سومین ماهواره ایرانی در مدار زمین

۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۱۳۰
سومین ماهواره ایرانی در مدار زمین

نور۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

سومین ماهواره بومی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام نور ۳ همزمان با ایام آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه) توسط ماهواره‌بر ترکیبی سه مرحله‌ای قاصد به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ماهواره و ماهواره‌بر هر دو در سازمان تحقیقات سپاه طراحی و ساخته شده است.سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این نیز ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را توسط ماهواره بر قاصد به فضا پرتاب کرده است.

سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه انقلاب اسلامی در این زمینه بیان کرد: به پیروزی بسیار دل‌انگیز و موفقیت بسیار ارزشمند یعنی پرتاب ماهواره نجم (نور ۳) به مدار زمین در ارتفاع حدود ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین الحمدلله با موفقیت انجام شد و در مدار زمین قرار گرفت.

سلامی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا ما از مجموعه دریافت‌ها و محصولاتی که این ماهواره از سطح زمین برداشت می‌کند و برای تکمیل نیازمندی‌های اطلاعاتی سپاه منتشر می‌کند بهره‌مند خواهیم شد.

فرمانده کل سپاه همچنین گفت: این ماهواره و پرتاب آن در امتداد نقشه راه پرتاب ماهواره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به شکل زنجیره‌ای در هر مرحله به پدیده‌های جدیدتر و مدرن‌تری دست پیدا می‌کنیم. این ماهواره نسبت به نور ۲ تقریبا ۷ کیلوگرم سنگین‌تر است و تجهیزات تصویربرداری که روی‌ آن تعبیه شده از کیفیت و دقت مناسب‌تری برخوردار است و یکی از حلقه‌های زنجیره ماهواره ما را کامل می‌کند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده نیز در حاشیه پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۳ با بیان اینکه «تا پایان سال اگر برسیم دو پرتاب دیگر هم خواهیم داشت»، گفت: ان‌شاءالله با این روندی که پیش می‌رویم در آینده نه چندان دور، منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت.

وی همچنین درباره ماهواره نور ۳ اظهار کرد: این ماهواره نور ۳ بود که پرتاب شد و الحمدلله با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت. ماهواره‌بر آن قاصد بود و این سومین پرتاب موفقیت‌آمیز این نوع ماهواره‌بر به حساب می‌آید.

حاجی‌زاده درباره ماموریت ماهواره نور ۳ گفت: ماموریت این ماهواره هم اپتیکی است یعنی دوربین دارد و هم به جمع‌آوری سیگنال مشغول خواهد بود.

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه هم در گفت‌وگویی درباره پرتاب ماهواره نور ۳ اظهار کرد: این ماهواره امروز ساعت9:30 پرتاب شد و در یک ساعت و نیم بعد که روی کشور ما بود بحمدالله ماهواره در این مدت به‌طور خودکار کاملا پایدار شده است.

وی درباره تفاوت‌های ماهواره نور ۳ با نسل‌های قبلی خود گفت: آن فرآیندی که ما در ماهواره نور ۱ داشتیم در نور ۳ به صورت خودکار و به مدت یک ساعت انجام شده است و این نشان می‌دهد که تجربه و تخصص دانشمندان ما در کنترل ماهواره بالا رفته است.

جعفرآبادی با اشاره به ماموریت ماهواره نور ۳ یادآور شد: ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است و دوربینی که در آن استفاده شده نسبت به نور ۲ تا دو و نیم برابر دقت عکس‌برداری بیشتری دارد و یک سری سنسورهای سیگنالی روی ماهواره نصب شده که متفاوت از ماهواره‌های نور ۱ و ۲ است.

وی در ادامه درباره ماهواره‌بر قاصد که نور ۳ با آن پرتاب شد گفت: این سومین پرتاب موفق ماهواره‌بر قاصد بود . پیش از این ماهواره‌های نور ۱ و ۲ را با موفقیت پرتاب کرده بودیم. امروز این پرتاب نشان داد که این ماهواره‌بر صلاحیت‌های لازم را دارد تا در پروسه تولید قرار بگیرد.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه همچنین تاکید کرد: بعد از این به فضل الهی ما قادر خواهیم بود که ماهواره‌های دولت، کشور و دانشگاهی را پرتاب کنیم و پرتاب‌های کوچک به صورت چند ماهواره در یک ماهواره‌بر را هم انجام دهیم.

همچنین سرتیپ عزیز نصیرزاده جانشین رییس کل ستاد نیروهای مسلح  با تاکید بر اینکه پرتاب ماهواره اقدامی مهم و اساسی بوده و تعداد کشورهایی که از این قابلیت برخوردارند محدود است، گفت: اینکه جمهوری اسلامی هم ماهواره می‌سازد و هم پرتاب می‌کند و در مدار قرار می‌دهد، اقدام بزرگی است و افتخار می‌کنیم که این مهم توسط دانشمندان جوان ما صورت گرفته است.

وی گفت: امروز شاهد تزریق موفقیت‌آمیز ماهواره نور ۳ با ماهواره‌بر بومی توسط نیروی هوا فضای سپاه بودیم که این ماهواره با چند ماموریت پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت.

 

ارسال نظر