آتش سوزي در كمپ اعتياد لنگرود باعث مرگ ۳۲ نفر شد

انسان‌هايي كه تبديل به اعداد در تيتر اخبار مي‌شوند

۱۴۰۲/۰۸/۱۳ - ۰۱:۰۳:۰۴
کد خبر: ۳۰۰۴۲۷
انسان‌هايي كه تبديل به اعداد در تيتر اخبار مي‌شوند

حالا همه دست به كار شده‌اند. از استاندار گرفته تا رييس سازمان بهزيستي و دادستان و.... اما اگر بخواهيم واقع گرا باشيم بايد به اين ضرب المثل اشاره كنيم كه مي‌گويد: «علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد»؛ همان چيزي كه عموما در كشور ما از سوي مسوولان رعايت نمي‌شود همانطور كه در بسياري از موارد تازه بعد از بروز يك اتفاق تلخ مسوولان دست به كار شدند تا ابعاد حادثه را بررسي كنند و مقصران احتمالي را شناسايي و خلاصه مجازات‌هايي را براي اين افراد در نظر بگيرند در حالي كه با يك پيشگيري ساده مي‌شد مانع از بروز اين حوادث تلخ شد مانند آنچه طي سال‌هاي اخیر در كلاس‌هاي درس مناطق روستايي و شهرهاي كوچك رخ داد. يا حادثه‌اي مانند پلاسكو يا متروپل حالا اين‌بار ۳۲ انسان در آتشي سوختند كه بيش از هر چيز افروخته ندانم كاري و بي‌توجهي و بي‌تدبيري است تا اتفاقي كه به گفته برخي مسوولان ممكن است هر جايي و هر زماني رخ بدهد. 

گلي ماندگار|


حالا همه دست به كار شده‌اند. از استاندار گرفته تا رييس سازمان بهزيستي و دادستان و.... اما اگر بخواهيم واقع گرا باشيم بايد به اين ضرب المثل اشاره كنيم كه مي‌گويد: «علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد»؛ همان چيزي كه عموما در كشور ما از سوي مسوولان رعايت نمي‌شود همانطور كه در بسياري از موارد تازه بعد از بروز يك اتفاق تلخ مسوولان دست به كار شدند تا ابعاد حادثه را بررسي كنند و مقصران احتمالي را شناسايي و خلاصه مجازات‌هايي را براي اين افراد در نظر بگيرند در حالي كه با يك پيشگيري ساده مي‌شد مانع از بروز اين حوادث تلخ شد مانند آنچه طي سال‌هاي اخیر در كلاس‌هاي درس مناطق روستايي و شهرهاي كوچك رخ داد. يا حادثه‌اي مانند پلاسكو يا متروپل حالا اين‌بار ۳۲ انسان در آتشي سوختند كه بيش از هر چيز افروخته ندانم كاري و بي‌توجهي و بي‌تدبيري است تا اتفاقي كه به گفته برخي مسوولان ممكن است هر جايي و هر زماني رخ بدهد. 
سال‌هاست كه وضعيت كمپ‌هاي ترك اعتياد به يكي از مسائل و معضلاتي در جامعه تبديل شده كه نيازمند توجه و رسيدگي مسوولان امر است. از رفتارهاي غير انساني در برخي كمپ‌هاي خصوصي گرفته تا نبود امكانات اوليه زندگي در كمپ‌هايي كه حتي مثلا تحت نظارت سازماني مانند بهزيستي قرار دارند. اين‌بار هم جان انسان‌ها در لحظه تبديل به عدد شد و در تيتر اخبار قرار گرفت. ۳۲ كشته و ۱۷ مصدوم... همين‌قدر ساده و بي‌اهميت. همين‌قدر گذرا و فراموش شدني. انسان‌هايي كه به اميد رهايي از بند اعتياد در اين كمپ خود را به بند كشيده بودند تا شايد بتوانند روزهاي بهتري را در آينده‌اي نه چندان دور تجربه كنند. در خواب بودند كه بخاري آتش گرفت و آنها را سوزاند. بماند كه خبرها از ميزان ظرفيت اين كمپ و پذيرش افراد بالاتر از حد ظرفيت هم خود داستان ديگري است كه بايد به آن پاسخ داده شود اما اين بخاري‌هاي نفتي كه هنوز در همه جاي كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرند و اغلب در مكان‌هايي هستند كه افراد بي‌بضاعت‌تر و آسيب‌پذيرترند سال‌هاست كه قربانيان زيادي گرفته است. سال‌هاست كه اين بخاري‌هاي نفتي آتش مي‌گيرد و دانش‌آموزان و هنرورزان و حالا هم معتادان در حال ترك يك كمپ ترك اعتياد را سوزانده است. اين همه هياهو كه از لحظه انتشار خبر اين فاجعه به راه افتاده است قطعا نمي‌تواند باعث بازگشت آن ۳۲ انساني شود كه زنده زنده در آتش سوختند. حالا ديگر چه فرقي مي‌كند كه ببينيم اين كمپ چقدر قوانين را دور زده و زير پا گذاشته و البته افراد را در چه شرايطي نگهداري مي‌كرده است. اين رسيدگي‌ها بايد قبل از بروز چنين فاجعه دردناكي رخ مي‌داد. قبل از آنكه ۳۲ انسان تبديل به اعداد در تيتر اخبار شوند. 

