کاربردهای منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی چیست؟

۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ۰۰:۵۷:۵۴
کد خبر: ۲۱۸۲۹۷

منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی طرحی است که از سوی سازمان فضایی ایران تعریف شده و طی آن قرار است در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء خدماتی را ارایه دهد.

منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی طرحی است که از سوی سازمان فضایی ایران تعریف شده و طی آن قرار است در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء خدماتی را ارایه دهد.

به گزارش ایسنا، سازمان فضایی ایران در راستای ارایه خدمات فضاپایه در حوزه ارتباطات به خصوص اینترنت اشیاء، پروژه اولین منظومه ماهواره‌ای مخابراتی باند باریک را به نام «شهید سلیمانی» تعریف کرده و سپس با هدف تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی، مناقصه واگذاری این پروژه را برگزار کرد. با انجام فرآیند مرحله اول مناقصه این پروژه مهم، ابتدا شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های متقاضی واجد شرایط، شناسایی شدند و سپس با انجام مرحله دوم مناقصه برنده مناقصه که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خصوصی و دولتی است، انتخاب شد. در حال حاضر با تعیین مجری و همچنین انجام اقدامات مربوط، قرارداد طراحی، ساخت، پرتاب، آزمون و تحویل در مدار منظومه مخابراتی اینترنت اشیاء (IOT) میان سازمان فضایی ایران و کنسرسیوم داخلی منعقد شده است.

منظومه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین منظومه ماهواره‌ای ایران و جهان اسلام است که با تکیه بر توان داخلی ساخته خواهد شد و خدمات بسیار خوبی را به دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارایه خواهد کرد. این منظومه در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء کاربرد دارد، به این معنا که هر آنچه از اشیاء که قابلیت وصل شدن به این منظومه را داشته باشد، می‌توان با استفاده از ماهواره، کنترل کرد و برای آن شیء فرامین لازم کاربری را صادر کرد. غیر از این مورد، در موارد مختلف دیگری مانند پایش آب و خارک، پایش جنگل‌ها، دمای هوا در مناطق آتش‌خیز، میزان خشکی یا رطوبت خاک و... نیز با استفاده از سنسورهایی که متصل به این ماهواره هستند، می‌توان داده‌های مرتبط را با سرعت بسیار مناسبی جابه‌جا کرد. 

 

ارسال نظر