خیز دلار برای ورود به کانال ۵۳ هزار تومان/ روند صعودی قیمت دلار متوقف می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۷/۱۸ - ۰۸:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۰۲۷
خیز دلار برای ورود به کانال ۵۳ هزار تومان/ روند صعودی قیمت دلار متوقف می‌شود؟

قیمت دلار روز دوشنبه نتوانست کانال ۵۳ هزار تومان را فتح کند. به اعتقاد معامله‌گران این اسکناس سوخت لازم برای پرش‌های قیمتی را دارد، اما عدم هیجان بازارهای جهانی نسبت به تنش‌ اخیر خاورمیانه، ترمز دلار را تا حدودی کشیده است.

روز گذشته قیمت دلار محدوده مقاومت ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست. این اسکناس گرچه وارد کانال ۵۳ هزار تومانی نشد اما با کانال بالاتر تنها ۱۰۰ تومان فاصله داشت و با قیمت ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی بازار ارز با وجود رشد بیش از دو هزار تومانی دلار طی دو روز گذشته، حاکی از تعادل در عرضه و تقاضا است. دلار در بازار امروز کم نبود و هم خریدار وجود داشت و هم فروشنده.

در حالی که خطوط مقاومت دلار به سرعت جای خود را به منطقه حمایت در بازار می‌دهند،‌ تحلیلگران اقتصادی محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، یعنی مقاومت روز گذشته را خط حمایت دلار می‌دانند. آنها قیمت ۵۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را نیز محدوده مقاومت دلار توصیف می‌کنند.

روند عرضه و تقاضا در بازار ارز با ریتم اخبار مربوط به تنش‌های حماس و اسرائیل نوسان داشت. معامله‌گران فعلا تنش میان فلسطین و اسرائیل و اخبار مربوط به این رویداد را مهمترین سیگنال برای فعالان بازار ارز می‌دانند.

آرامش بازارهای جهانی دلار را مهار کرد؟

در همین راستا کامبیز افسری فعال بازار ارز با اشاره با روند صعودی قیمت دلار گفت: «با وجود افزایش قیمت دلار اما روند عرضه و تقاضا در بازار در تعادل قرار داشت. این در حالی است که رصد اخبار توسط معامله‌گران ضربان‌های خرید و فروش در بازار ارز را مشخص کرد.»

وی افزود: «صبح و همزمان با بازگشایی بازارهای مالی در داخل کشور، بازارهای بین‌المللی در شرق آسیا (شانگهای و توکیو) برخلاف هیجان بازارهای داخلی، نسبت به رویدادهای خاورمیانه واکنش و هیجان خاصی از خود نشان ندادند.»

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: «بازار طلا، نفت، جفت‌ ارزها، فارکس و ارز دیجیتال برخلاف تصور بسیاری که معتقد بودند با شروع کاری هفته، در بازارهای جهانی قیمت‌ها جهش خواهد داشت این اتفاق نیفتاد و بازارها ثبات قیمت داشتند.»

وی با اشاره به اینکه قدرت دلار آمریکا در این عدم تغییر قیمت در بازارهای جهانی نقش زیادی داشت، گفت: «البته باید در نظر داشت که استنباط بازار و تحلیلگران این است که جنگ اسرائیل و حماس گسترش خاصی پیدا نخواهد کرد.»

اشرفی با بیان اینکه صبح دیروز بازار ارز در انتظار بازگشایی بازار لندن (ساعت ۱۱ و نیم صبح) بود، خاطرنشان کرد: «برخی معامله‌گران در انتظار رفتار همگن بازار لندن با بازارهای شرق آسیا بودند. با توجه به اینکه بازار لندن رفتار هیجانی شارپی در قیمت‌ها نداشت، از حرارت بازار داخلی ارز ایران نیز کاسته شد و قیمت دلار در محدوده ۵۲ هزار تومانی باقی ماند.»

توافق موقت میان ایران و آمریکا شایعه بود؟

علاوه بر موضوع تنش میان حماس و اسرائیل موضوع تمدید برخی تحریم‌های ایران که سررسید آن کمتر از یک ماه دیگر است، گمانه‌زنی‌ها را بر افزایش تنش میان ایران و آمریکا تقویت کرده است. این در حالی است که امروز نامزدهای جمهوری‌خواه آمریکا در سخنانی مشابه مدعی شدند، ۶ میلیارد دلار اموال آزاد شده ایران در کره جنوبی، به مصرف حمله حماس به اسرائیل رسیده است!

در روز دوشنبه قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز افزایشی شد. در حالی که صرافی‌های هرات به دلیل زلزله اخیر تعطیل بودند، تقاضا برای دلار در هرات بالا رفته و کمتر کسی در این بازار فروشنده است. دلار هرات اما در بازار پشت‌ خطی فعال است و با افزایش هزار و ۲۵۰ تومانی با قیمت ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۲ هزار و ۴۸۰ تومان به فروش رسید و رشد ۳۳۰ تومانی داشت. در روز گذشته درهم امارات با گپ مثبت باز شد و افزایش ۳۵۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

 

ارسال نظر