تشکیل فوری ستاد ویژه بهبود کیفیت خودرو

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۹۰۸

گروه حمل و نقل و خودرو سمانه عابدی

محمدرضا نعمت‌زاده پس از اظهارات تندی که نسبت به تحریم‌کنندگان خرید خودرو داشت و با توجه به واکنش‌هایی که نسبت به این مساله به وجود آمده بود در یک برنامه تلویزیونی از مردم عذرخواهی کرد. این درحالی است که دستیار ارشد رییس‌جمهور از تذکر دکتر روحانی درخصوص اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تحریم‌کنندگان خرید خودروهای صفر کیلومتر داخلی خبر داده بود. به گفته حسین فریدون، رییس‌جمهور به آقای نعمت‌زاده تذکر داده است که «باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد». تلاش وزارت صنعت به عذرخواهی ختم نشد و روز پنج شنبه سی و سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو برگزار شد. به گفته سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو، وزیر دستور تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود کیفیت در صنعت خودرو را داده است.

پایش ستادی اشکالات ذاتی

و عارضی

ساسان قربانی با اشاره جزییات تشکیل ستاد ویژه بهبود کیفیت خودرو در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: با توجه به نقطه نظراتی که درخصوص کیفیت خودروهای داخلی وجود دارد، وزیر دستور داده که یک ستاد ویژه کیفیت این موضوع را پایش کند. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو درخصوص اعضای این ستاد گفت: این ستاد متشکل از تمام ذی‌نفعان صنعت خودرو و یک تیم پایشگر از سوی وزارت صنعت است و همه اشکالات ذاتی و عارضی این صنعت را کاملا پایش خواهد کرد تا اشکالی دیگر بروز نکند. وی با اشاره به زمان شروع فعالیت ستاد ویژه بهبود کیفیت خودرو گفت: این ستاد به زودی تشکیل جلسه خواهد داد و این موضوع را زیر نظر معاون وزیر پیگیری خواهد کرد و گزارش‌ها به شخص وزیر و ستاد فرستاده خواهد شد و طبق این دستور فوری وزیر قطعا اوایل هفته تشکیل جلسه خواهد داد.

ارتقای کیفی کار

امروز و فردا نیست

عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به کمپین اخیری که شکل گرفته استف گفت: شرکت‌های خودروسازی از 6 ماه پیش سیستمی را در درون صنایع قطعه‌سازی برای پایش کیفیت قطعات به صورت جدی راه انداخته‌اند ولی این ستاد به صورت کلان‌تر موضوع را بررسی خواهد کرد. قربانی همچنین اضافه کرد: مباحث مربوط به کیفیت مباحث بسیار حساسی هستند و این طور نیست که شما امروز شروع کنید و فردا نتیجه بگیرید مثلا اگر اعتراضاتی درخصوص ظاهر خودرو وجود داشته باشد مبنی بر اینکه خودروهای ما در مقایسه با خودروهای روز دنیا طراحی قدیمی‌تر را دارد یا در مرحله ساخت قطعات و طراحی آنها برای رفع آن پروسه زمانبری وجود دارد. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو ادامه داد: نکته اصلی این است همه بخش‌های خودرو پایش شود و در هر مقطع روندی ارزیابی شود که آیا رو به جلو است یا خیر؟ یا جنبه نظراتی ویژه دارد که وزیر می‌خواهد شخصا نظارت و پیگیری کند.

پیمودن فاصله

با استانداردهای جهانی

وی درخصوص افت کیفیت برخی خودروها در مرداد ماه گفت: در گزارش سازمان بازرسی اگر شما دقت کنید روند رو به بهبود را نشان می‌دهد اما این کیفیت‌ها با شاخص‌های استاندارد جهانی فاصله دارد که این دو موضوع است. گزارش سازمان بازرسی کیفیت حکایت از این داشت که روند بهبود کیفیت ملموس است ولی با شاخص‌های جهانی فاصله داریم و این موضوع را باید دقت کنید که بر فرض اگر خودرو در این ماه نمره منفی داشته اما با این‌حال نسبت به گذشته بهبود داشته است با اینکه نسبت به شاخص‌ها و استانداردهای جهانی فاصله دارد، روند بهبودش مثبت تلقی می‌شود.

