جدیدترین قیمت سیمان در بازار

۱۴۰۲/۰۷/۰۵ - ۱۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۱۰۸
جدیدترین قیمت سیمان در بازار

قیمت سیمان در هفته سوم شهریور نسبت به اواخر مرداد ماه در بیشتر واحدهای استان تهران با رشد ۱۸ تا ۳۹ درصدی همراه بود، اما در سایر استان‌ها در بیشتر موارد قیمت ثابت بود.

به گزارش تجارت نیوز، حالا بررسی جدیدترین وضعیت بازار سیمان امروز، چهارشنبه، پنجم مهر ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته ثابت بوده است. بر این اساس در هفته جاری قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه‌های مختلف بین ۴۶ هزار تا ۷۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در اصل قیمت‌ها در بازار سیمان از هفته سوم شهریور ثابت و در همین محدوده بوده است. به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع منجر به سردرگمی بازار و رشد قیمت‌ها در هفته‌های گذشته شده باشد. اما احتمالا اخبار مرتبط با مذاکرات سیاسی، نرخ دلار و غیره در یک هفته گذشته در بازارهای مختلف اثر داشته است. البته همچنان رکود حاکم بر بازار و ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی اثرات خود را بر بازار مصالح ساختمانی دارد.

جدال بر سر خروج سیمان از بورس بازار را بر هم می‌ریزد؟

در روزهای گذشته ابراهیم رئیسی دستور داده برای کاهش قیمت مسکن، قیمت فولاد و سیمان کاهش یابد. فارغ از اینکه دستورات مقامات چقدر توانسته در کنترل بازار موفق باشد، به نظر می‌رسد این صحبت‌ها مقدمه‌ای برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باشد. چراکه روز گذشته هم او دستور به تشکیل هیئت‌های کارشناسی برای بررسی عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا در راستای کاهش قیمت ساخت نهضت ملی مسکن داد.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد رکود ساخت و  ساز در چند ماه گذشته باعث شده قیمت مصالح ساختمانی در بیشتر مقاطع سیر نزولی داشته باشد.

در این میان بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، هم بورس کالا را عامل گرانی مصالح ساختمانی می‌داند. او همچنین گفته که عرضه سیمان و فولاد در بورس کار غلطی است و برخی بورسی‌ها دراین‌باره اصرار نکنند، چراکه در غیر این صورت باید قیمت پایه عرضه تغییر کند.

از طرف دیگر بر اساس اظهارات کارشناسان این حوزه، سهم سیمان و فولاد از قیمت تمام شده مسکن بسیار ناچیزتر از آن است که بتواند تاثیری چشمگیر بر قیمت تمام‌شده بگذارد و این قیمت زمین، عوارض و پروانه ساخت است که بسته به مکان ساخت، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد و به طور کلی تامین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ابتدا از اصلی‌ترین مشکلات دولت در این زمینه بوده است.

در مقابل این تصمیم در بین بورسی‌ها بازخورد خوبی نداشته و حتی اخیرا دارابی، کارشناس بازار سرمایه، به ایسنا گفته که طرح خروج سیمان و فولاد از بورس، خواست رانت خواران است، چراکه آن‌ها تمایل زیادی به بازگشت سیستم حواله‌ای برای تامین منافع خودشان دارند.

به طور کلی محیط شفاف بورس، نسبت به گذشته دست دلالان را از بورس کوتاه کرده است. به طوری که پیش از ورود سیمان به بورس، دلالان این محصول را به قیمت پایین از تولیدکننده می‌خریدند و با سود بالا به مصرف کننده می‌فروختند و در مقاطعی هم شاهد کمبود سیمان در بازار بودیم. اما آغاز عرضه سیمان در بورس کالا منجر به کاهش قیمت این محصول شد.

روند تغییرات قیمت سیمان در ماه‌های گذشته

قیمت سیمان در تیر ماه روند صعودی داشت؛ موضوعی که با توجه به آغاز قطعی برق در فصل گرما و افزایش قیمت سوخت سیمان دور از انتظار نبود. اما در مرداد این روند نزولی بود که به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن، رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز باشد.

البته برخی از فروشندگان به تجارت‌نیوز گفتند که در ماه‌های قبل عرضه سیمان در بورس کالا نوسان داشته، اما اخیرا وزارت صمت به این موضوع ورود کرده و حالا عرضه، مدیریت شده و همین موضوع باعث ایجاد روند کاهشی در بازار سیمان شده است.

در این میان تولیدکنندگان روایت دیگری در این رابطه دارند و معتقدند ثبات قیمت سیمان با وجود محدودیت برق در ماه گذشته به دلیل تجربه صنعت و پیش‌بینی وضعیت و استفاده از ذخایر کلینکر بود و آمار نشان می‌دهد میزان تحویل سیمان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

از سوی دیگر، در ماه جاری اخباری منتشر شد که احتمالا بازار سیمان را تحت تاثیر قرار داده است. اخیرا تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان انجام شد. بر اساس اصلاحیه جدید، نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به نحوی مقرر شده است که قیمت گاز در بازار تعیین شده از ۵۰۰۰ تومان کمتر نشود و از میانگین ماه قبل قیمت صادراتی گاز ایران بیشتر نشود.

همچنین نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰  درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) 45 درصد، واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود.

بر این اساس هیئت وزیران سرانجام از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی 5000 تومان تعیین شده اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز، کف تعیین نکرده است.

دبیر انجمن سیمان هم گفته که برای نرخ خوراک یک بازه قیمتی مصوب شده و نه یک قیمت مشخص و به همین دلیل هنوز مشخص نیست نرخ گاز صنایع سیمان چقدر خواهد بود؛ بنابراین از شرکت گاز درخواست شده که قیمت خوراک و گاز را اعلام کنند. بر این اساس به نظر می‌رسد بلاتکلیفی نرخ گاز صنایع منجر به بلاتکلیفی بازار و رشد قیمت‌ها در هفته گذشته شده باشد.

ارسال نظر