ایالت‌های امریکایی از اینستاگرام شکایت کردند

۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۱:۰۴:۰۹
کد خبر: ۲۱۸۲۹۹

ده‌ها ایالت امریکا از متا پلتفرم و اینستاگرام که شبکه اجتماعی متعلق به این شرکت است، شکایت کرده و آنها را متهم کردند با اعتیادآور کردن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، به بحران سلامت روان کاربران جوان دامن زده‌اند.

ده‌ها ایالت امریکا از متا پلتفرم و اینستاگرام که شبکه اجتماعی متعلق به این شرکت است، شکایت کرده و آنها را متهم کردند با اعتیادآور کردن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، به بحران سلامت روان کاربران جوان دامن زده‌اند.

به گزارش ایسنا، دادستان‌های کل ۳۳ ایالت از جمله کالیفرنیا و نیویورک با تنظیم شکایتی، اعلام کردند شرکت متا که فیس‌بوک را هم اداره می‌کند، مکررا مردم را درباره خطرات پلتفرم‌های خود گمراه کرده و آگاهانه، کودکان و نوجوانان را به سمت شبکه‌های اجتماعی اعتیادآور سوق داده است.

طبق شکایتی که در دادگاه فدرال اوکلند، کالیفرنیا تنظیم شده است، شرکت متا از فناوری‌های قدرتمند و کم‌سابقه‌ای برای جذب، تعامل و در نهایت به دام انداختن جوانان و نوجوانان استفاده کرده و انگیزه‌اش هم کسب سود بوده است. کودکان مدت‌هاست که گروه جذابی برای کسب‌وکارهایی بوده‌اند که امیدوارند آنها را در سنی که تاثیرپذیرتر هستند، به عنوان مصرف‌کننده جذب کرده و وفاداری آنها به برندشان را تقویت کنند. برای متا، مصرف‌کنندگان جوان‌تر ممکن است کمک کنند تبلیغ‌کنندگان بیشتری جذب شوند که امیدوارند کودکان همچنان که بزرگ می‌شوند به خرید محصولاتشان ادامه دهند. اما ایالت‌های امریکایی می‌گویند که تحقیقات، استفاده کودکان از پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی متا را با افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، تداخل در تحصیل و زندگی روزمره و بسیاری از پیامدهای منفی دیگر مرتبط کرده است.

متا در واکنش به این شکایت، ابراز ناامیدی کرد. این شرکت اعلام کرد دادستان‌های کل، به‌جای همکاری موثر با شرکت‌های سراسر صنعت برای ایجاد استانداردهای واضح و متناسب با سن برای بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که نوجوانان استفاده می‌کنند، این راه را انتخاب کرده‌اند. هشت ایالت دیگر امریکا و واشنگتن دی سی، روز سه شنبه شکایت‌های مشابهی را علیه متا تنظیم کردند و مجموع نهادهای اقدام‌کننده علیه این شرکت را به ۴۲ نهاد رساندند. ارزش سهام شرکت متا درمعاملات نزدک، ۰.۶ درصد سقوط کرد. این شکایت، جدیدترین مورد از رشته اقدامات قانونی علیه شرکت‌های شبکه اجتماعی به نمایندگی از کودکان و نوجوانان است. متا، تیک تاک و یوتیوب، پیش از این با صدها شکایت به نمایندگی از کودکان و مدارس درباره اعتیادآور بودن شبکه‌های اجتماعی روبرو شده‌اند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در گذشته از مدیریت محتوا توسط این شرکت که برخی منتقدان آن را مضر می‌دانند، دفاع کرده است.

وی در اکتبر سال ۲۰۲۱ در صفحه فیس بوک خود نوشته بود: در قلب این اتهامات این ایده است که ما سود را بر ایمنی و سلامت روان ترجیح می‌دهیم اما این درست نیست. بر اساس گزارش رویترز، در پرونده اخیر، متا ممکن است برای هر مورد نقض قوانین ایالتی مختلف، به هزار تا ۵۰ هزار دلار جریمه محکوم شود. با توجه به اینکه میلیون‌ها کودک و نوجوان از اینستاگرام استفاده کنند، این جریمه ممکن است به سرعت به میلیون‌ها دلار بالغ شود.

 

ارسال نظر