رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت

كمبود گاز، چاه‌هاي نفت را هم تهديد مي‌كند

۱۴۰۲/۰۸/۱۷ - ۲۳:۲۴:۵۳
کد خبر: ۳۰۰۷۳۵

رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت: ميادين مشترك گازي به خاطر عدم سرمايه‌گذاري به موقع و عدم برداشت از سوي ايران به تاراج مي‌رود. 

رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت: ميادين مشترك گازي به خاطر عدم سرمايه‌گذاري به موقع و عدم برداشت از سوي ايران به تاراج مي‌رود. 
آرش نجفي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره كمبود گاز و آسيبي كه به چاه‌هاي نفت وارد مي‌كند، اظهار داشت: ما در طول سنوات گذشته برنامه و استراتژي كلان نداشته‌ايم و به دليل اينكه به موقع برخي سرمايه‌گذاري‌ها را انجام نداديم و برخي از سرمايه‌گذاري‌هايي كه بايد به موقع تحقق پيدا مي‌كرد؛ متوقف و كنسل كرديم؛ امروز با سه صورت مساله جدي روبه رو هستيم.  ناترازي گاز داخلي كه صنعت را به آسيب مي‌كشاند و هر روز بدمصرفي و ناترازي گاز در كشور افزايش پيدا مي‌كند به‌طوري كه ۲ سال پيش زير ۲۰۰ ميليون متر مكعب كسري گاز داشتيم و امروز به بيش از ۲۵۰ ميليون متر مكعب در روز رسيده و دليل آن اين است كه ما روي بهينه‌سازي مصرف انرژي و سوخت كشور مديريت جدي و اقدام عاجل نداشته‌ايم. 
وي افزود: هر روز بدمصرفي افزايش مصرف را بالا مي‌برد و همين باعث مي‌شود صنعت ما از جمله صنعت پتروشيمي، فولاد و سيمان كه گاز را به عنوان خوراك و منبع حرارتي مصرف مي‌كنند؛ قادر نباشند در ايام سرد از گاز بهره‌مند بوده و توليد داشته باشند و اين در حالي است كه همه اين محصولات به عنوان محصولات استراتژيك و صادراتي كشور محسوب مي‌شوند كه به دليل كسري گاز جلوي ورود ارز و انتفاعات اقتصادي به كشور گرفته شده و صنايع پتروشيمي تضعيف و ناتوان خواهد شد، همه اينها مانند يك دومينوي خيلي پيچيده ما را تخريب مي‌كند. 
رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: در كنار همين فرايند ميادين مشترك گازي نيز به خاطر عدم سرمايه‌گذاري به موقع و عدم برداشت از سوي ايران؛ توسط قطر به تاراج مي‌رود.  اما نكته سوم اينكه عدم تامين گاز براي فشار به مخازن نفتي نيز باعث شده استخراج نفت هم به چالش بخورد و همه اينها از اين نشات مي‌گيرد كه ما نه نقشه كلان داشته‌ايم و نه توانسته‌ايم جذب سرمايه‌گذاري مناسب داشته باشيم و نه اينكه محورهاي برنامه‌ريزي‌مان مناسب است. 
وي بيان داشت: مثلا پيشنهاد شده كه با ۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در حوزه تعويض بخاري‌هاي نو و فرسوده يا ۷ ميليارد دلار در حوزه سرمايه‌گذاري تجديدپذير مصرف گاز كشور را در بخش خانگي و نيروگاه‌هاي حرارتي كاهش دهيم ولي تاكنون اقدام مهمي در اين حوزه‌ها صورت نگرفته است و حرف از نياز به جذب ۸۰ ميليارد دلار سرمايه براي توسعه ميادين گازي زده مي‌شود، اين نشان مي‌دهد كه بدنبال كاهش مصرف نيستيم و استراتژي كاهش مصرف نداريم و تنها بدنبال توليد بيشتر هستيم. 
نجفي تاكيد كرد: ما با توليد مخالفتي نداريم و اتفاقا بايد براي استفاده صنعت و حضور در بازار بين‌المللي توليد داشته باشيم، اما چه مزيتي دارد كه ثروت ملي را با ناآگاهي و اشتباه حرام و از بين ببريم و تنها براي توليد بيشتر و تداوم مصرف هزينه كنيم اما مصرف را مديريت نكنيم؟
وي خاطرنشان كرد: اگر وزارت نفت دو فرايند موازي را به عنوان استراتژي خود باهم نبيند ما همه‌جانبه دچار خسران خواهيم بود، اگر يك‌ششم رقم سرمايه‌گذاري براي توليد را در حوزه صرفه‌جويي هزينه كنيم؛ قطعا دستاوردهاي بزرگ‌تري خواهيم داشت.  يعني به جاي اينكه ۸۰ ميليارد دلار براي توليد بيشتر سرمايه‌گذاري كنيم ۱۴ ميليارد دلار براي صرفه‌جويي هزينه كنيم به همان ميزان گاز در دسترس خواهيم داشت. 
رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت: اگر ۲۰ ميليون بخاري موجود در كشور تعويض شوند طبق برآورد شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت؛ نزديك ۱۸۰ ميليون متر مكعب در ايام سرد صرفه‌جويي گاز رخ مي‌دهد. 
وي يادآور شد: در كل خسارت كمبود گاز در حدي است كه اگر ما تزريق گاز به مخازن نداشته باشيم برخي از چاه‌ها از حيز انتفاع خارج مي‌شوند و در نتيجه اقتصاد نفت كشور دچار خسارت بالايي خواهد شد. 

ارسال نظر