رشد تولید در ماه گذشته

وی با اشاره به آمار و وضعیت تولید خودرو طی 5 ماهه ابتدای سال جاری تصریح کرد: تا پایان مرداد ماه امسال بالغ بر 440هزارو 571دستگاه انواع خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 8.7درصدی را نشان می‌دهد ضمن اینکه براساس آمار، تولید خودرو سواری در این مدت 17.5درصد رشد داشته است.

ضرورت کاهش دخالت وزارت

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در ادامه مهم‌ترین محورها و دیدگاه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت را بیان و بر تاکید نعمت‌زاده به موضوع صادرات و استفاده از توانمندی مشاوران حرفه‌یی بین‌المللی در راستای توسعه صادرات اشاره کرد. به گفته سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به نقش وزارتخانه به عنوان نقش حاکمیتی توجه کرد، افزود: باید به بنگاه‌های اقتصادی اجازه دهیم خودشان در درون بنگاه براساس چارچوب‌های کلی که حاکمیت تعیین می‌کند، تصمیم‌گیری کنند و این وزارتخانه باید در اداره بنگاه‌ها کمترین دخالت را داشته باشد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر دوری از سیاسی‌کاری در مقوله تولید و تجارت تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با برنامه‌ریزی درست بتوانیم در راستای توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور سهیم باشیم. نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه بر ضرورت مشتری‌مداری و جلب رضایت مشتری از نظر تولید محصولات و خودروهای با کیفیت بالا تاکید کرد و گفت: ما حق تحویل خودرو معیوب به مشتری را نداریم و در این رابطه باید پایش کیفیت به صورت ماهانه صورت بگیرد تا بتوانیم کنترل دقیقی بر محصولات تولیدی داشته باشیم. به گفته وی باید تولیدکنندگان هزینه خطا و اشتباهات کیفی تولیدات خود را به مشتریان پرداخت کنند و در این میان باید دستورالعمل‌های موجود کامل شود ضمن اینکه در این راستا پایش و نظارت مستمر ضروری به نظر می‌رسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تاکید کرد: ما نباید عیب خود را مخفی کنیم چراکه وقتی اشکالات را مطرح و صادقانه با مشتریان برخورد می‌کنیم قطعا پاسخ درست دریافت خواهیم کرد. وی ادامه داد: در مقابل خطاهایی که خودروسازان مرتکب می‌شوند باید طبق دستورالعمل و قوانین مصوب هزینه آن را به مشتری پرداخت کنند. نعمت‌زاده همچنین با بیان اینکه اگر خودرو تولید یا عرضه می‌کنیم باید خدمات پس از فروش آن را نیز به نحو مطلوب ارایه دهیم، خاطرنشان کرد؛ عرضه خودرو بدون خدمات معنی ندارد. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از دلایل عمده نارضایتی مشتریان، خدمات پس از فروش محصولات تولیدی است و در این خصوص باید تعمیرگاه‌های مجاز خدمات پس از فروش به صورت مستمر از هر نظر پایش و گزارش‌های ماهانه خود را ارایه دهند. نعمت‌زاده در ادامه این جلسه بهبود در خدمات پس از فروش را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: تشکیل ستاد ویژه تحول و بهبود در بهره‌وری و کیفیت خودرو می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم یاری رساند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ارتقای رتبه نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش به عنوان یکی از موضوعات مهم اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شد تمامی نمایندگی‌های خدمات پس از فروش که رتبه 4 و از افت رتبه برخوردار هستند ظرف یک ماه نسبت به ارتقای رتبه خود در جهت بهبود ارایه خدمات اقدام و برنامه اجرایی خود ارایه دهند. گفتنی است: در این جلسه گزارشی از سوی مدیر صنایع خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارایه شد و با توجه به مسائل مطرح شده در جلسه مقرر شد، معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشبرد اهداف در چارچوب گزارش ارایه شده را پیگیری کند. همچنین در این جلسه آخرین وضعیت کیفی خدمات پس از فروش صنعت خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارایه شد.

افت کیفی 2/17 درصدی خودروها

ارزیابی کیفی خودروهای تولیدی در مردادماه نشان‌دهنده افت 17.2درصدی میانگین نمره منفی خودروهای سواری در عیوب فنی و عملکردی طی مرداد نسبت به ماه قبل از آن بود. گزارش ارزیابی کیفی خودروها در مرداد94 نشان می‌دهد در این ماه 99درصد از تعداد خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک‌درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.

