توسعه تعاون راهکار ایجاد عدالت اجتماعی در کشور است
ایرنا| سیدحمید کلانتری معاون تعاون روز پنجشنبه در دهمین جشنواره تجلیل از تعاونگران برتر استان خراسانرضوی افزود: در تعاون روح جمعی وجود دارد و فاصلههای اقتصادی از طریق شبکه تعاونی کاهش پیدا میکند. وی اظهار کرد: بخش تعاون علاوه بر ویژگی ایجاد عدالت اجتماعی، درجهت محرومیتزدایی گام برمیدارد و توسعه تعاونیها از راهکارهای رفع فقر و محرومیت درجامعه است. کلانتری گفت: تقویت بخش تعاون موجب رشد سرمایه اجتماعی میشود و امروزه هرچه سرمایههای اجتماعی درکشورها افزایش یابد، مدیریت اجرایی و سیاسی کشور به روش سهلتری انجام میشود. وی بیان کرد: هماکنون 100هزار تعاونی فعال در کشور داریم که 7هزارو500 تعاونی از این تعداد در استان خراسانرضوی هستند. معاون وزیر تعاون ادامه داد: تعاونیها از نیازهای ضروری امروز درکشور ما هستند؛ زیرا موجب افزایش بهرهوری میشوند؛ درحالی که توجه به امر بهرهوری و بخش تعاونی درکشور ما مغفول مانده است. وی گفت: در وزارت تعاون برای پیشبرد و تحول در بخش تعاون هفت راهبرد تهیه شده که هر راهبرد دارای هفت برنامه است. کلانتری افزود: این راهبردها شامل ترویج فرهنگ تعاون، توانمندسازی و تقویت مدیریت در تعاونیها، توسعه تعاملات شبکهیی، توسعه همکاریهای بین دستگاهی، تامین مشوقها و منابع مالی، تامین نظارت و توسعه بازار و برند میشوند. وی با اشاره به ضعف فرهنگی کار جمعی درکشور، اظهار کرد: روح جمعی و کار گروهی رمز موفقیت در امور است؛ اما درکشور ما این مهم مورد بیتوجهی قرار گرفته است. او ادامه داد: بخش تعاون باید قوی شود و با قوت در همه عرصهها ورود پیدا کند. کلانتری با بیان اینکه هماکنون 26درصد تعاونیهای فعال کشور تعاونیهای تولید دربخش کشاورزی هستند، گفت: 20درصد تعاونیهای کشور یعنی 17هزار شرکت تعاونی در بخش صنعت و معدن و 2هزارو700 تعاونی در بخش معدن فعالیت دارند. وی اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 2میلیون و600هزار واحد مسکونی درکشور توسط شرکتهای تعاونی احداث شده است. او افزود: علاوهبر این، درحوزه مسکن ساخت یکمیلیون و400هزار واحد مسکن مهر برعهده تعاونیها گذاشته شده که تاکنون 950هزار واحد تحویل شده و بقیه در دست ساخت است. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 352 تعاونی سهام عدالت درکشور فعال است که 48میلیون نفر عضو دارند که این تعداد میتواند زمینهساز کار جمعی بزرگی شود. وی با تاکید بر ضرورت حمایت دستگاههای مختلف از تعاونیهای فعال اظهار کرد: تعاونیها درکشور باید به دنبال بازار و برندسازی باشند زیرا از 100هزار تعاونی فعال کشور تنها 50 تا 60 برند ملی و شناخته شده داریم که این تعداد بسیار کم است.