سوختگي ۴۰ تا ۶۰ درصدي مصدومان

رييس اورژانس كشور جزييات بيشتر از امدادرساني در حادثه آتش‌سوزي در يك كمپ ترك اعتياد در شهرستان لنگرود را تشريح كرد. جعفر ميعادفر در تشريح جزييات اين خبر گفت: زمان اعلام وقوع اين حادثه به مركز فوريت‌هاي اورژانس ۱۱۵ در ساعت ۵:۵۵ صبح امروز(دیروز) بوده است كه درپي آن بلافاصله عوامل اورژانس در محل حاضر شده و پس از آن نيز به بيمارستان‌هاي اطراف اعلام آماده‌باش داده شد.
او با بيان اينكه ۱۷ نفر در جريان اين حادثه مصدوم شده و به بيمارستان منتقل شدند، گفت: ۱۶ نفر به بيمارستان حسين‌پور لنگرود و بيمارستان ولايت رشت انتقال داده شدند. يك مصدوم نيز به بيمارستان شهيد انصاري رودسر منتقل شد كه اين فرد پس از دريافت خدمات درماني از بيمارستان ترخيص شد.
رييس اورژانس كشور درباره وضعيت مصدومان بستري شده در بيمارستان نيز گفت: مصدومان داراي سوختگي ۴۰ تا ۶۰ درصد هستند و اقدامات درماني بر روي اين افراد در حال انجام است.
به گفته ميعادفر براساس اعلام آتش‌نشاني لنگرود ۳۲ نفر نيز درپي اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند كه اجساد آنان به پزشكي قانوني منتقل شده است.
اواز برگزاري جلسه شرايط اضطراري حوزه سلامت با حضور رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان و رييس مركز اورژانس گيلان خبر داد و گفت: ‌همانطور كه گفتم پس از اين حادثه مراكز درماني شهرستان‌هاي لنگرود، رودسر و رشت به حالت آماده‌باش درآمده و اتوبوس آمبولانس نيز براي انتقال مصدومان از لنگرود به رشت اعزام شد.  ميعادفر اعزام تيم ارزياب از ستاد اورژانس گيلان به شهرستان لنگرود، اعزام رييس شبكه بهداشت شهرستان لنگرود به محل حادثه، تخليه بخش اورژانس بيمارستان ولايت رشت براي پذيرش مصدومان، فراخوان كادر درماني آنكال براي حضور در بيمارستان ولايت رشت، حضور رييس مركز اورژانس گيلان در ستاد فرماندهي حادثه دانشگاه گيلان و حضور رييس دانشگاه علوم پزشكي گيلان در بيمارستان ولايت رشت را نيز از ديگر اقداماتي برشمرد كه بلافاصله پس از حادثه انجام شده است.

 ۳۲ كشته و ۱۷ مصدوم در آتش‌سوزي  يك كمپ ترك اعتياد در شمال كشور

آتش‌سوزي در يك كمپ ترك اعتياد واقع در شهرستان لنگرود استان گيلان منجر به مرگ ۳۲ تن و مصدوميت ۱۷ تن شده است. بابك يكتاپرست، مدير روابط عمومي اورژانس كشور نيز در اين باره گفت: در ساعت ۵:۵۵ صبح جمعه وقوع يك مورد حادثه آتش‌سوزي در يك كمپ ترك اعتياد واقع در شهرستان لنگرود استان گيلان به مركز فوريت‌هاي اورژانس ۱۱۵ اطلاع داده شد كه درپي آن پنج دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. او با بيان اينكه بر اساس گزارش‌هاي اوليه اين حادثه چندين مورد فوتي و مصدوم داشته است، گفت: گزارش‌ها حاكي از آن است كه متاسفانه ۳۲ تن در پي اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند. همچنين ۱۷ تن نيز مصدوم شدند كه عمدتا از نوع سوختگي سطح يك بوده است. 

 دستور اژه‌اي براي بررسي علت حادثه

حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي، رييس قوه قضاييه نيز از رييس كل دادگستري استان گيلان خواست تا علت حادثه آتش‌سوزي در اين كمپ ترك اعتياد انجام شود. او با دستور به رييس كل دادگستري استان گيلان تاكيد كرد با حضور در محل نسبت بررسي علت حادثه و همچنين استفاده از ظرفيت همه دستگاه‌هاي اجرايي جهت كمك به اطفای حريق و كمك به افراد حادثه‎ديده اقدام كنند. رييس دادگستري استان گيلان نيز كه در محل حادثه به سر مي‌برد، گفت: مديران كمپ و مسوولاني كه در اين زمينه وظايفي برعهده داشته‌اند تحت نظر هستند و دستورهاي قضايي لازم از جمله انتقال پيكرهاي جان‌باختگان به پزشكي قانوني مركز استان صادر شده است.

 دستور فوري وزير كشور به استاندار گيلان

از سوي ديگر احمد وحيدي، وزير كشور صبح جمعه در تماس تلفني با استاندار گيلان خواستار كمك فوري به مجروحان حادثه آتش سوزي در يك كمپ ترك اعتياد شد. وحيدي كه به همراه هيات دولت در سفر استاني كردستان بسر مي‌برد، پس از اطلاع از حادثه آتش سوزي در يك كمپ ترك اعتياد، در تماس تلفني با استاندار گيلان در جريان جزييات اين حادثه قرار گرفت و ضمن دستور فوري براي كمك به مصدومان، بررسي دقيق علت آن و برخورد قاطع و قانوني با مسبب يا مسببان اين حادثه را خواستار شد. وحيدي همچنين در تماس تلفني با اسدالله عباسي استاندار گيلان با خانواده فوت‌شدگان آتش‌سوزي كمپ ترك اعتياد ابراز همدردي كرد و از استاندار گيلان خواست همه تمهيدات و امكانات لازم را براي كمك به مجروحان اين حادثه به‌كار گيرد و علت اين حادثه را مورد بررسي دقيق قرار دهند و در صورت قصور انساني عامل يا عاملان آن را به دستگاه قضايي معرفي كنند. 

 واكنش رييس بهزيستي به آتش‌سوزي در كمپ «گام اول رهايي»

علي محمد قادري، رييس سازمان بهزيستي كشور خواستار رسيدگي فوري به آسيب‌ديدگان حادثه آتش‌سوزي در مركز درمان و بازتواني اعتياد و دلايل وقوع اين اتفاق در شهرستان لنگرود استان گيلان شد. او ضمن ابراز تاسف از بروز اين اتفاق به مديركل بهزيستي استان گيلان دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به بررسي ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز اين حادثه اقدام شود. همچنين به دستور رييس سازمان بهزيستي كشور تيمي متشكل از معاون سلامت اجتماعي سازمان، دفتر بازرسي و مديريت عملكرد و مديركل حراست سازمان بهزيستي كشور براي بررسي و گزارش ابعاد مختلف اين حادثه به استان گيلان اعزام شدند.


مدير دستگير شد

معاون استاندار گيلان از سرايت آتش سوزي ناشي از بخاري به كل ساختمان و دستگيري عاملان احتمالي از جمله مدير مجتمع خبر داد. به گفته معاون استاندار گيلان، در بررسي‌هاي اوليه مشخص شد كه علت آتش‌سوزي كمپ ترك اعتياد لنگرود، آتش گرفتن بخاري بوده كه به پرده سرايت كرده و در نهايت كل ساختمان را فرا گرفته است. 
لازم به ذكر است كه اين كمپ در گذشته مدرسه بوده اما از چند سال قبل به عنوان كمپ مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

نوشدارو  بعد از مرگ سهراب

تمامي اين بيانيه‌ها و اظهارنظرها در حال حاضر ديگر دردي را از خانواده داغدار افرادي كه در اين حادثه جان خود را از دست داده‌اند دوا نمي‌كند. اين نوشداري بعد از مرگ سهراب است كه فايده‌اي براي هيچ كس ندارد. وقتي بارها و بارها در مورد عدم رسيدگي و نظارت بر كمپ‌هاي ترك اعتياد اطلاع‌رساني شد و بارها و بارها سازمان بهزيستي و ديگر نهادهاي مربوطه دليل اين عدم رسيدگي را كمبود بودجه و... عنوان كردند. حالا چه فرقي مي‌كند وزير كشور از كردستان پيام بدهد يا رييس سازمان بهزيستي از تهران. مساله اينجاست كه تعدادي انسان جان باختند و يك بار ديگر مسوولان در برابر حوادث قابل پيشگيري غافلگير شدند.

ارسال نظر