تردد ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور در پایتخت

۱۴۰۲/۰۷/۱۹ - ۰۱:۴۱:۲۲
کد خبر: ۲۱۷۱۴۳
تردد ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور در پایتخت

در حالی که آلایندگی هوا از طریق هر موتور سیکلت 8 برابر یک خودروی سواری است، رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد، حدود 5 میلیون دستگاه موتور سیکلت، برابر با ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در کشور، در پایتخت تردد می‌کنند. به گزارش «تعادل»، ترافیک و آلودگی بزرگ‌ترین معضلات شهری پایتخت از نظر شهروندان تهرانی است.

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که آلایندگی هوا از طریق هر موتور سیکلت 8 برابر یک خودروی سواری است، رییس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد، حدود 5 میلیون دستگاه موتور سیکلت، برابر با ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در کشور، در پایتخت تردد می‌کنند. به گزارش «تعادل»، ترافیک و آلودگی بزرگ‌ترین معضلات شهری پایتخت از نظر شهروندان تهرانی است. این نظر طی سال‌های اخیر در نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم تهران بازتاب یافته است. ترافیک و آلودگی هوا اما در نیمه دوم هر سال تشدید می‌شود.

از سویی، مساله وارونگی هوا منجر به تشدید آلودگی هوا می‌شود و از سوی دیگر، تمایل مردم به استفاده از وسایل نقلیه شخصی فزونی می‌گیرد. در این میان، فعالیت 5 میلیون موتور سیکلت در تهران قابل توجه و البته هشدار آمیز است. اگر چه موتورسواران اغلب برای گریز از ترافیک‌های سنگین پایتخت به این وسیله نقلیه پناه می‌آورند، اما آلودگی این وسیله نقلیه برای شهر و شهروندان بسیار مضرر است، چرا که به گفته کارشناسان، هر موتورسیکلت نزدیک به ۱۵گرم در هر کیلومتر آلودگی ایجاد می‌کند که این آلودگی با ۸ خودرو سمند برابری می‌کند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که آلودگی تولید شده در تهران توسط وسایل نقلیه شخصی، نه به میزان 9 میلیون دستگاه وسیله نقلیه (حدود 4 میلیون خودرو و 5 میلیون موتور سیکلت) که به اندازه 44 میلیون خودروی سواری است. از همین رو است که رییس پلیس راهور تهران بزرگ، موتورسیکلت‌ها را یک معضل می‌خواند. به گفته او، ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کل کشور در تهران تردد دارند و این در حالی ا ست که حدود ۴۰ درصد این موتورها، موتورسیکلت کار هستند و ۱۸ درصد برای تحصیل و ۱۳ درصد نیز برای خرید از موتور استفاده می‌کنند.

سرهنگ موسوی پور در خصوص اقدامات انجام شده با خودروهای دودزا گفت: پیش از این خودروهای دودزا فک پلاک شده و با یک پلاک پنج رقمی در سطح شهر تردد می‌کردند اما حالا با دسترسی که به سامانه سیمفا داریم طرحی را در خصوص ابطال گواهینامه در دستور کار قرار دادیم که رانندگان مجبور شوند که نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. او دیروز با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران گفت: غول ترافیک تهران در نیمه دوم سال بیدار می‌شود و همه نگران ترافیک سنگین در معابر هستند و ما تقریبا از دو ماه قبل با تشکیل کارگروه‌هایی با همکاری شهرداری به فکر مهار غول ترافیک پایتخت بودیم.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال به دلیل اضافه شدن سفرهای آموزشی و کاهش طول روز ترافیک افزایش می‌یابد، اظهار کرد: در نیمه دوم سال در یک بازه زمانی خاص اوج ترافیک خواهد بود. به گونه‌ای که از ساعت ۷ صبح با شروع مدارس ترافیک آغاز می‌شود و بعد از آن ترافیک ادارات و بعد از آن نیز ترافیک بازار آغاز می‌شود و ترافیک معابر سنگین است و حتی تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح نیز بار ترافیک ورودی را داریم. رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه ۱۵ ورودی به شهر تهران داریم که بیشترین ورودی خودروها از غرب و بعد از آن هم جنوب و شرق پایتخت است، ادامه داد: اگر بتوانیم حمل و نقل عمومی به سمت کرج را افزایش دهیم بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۹ میلیون موتور و خودرو در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، اما خیابان‌ها هنوز همان خیابان‌های قدیمی است، گفت: تجمع مراکز آموزشی باعث بروز مشکلاتی شده است. به گونه‌ای که در میدان اعجازی در منطقه یک حدود ۳۰۰۰ نفر سفر آموزشی دارند و به همین دلیل ما در تیر ماه به فکر ایجاد منطقه مستقل پلیس راهور در شرق منطقه ۳ افتادیم. چرا که عمدتا شاهد تجمع مراکز آموزشی در خیابان‌هایی همچون دولت، پاسداران، یخچال، هروی و ... هستیم که این مساله باعث بروز معضل ترافیکی برای ما شده بود و به همین دلیل یک منطقه، راهنمایی مستقل ایجاد کردیم که خوشبختانه عملکرد مثبتی در این زمینه داشت. موسوی‌پور با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های نیروهای پلیس راهور استفاده کردیم و تا هفته پیش نیروهای پلیس راهور در آماده باش ۱۰۰ درصدی برای آغاز سال تحصیلی بودند، گفت: ۳۰۰ مدرسه که در حاشیه معابر اصلی و مهم هستند را شناسایی کردیم و همچنین ۱۲۶ گلوگاه ترافیکی در تهران شناسایی شد که در حال احیای پلیس مدرسه هستیم. وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای ترافیک در دو هفته ابتدایی مهر ورود کامیون‌های بار و کالا ممنوع بود، تأکید کرد: در روز اول مهر ۸۰۰ کامیونت متوقف شد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ سفرهای روزانه از مرز ۲۰ میلیون سفر گذشت، گفت: به‌طور میانگین روزانه ۹۰۰۰ مورد خبر دریافت می‌کنیم که ۲۲۰۰ مورد مربوط به تصادفات است و روزانه ۲۰۰ تصادف جرحی و کروکی داریم و باید بگویم که ۲۲ درصد تصادفات کل کشور در تهران است. موسوی پور با اشاره به آمار تردد 4 میلیون خودرو در تهران و 4 میلیون موتورسیکلت در پایتخت گفت: معمولا روزانه ۶۵۰ خودرو در تهران توقیف می‌شود و یک سوم اعمال قانون کشور در تهران است.

