تهدیدهای بی‌پایان بورس

۱۴۰۲/۰۷/۰۵ - ۱۱:۴۵:۲۵
کد خبر: ۲۱۶۰۹۹
تهدیدهای بی‌پایان بورس

بذرپاش وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش عنوان کرد که یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس‌جمهوری مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

به گزارش تیتر کوتاه، بذرپاش نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم خوانده و عنوان می کند که طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است. اما به راستی خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا  به کاهش قیمت مسکن کمک می کند؟

بهمن فلاح، کارشناس بازار سرمایه در تشریح اثرات منفی این  تصمیم به تیترکوتاه گفت: اگر فولاد و سیمان از بورس کالا خارج شود و شامل قیمت‌گذاری دستوری شود به این معناست که قیمت‌گذاری آنها از کشف قیمت به سمت بازار باز برود. درحال‌حاضر این طرح از سمت یکی از وزرا ارائه شده است، چه این طرح تصویب شود چه نشود این تهدیدها همچنان در بازار ادامه دارد.

فلاح افزود: از ۱۷ اردیبهشت و در چند ماه گذشته نه تنها در بازار اعتماد‌سازی صورت نگرفت، بلکه هم بی‌اعتمادی در بازار موج می‌زند و هم در مسئله نرخ خوراک تهدیدات زیادی در بازار شکل گرفت، به علاوه مشکلاتی که در قیمت‌گذاری دستوری نرخ ارز دلار ۲۸۵۰۰ تومانی داشتیم یعنی از ۱۷ اردیبهشت که رشد بورس متوقف شد تقریبا هر ماه یک بحران داشتیم و تا بازار شروع به ترمیم آسیب‌های بحران‌های ایجاد شده می‌کند بحران جدیدی به وجود می‌آید و درحال‌حاضر هم بحران طرح خارج شدن فولاد و سیمان از بورس کالا را داریم که بحران جدی هم هست و متولی آن نیز وزارت راه و شهر‌سازی است که می‌تواند در هیات دولت تاثیر‌گذار هم باشد.

وی ادامه داد: این مسئله طبیعتا فضایی را در بازار سرمایه تشدید می‌کند که بازار امن نیست و همچنان ریسک‌های بسیار زیادی دارد و می‌تواند بیشتر هم شود یعنی به جای اینکه رجال اقتصادی و صنعتی دولت از بازار حمایت کنند هرکدام به نحوی بازار سرمایه را تهدید می‌کنند که باعث شده است ارزش معاملات بازار سرمایه که به ۲۵ هزار میلیارد تومان در اواسط اردیبهشت ماه رسیده بود حتی به زیر ۴ هزار میلیارد تومان هم برسد و درحال‌حاضر هم ارزش معاملات خرد به طور میانگین حدود ۴ هزار میلیارد تومان باشد که حدودا یک پنجم زمان اوج خود است و این نشان دهنده این است که به همان نسبت از اعتبار بازار کاسته شده است و به علاوه اینکه از اردیبهشت ماه تا الان که سوم مهر ماه است چیزی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده است یعنی برآیند ورود و خروج نقدینگی در بازار سرمایه نیز منفی است و خروج نقدینگی داشتیم.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ریسک‌های سیتماتیک را در نظر بگیریم که حول محور مذاکرات برجام و مسائل منطقه‌ای بود، با توجه به اینکه این مسائل تقریبا در فروردین و اردیبهشت ماه حل شده بودند ارزش معاملات رشد کرد اما رشدهای غیر سیستمایک مثل مسئله نرخ خوراک و گاز صنایع و تسعیر نرخ ارز پالایشگاه و فلزات که نرخ ۲۸۵۰۰ تومان چند ماه حاکم بود و بعد هم تشکیل شدن قیمت‌گذاری دستوری خودرو و الان هم طرحی که به نوعی می‌توان آن را قیمت‌گذاری دستوری فولاد و سیمان دانست.

وی ادامه داد: بنابراین در این چند ماه، صنعتی باقی نمانده است که در این مدت هر ماه یکی از آنها تهدید نشده باشد و این مسئله به صورت موقت یا آزمون و خطا و یا بلاتکلیفی، بازار را نابود می‌کند و به نظر نمی‌رسد که در هفته‌های آینده هم حتی با وجود اینکه گذارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها در پیش است اتفاق مثبتی بیفتد بلکه در همین روند فرسایشی خواهید بود و حتی احتمالا روند نزولی در پیش داشته باشیم.

فلاح افزود: فولاد و سیمان دو کالای استراتژیک در همه کشورها هستند و هیچ کشوری نباید در این دو صنعت وابسته کشور دیگری باشد. متولی امر یعنی وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه حمایت تمام قد از شفافیت و قیمت‌گذاری عادلانه فولاد و سیمان در بورس کالا کند که به نوعی جزو کالاهای استراتژیک کشور هستند و از رشد و توسعه عادلانه این دو محصول حمایت کند و دست دلالان و رانتخواران را قطع کند چنین طرحی را آورده است.

وی ادامه داد: چرا برای اجرای طرح مسکنی که دولت وعده داده است و محاسباتی که انجام شده است که فولاد و سیمان نهایتا ۵ درصد در بهای تمام شده مسکن نقش دارند و عمده بهای تمام شده مسکن در کشور زمین و تراکمی است که شهرداری‌ها می‌فروشند، به جای اینکه متولی از رشد و توسعه و زیرساخت‌ها حمایت کند می‌خواهد کالاهایی را هم از بورس کالایی که تمام معاملاتش شفاف است خارج کند که باعث می‌شود دوباره به دهه ۷۰ و ۶۰ که مافیا بر فولاد و سیمان حاکم بودند برگردیم. به نظر می‌رسد آقای بذرپاش بهتر است انرژی خود را در استانداری‌ها و شهرداری‌ها برای گرفتن زمین و تراکم بگذارد بجای این که دو صنعت استراتژیک کشور را که در سخت‌ترین شرایط مثل جنگ و تحریم کمک کشور بودند نابود کند.

بهمن فلاح در ادامه افزود: رئیس‌جمهوری ۱۰ وعده به فعالان بازار سرمایه داده بود که مهم‌ترین آنها برچیدن قیمت‌گذاری دستوری بود اما نه تنها به این وعده عمل نشده بلکه حتی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو را به چند صنعت دیگر نیز بسط می‌دهد که اگر این مسئله اتفاق بیافتد به زودی شاهد تعطیلی بورس و خروج سرمایه گذاری‌هایی که در بازار داخل شکل می‌گرفت خواهیم بود و این مسئله می‌تواند در مقطع کوتاهی دوباره سفته بازی و تورم را تشدید کند زیرا همین چرخ لنگان و چراغ خاموش بازار سرمایه که الان به ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است نیز به سمت مسکن و خودرو و بازارهای مالی دیگر و... می‌رود؛ امیدواریم تا دیر نشده است به وعده‌هایی که به بازار سرمایه داده شده است عمل کنند.

ارسال نظر