قیمت دلار امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۲/ چرا دلار در بازار آزاد کاهشی شد؟

۱۴۰۲/۰۷/۲۰ - ۱۴:۳۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۲۷۳
قیمت دلار امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۲/ چرا دلار در بازار آزاد کاهشی شد؟

قیمت دلار که در هفته جاری به نزدیک کانال ۵۳ هزار تومان رسیده بود، روند کاهشی پیدا کرد و در نیمه کانال ۵۱ هزار تومان ایستاد.‌

قیمت دلار امروز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ به ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. این قیمت در حالی است که قیمت دلار در چند روز ابتدایی این هفته تحت تاثیر‌ جنگ‌ میان حماس اسرائیل‌ روند افزایشی پیدا کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابتدای‌ این هفته بود که حماس به مواضع اسرائیل حمله کرد و پس از آن اسرائیل هم غزه را هدف حملات خود قرار داد.

همزمان در افغانستان هم در چند روز پیاپی زلزله شدیدی آمد که در کنار خسارات جانی‌ و مالی شدید، بازار ارز این کشور‌ را تعطیل کرد. این دو عامل در کنار‌ هم بر قیمت دلار اثر افزایشی گذاشت و دلار به آستانه ۵۳ هزار تومان رسید.

اما از دو روز گذشته قیمت دلار روند کاهشی پیدا کرد که می‌تواند دو علت مهم داشته باشد. اولین علت کاهش قیمت دلار ورود بازارساز به بازار ارز بود. در چهار ماه گذشته بازارساز قیمت دلار را در محدوده ۴۹ هزار تومان نگه داشته و مانع ورود دلار به کانال بالاتر شده بود. اما جند اسرائیل و حماس، یکباره قیمت دلار را حدود ۳ تا چهار هزار تومان افزایش داد. اتفاقی‌ که در شش ساله نخست امسال بی‌سابقه بود. چون در شش ماهه‌ اول امسال قیمت دلار نه تنها افزایشی نبود که کاهش هم یافته و بازدهی منفی ثبت کرده بود.

کاهشی‌های بازار هم معتقد بودند که دولت به سادگی اجازه افزایش قیمت دلار را نمی‌دهد و افزایش قیمت دلار باب میل دولت نیست و به هر شیوه‌ای که شده قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند.

نکته دیگری که بر کاهش قیمت دلار موثر بود، احتمالا کمرنگ شدن اخباری است که به نقش ایران در جنگ میان حماس و اسرائیل اشاره می‌کرد.

از اولین روز این درگیری برخی این نگرانی را داشتند که پای ایران و دیگر کشورها هم به این تنش باز شود که نشد و گویا سایه بی اعتمادی و نااطمینانی موجود بر سر بازار، کمی از بین رفت. به همین دلیل جو بازار و تب گرانی دلار در بازار ارز سرد شد و بازار از تب و تاب افتاد‌ و آرام گرفت.

البته معامله‌گران بازار هفته آینده را هم در بازار ارز هفته مهمی‌ می‌دانند. چراکه در قرار است کشورهای اروپایی در ۲۶ مهر ماه درباره تحریم‌های موشکی علیه ایران تصمیم بگیرند که آیا این تحریم‌ها لغو شود و یا به قوت خود باقی بماند. این تصمیم می‌تواند بر قیمت دلار اثر داشته باشد.

 

ارسال نظر