند. برخي از آنها نيز وعده مي‌دهند ناوگان حمل و نقل شهري برقي خواهد شد و به اين ترتيب مسائل حل مي‌شود. اما واقعيت اين است كه تا برقي شدن موثر ناوگان عمومي و شخصي در شهرهاي بزرگ فاصله زماني بسيار زيادي وجود دارد و اگر فكري اساسي براي زيرساخت‌هاي انرژي در ايران (سرمايه‌گذاري در صنعت گاز با هدف جلوگيري از افت آن در فصول سرد) صورت نگيرد، آلودگي هوا قربانيان بيشتري از ميان شهروندان خواهد گرفت. در چنين معادله‌اي است كه رييس مركز ملي پيش بيني سازمان هواشناسي با بيان اينكه طي هفته جاري بارندگي قابل توجهي نداريم، پيش بيني كرده طي روزهاي آينده وضعيت مناسبي در خصوص آلاينده‌هاي جوي نخواهيم داشت و انتظار داريم اكثر مناطق كشور هواي پايدار و سكون هوا حاكم باشد. صادق ضياييان در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينكه در اين هفته بارندگي قابل توجهي را انتظار نداريم، افزود: اين در حالي است كه غلظت آلاينده‌هاي جوي در شهرهاي صنعتي، پرجمعيت و شهرهايي كه ميزان انتشار آلاينده‌ها در آنها بالاست، افزايش مي‌يابد. وي تصريح كرد: بر اين اساس شرايط براي انباشت آلاينده‌ها در اين شهرها مهياست و طي روزهاي آينده وضعيت مناسبي در خصوص آلاينده‌هاي جوي نخواهيم داشت.

 

آلودگي هواي 7 كلان‌شهر

مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي گفت: تا 5 روز آينده در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت شامل تهران، كرج، اصفهان، مشهد، اراك، قم و تبريز به علت پايداري جوي، كاهش كيفيت هوا و افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي پيش‌بيني مي‌شود. صادق ضياييان در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت جوي كشور اظهار داشت: بعدازظهر امروز در ارتفاعات جنوب استان سيستان و بلوچستان و جنوب كرمان همچنين ارتفاعات شرق هرمزگان افزايش ابر، رگبار باران، گاهي رعد و برق و وزش باد شديد موقت داريم. وي افزود: تا 5 روز آينده در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت به علت پايداري جوي، كاهش كيفيت هوا و افزايش غلظت آلاينده‌هاي جوي پيش‌بيني مي‌شود. امروز در تهران، كرج، اصفهان و اراك هوا آلوده است.روز آينده در تهران، كرج، اصفهان، مشهد، اراك، قم و تبريز آلودگي هوا خواهيم داشت و روز دوشنبه 13 آذر در تهران، كرج، اصفهان، اراك، قم و مشهد انباشت آلاينده‌هاي جوي پيش‌بيني مي‌شود و وضع هوا در حد ناسالم و در مناطق پرتردد تا حد بسيار ناسالم خواهد بود. مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي اضافه كرد: توصيه مي‌شود كاهش تردد خودروها، كنترل فعاليت واحدهاي صنعتي، عدم تردد غيرضروري در سطح شهرهاي بزرگ و پرهيز از فعاليت‌هاي فيزيكي و ورزشي در دستور كار قرار گيرد. به گفته ضياييان، اواخر وقت روز 14 آذر در سواحل غربي خزر و برخي نقاط اردبيل، ابرناكي و بارش پيش‌بيني مي‌شود. وي درباره وضعيت جوي پايتخت گفت: آسمان تهران فردا صاف و غبارآلود پيش‌بيني مي‌شود همچنين روزهاي دوشنبه تا چهارشنبه نيز آسمان تهران صاف و غبارآلود خواهد بود.بيشينه و كمينه دما فردا در پايتخت 18 و 6 درجه پيش‌بيني مي‌شود.

 

توقف فروش روزانه طرح ترافيك تا چهارشنبه

در اين حال، دبير كارگروه مواقع اضطرار آلودگي هواي استان تهران از توقف فروش روزانه طرح ترافيك تا چهارشنبه (۱۵ آذرماه) در تهران خبر داد. به گزارش ايسنا، عليرضا مزيناني درباره مصوبات سومين كارگروه شرايط اضطرار آلودگي هوا گفت: مجوزهاي روزانه طرح ترافيك توسط شهرداري تهران از يكشنبه تا چهارشنبه (۱۲تا ۱۵ آذرماه) صادر نمي‌شود. وي افزود: اعمال تردد نوبتي (طرح زوج و فرد) كليه خودرو‌ها از محدوده طرح كاهش آلودگي هوا انجام پذيرفته و پليس راهور تهران بزرگ نسبت به نظارت و اعلام نتيجه به استانداري اقدامات لازم را به عمل آورد. مديركل محيط زيست استان تهران ادامه داد: كليه فعاليت‌هاي آموزشي مدارس در مقاطع كودكستان، دبستان و متوسطه اول يكشنبه (۱۲ آذرماه) به صورت غير حضوري و مجازي برگزار مي‌شود. كليه مهد‌هاي كودك تعطيل اعلام مي‌شود. مزيناني درباره ساير مصوبات اين كارگروه گفت: كاركنان دستگاه‌هاي دولتي داراي بيماري‌هاي قلبي و عروقي، بيماري‌هاي زمينه‌اي، تنفسي و خود ايمني و زنان باردار در صورت موافقت دستگاه مربوطه مي‌توانند فردا از ظرفيت دوركاري استفاده كنند. وي با بيان اينكه از هرگونه فعاليت ورزشي اعم از انفرادي، همگاني و باشگاهي در محيط باز خودداري شود، اظهاركرد: بر اساس تصميم كارگروه تردد شبانه خودروهاي گازوئيلي سنگين مانند كاميون، تريلي، جرثقيل و... درمحدوده كاميون ممنوع شهر تهران ممنوع است. پايگاه‌هاي سيار فوريت‌هاي پزشكي اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر جانمايي شوند. دبير كارگروه مواقع اضطرار آلودگي هوا اضافه كرد: شهرداري‌ها و اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان نسبت به جلوگيري از روشن ماندن اتوبوس‌ها و ميني بوس‌ها در پايانه‌هاي مسافربري اقدام كنند. سازمان صدا و سيما، رسانه‌ها و روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي نسبت به اطلاع‌رساني لازم، توصيه‌ها و جلب همكاري و مشاركت عمومي در خصوص پرهيز از اقدامات منجر به آلودگي هوا، رعايت نكات بهداشتي ويژه شرايط اضطرار آلودگي هوا و كاهش استفاده از وسايل نقليه شخصي و پرهيز از سفرهاي غير ضروري و نظاير آن اقدام كنند.

ارسال نظر