وی با بیان اینکه راهبرد ما در کنترل ترافیک اصلاح هندسی است، افزود: مقرر شده که یک کارگروه مشترک بین معاونت حمل و نقل و پلیس تشکیل شود و امیدواریم بتوانیم از هوش مصنوعی و کنترل هوشمند ترافیک استفاده کنیم، چرا که نصب یک دوربین در یک محور به ازای چند تیم گشتی پلیس فعالیت می‌کند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه اعمال قانون ما با دوربین و حضور ماموران پلیس تنها در معابر اصلی است و برخورد با تخلفات در محلات نداریم، گفت: باید به سمت نظارت سامانه‌ای پیش برویم و امیدواریم با افزایش دوربین‌های ثبت تخلف و پلاک خوان این مساله پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم با سامانه‌های سنتی ترافیک تهران را با این حجم سفر کنترل کنیم، گفت: ۵۸۰۰ تقاطع، ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۸۰۰ کیلومتر معابر درجه ۱ داریم که با روش‌های سنتی نمی‌توان آن را کنترل کرد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین در خصوص سرعت حادثه ساز نیز گفت: سرعت‌های نامتعارف رصد می‌شود و با هماهنگی که با مقام قضایی داریم کسانی که تعدد سرعت غیرمجاز دارند تحویل مراجع قضایی شوند.

   واکنش اعضای شورا به سخنان رییس پلیس راهور

پس از استماع سخنان رییس پلیس راهور تهران درباره ترافیک پایتخت، اعضای شورای شهر نقطه‌نظرات خود را بیان کنند. ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه اینجا خانه مردم است و باید با دید آنها به ترافیک نگاه کرد، یادآور شد: ترافیک روز به روز بیشتر می‌شود؛ هر روز خودرو وارد تهران می‌شود اما هیچ خودرویی خارج نمی‌شود. وی افزود: عدم خروج خوردوها از چرخه تردد، عدم تأمین پارکینگ، اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز بدون پیوست ترافیکی و مواردی از این قبیل از مشکلات مرتبط با ترافیک است؛ اگر موتورسیکلت‌ها ساماندهی شوند بخشی از مشکلات رفع خواهد شد. موتورها در خطوط بی‌آرتی، تونل‌ها و خطوط امدادی فعالیت می‌کنند و مردم را آزار می‌دهندو

امانی گفت: ساماندهی ترافیک مرکزی تهران یکی دیگر از درخواست‌هاست؛ می‌توان کامیونت‌ها و وانت بارهایی که به باراندازها می‌آیند، ساماندهی کرد. تردد از خیابان خیام به معنای واقعی شرم آور است و باید برنامه‌ای برای آن پیش بینی کرد.

وی با بیان اینکه سومین مساله برخورد با سد معبر خودروهاست، یادآور شد: اگر این سه مساله در دو ساله باقی مانده مدیریت شهری برطرف شود، قدم بزرگی برداشته شده است.

حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه رفع معضل ترافیک اراده ملی می‌طلبد، تأکید کرد: باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت بگیرد؛ خواسته پلیس از شهرداری در مهرماه منطقی نیست و تا زمانی که سفارشات اتوبوس و مترو به نتیجه برسد، باید فکری به حال ترافیک کرد و آموزش را جدی گرفت.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های ما از پلیس این است که خطوط ویژه ساماندهی شوند؛ چراکه در برخی موارد می‌بینیم خطوط ویژه حتی از خطوط عادی شلوغ‌تر هستند و باید اقداماتی از قبیل ساماندهی این خطوط انجام داد تا به مردم آرامش و آسایش بخشید.

در ادامه این جلسه سوده نجفی رییس کمیته سلامت شورا با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی در مناطق، توقف طولانی مدت برخی خودروهاست، یادآور شد: این خودروها به فضاهایی برای بزهکاری اجتماعی تبدیل شده است.

وی افزود: معاینه فنی خودروها نیز از دیگر مسائل است که عدم توجه به آن منجر به خسارت خواهد شد؛ از سویی دیگر آلودگی هوا باعث ایجاد مشکلات جسمی برای مردم می‌شود. نجفی با تأکید بر اینکه تکالیف قانون هوای پاک باید اجرایی شود، تصریح کرد: امروز در کل دنیا به مبحث فرهنگ‌سازی توجه ویژه صورت می‌گیرد و باید از سنین پایه و مدارس ابتدایی این اقدام را آغاز کرد.

مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورا نیز با اشاره به سد معبر توسط وانت بارها، گفت: تقاضای ما این است که راهنمایی و رانندگی ورود جدی به موضوع داشته باشد.

وی ادامه داد: توقف وانت بارها در معابر و تبدیل کردن فضا به بارانداز و مغازه از معضلاتی است که شاهد آن هستیم و با توجه به اینکه نظم دهی به خودروها از وظایف پلیس است، درخواست رسیدگی به این مساله را داریم.

 

ارسال نظر