گروه سبک

در بخش سواری شاهد رشد 2درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که افزایش تولید خودروهای MVM110 و تیبا2 ازجمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی هستند. بالطبع روند صعودی تولید خودروهای سواری در مردادماه، تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به ماه قبل یک‌درصد افزایش یافت، به‌طوری که جمعا 31مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 27مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 4مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفته‌اند. در بخش وانت نیز شاهد افت 12.7درصدی تولید در مرداد در مقایسه با ماه قبل از آن هستیم که قطع تولید خودرو وانت وینگل تک کابین و کاهش تولید خودروهای وانت کارا تک کابین و وانت کارا دوکابین ازجمله عوامل اصلی در ایجاد این روند نزولی هستند. در گروه وانت از 10مدل خودرو ارزشیابی شده، دو مدل در سطح کیفی خیلی خوب و 8مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

گروه سنگین

در بخش خودروهای تجاری مسافری در مرداد ماه مانند ماه قبل از آن، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است. در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد 18.4درصدی تولید در مرداد نسبت به تیرماه هستیم که تولید مجدد کشنده ولوو FH500 و افزایش تولید کامیونت‌های ایسوزو NPR75P و الوند ازجمله عوامل اصلی در ایجاد این روند صعودی هستند. از دیگر نکات مهم و حائزاهمیت درمورد تیراژ تولید خودروهای تجاری باری ساخت داخل می‌توان به تولید کامیون جدید ایسوزو FVR در شرکت بهمن دیزل اشاره کرد. باوجود روند صعودی تولید خودروهای این گروه در مردادماه، تعداد ارزشیابی این خودروها 1.9درصد کاهش یافت، به‌طوری که از 7مدل خودرو ارزشیابی شده، 5مدل در سطح کیفی خیلی خوب و دو مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند. در گروه کامیونت‌ها، ایسوزو NPR75 در رده نخست قرار گرفت. در میان سه مدل کامیون تولیدی، ایسوزو FVR در صدر قرار گرفت. در بخش کشنده هم دو مدل خودرو تولید شد که کشنده ولوو FH500 در بالاترین کیفی قرار گرفت.

سقوط قریب‌الوقوع خودروها

درحالی که در ارزشیابی کیفی مرداد ماه با افت کیفی خودروها مواجه شده‌ایم که در دستورالعمل جدید استانداردها و شاخص‌های بازرسی کیفی خودروها سختگیرانه‌تر شده است. درحالی که دستورالعمل پیشین ارزیابی کیفی خودروها حدود هفت سال پیش تدوین شده بود که با اجرای دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت)، جایگاه کیفی خودروهای تولیدی در کشور در جدول رده‌بندی کیفی تنزل خواهد کرد. از حدود سه ماه پیش اجرای آزمایشی دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها آغاز و ارزیابی دوره‌یی خودروهای تولیدی در کشور علاوه بر دستورالعمل پیشین با دستورالعمل جدید نیز صورت می‌گیرد، به‌گونه‌یی که با اجرای آن خودروهای درحال تولید در کشور نمره منفی بیشتری در مقایسه با بازرسی‌های صورت گرفته براساس دستورالعمل پیشین، کسب خواهند کرد. براساس جدیدترین اخبار به‌دست آمده ازجمله گزارش ایسنا، از مهر ماه امسال گزارش‌های ماهانه ارزیابی کیفی خودروها براساس نتایج به‌دست آمده از بازرسی‌های صورت گرفته با دستورالعمل جدید (آدیت)، تدوین و منتشر خواهد شد. به این ترتیب از مهر ماه امسال شاهد سقوط جایگاه کیفی بیشتر خودروهای در حال تولید در کشور در جدول رده‌بندی کیفی خواهیم بود. با این کار، نتایج حاصل از بازرسی‌های کیفی به وضعیت واقعی کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نزدیک‌ترخواهد شد. این درحالی است که در حال حاضر حتی برخی خودروها که در گزارش رده‌بندی کیفی در سطح خیلی خوب قرار می‌گیرند دچار مشکلات فنی و کیفی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه