3 مورد از مهم ترین گرید‌های ورق روغنی و ویژگی ‌های هر کدام

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۱۹:۳۰:۱۹
کد خبر: ۲۱۵۴۲۶
3 مورد از مهم ترین گرید‌های ورق روغنی و ویژگی ‌های هر کدام

استفاده از روش نورد سرد باعث شده تا خواص بسیار مطلوبی در ورق‌ های فولادی ایجاد شود. این ورق‌ ها دارای گرید‌های خاصی هستند که بر اساس نحوه تولید قابلیت های خاصی پیدا کرده‌ اند. معرفی این گرید‌ ورق روغنی و ویژگی‌ های هر یک برای آشنایی قبل از تهیه آن بسیار کاربردی است.

انواع گرید ورق روغنی

انواع ورق‌ های روغنی بر اساس میزان استحکام و کیفیت تولید دارای دسته‌ بندی‌ های مختلفی هستند. در تعیین این دسته‌ بندی از استاندارد DIN استفاده شده و هرکدام از آن‌ ها تحت عنوان St مشهور شده‌ اند‌. این عبارت برگرفته از کلمه Stahl یا همان معادل آلمانی آلیاژ فولاد است.

مهم‌ ترین انواع گرید‌ ورق روغنی شامل 12St، 13St و 14St است. معرفی خواص مکانیکی، ترکیب شیمیایی و کیفیت سطحی این ورق‌ ها برای خریداران در هنگام تهیه می تواند بسیار کاربردی باشد. لازم به ذکر است که قیمت این ورق‌ ها نیز تحت تأثیر روش تولید و خواص برتر آن قرار دارد و به دلیل ویژگی‌ های خاص مثل عدم استفاده از حرارت نسبت به نورد گرم گران‌ تر است‌.

گرید ورق روغنی 12St

ورق روغنی 12St که به عنوان ورق روغنی کششی یا معمولی شناخته می‌ شود و نقطه تسلیم، انعطاف پذیری و استحکام کششی آن بسیار زیاد است. درنتیجه کاربرد‌ها و صنایعی که نیاز به ورق با استحکام زیاد داشته باشند، می‌ توانند از این نوع گرید‌ ورق روغنی استفاده کنند.

این محصول نسبت به سایر انواع ورق‌ ها استفاده بیشتری دارد. به دلیل استفاده درصد عناصر استانداردی از آلیاژ‌های فولادی در این ورق، استحکام آن بسیار زیاد است. در این نمونه میزان کربن و منگنز استفاده شده نسبت به سایر انواع گرید‌ها بیشتر است و وجود کربن در فولاد می‌ تواند باعث افزایش مقاومت آن شود.

از ویژگی‌ های این محصول می‌ توان به این مورد اشاره کرد که سطح آن صاف و روغنی است. همچنین تمام قسمت‌ های آن پرداخت شده و نسبت به محصولات نورد گرم تعامل بیشتری دارد. می‌ توان از آن برای صنایع مهم مثل ساختمان‌ سازی، کشتی‌ سازی، ساخت اتومبیل، کانتینر، کوره قطعات الکترونیکی و... استفاده کرد.

گرید ورق روغنی 13St

این ورق با عنوان ورق روغنی نیمه کششی یا نیمه کشسانی شناخته می‌ شود. از نظر میزان استحکام کششی و نقطه تسلیم در کمترین حد ممکن قرار دارد؛ چرا که ترکیب عناصر آن مثل منگنز و کربن نسبت به 12St  کمتر است و در نتیجه استحکام آن نیز کم است.

از ویژگی‌ های گرید ورق روغنی 13St  می‌ توان به‌ سطح صاف و روغنی آن اشاره کرد. ویژگی پرداخت شدن این ورق آن را نسبت به محصولات دیگر تعاملی‌ تر ساخته که از خاصیت جوشکاری نیز برخوردار است. ورق 13St  برای استفاده در انواع صنایع و ساختمان‌ هایی با ضخامت کم کاربردی است. در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعاتی مثل گلگیر یا برخی از قطعات داخلی از این ورق‌ ها استفاده می ­کنند.

گرید ورق روغنی 14St

این گرید‌ ورق روغنی با عنوان ورق فوق کشسانی یا کششی شناخته شده و از قدرت انعطاف پذیری بسیار زیادی برخوردار است. البته میزان مقاومت کششی آن نسبت به دو نوع ورق دیگر کمتر است. میزان عناصر به‌ کار رفته در تولید این ورق گرید روغنی باعث شده 14St  ساختار نرمی داشته باشد.

از ویژگی‌ های آن می‌ توان به سطح صاف، قابلیت جوشکاری، پرداخت شده و مقاومت زیاد نسبت به نورد گرم اشاره کرد. در ساخت انواع لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، سازه‌ های ساختمانی، مصالح صنعتی و... از این گرید‌ها استفاده می‌ شود.

کاربرد گرید‌های ورق روغنی

انواع گرید‌ ورق روغنی به‌ صورت گسترده در صنایع مختلف کاربرد دارند. از کاربرد گریدهای ورق روغنی می توان برای ساخت انواع وسایل نقلیه و مبلمان فلزی مورد استفاده در ادارات و خانه، ساخت لوله مخصوص اگزوز خودرو‌ها، ساخت انواع کمد‌های فلزی، تهیه پروفیل‌ های ساختمانی مورد استفاده در تولید درب و پنجره، ساخت انواع قطعات بدنه خودرو، تهیه انواع وسایل لوازم خانگی و... از این ورق‌ها اشاره کرد.

علاوه بر آن تهیه و ساخت وسایلی که نیاز به دقت فنی بالا داشته باشند و از نظر شکل ظاهری بسیار مهم باشند، با این گرید‌ها به‌ آسانی انجام می‌ شوند. ویژگی ورق روغنی 14St  باعث شده تا در ایجاد فرم‌ های ظریف با دقت بالا کاربرد داشته باشد.

تولید ورق روغنی

تولید ورق‌ روغنی تحت تاثیر نورد سرد یا نورد گرم انجام می‌ شوند‌. در تولید گرید از طریق نورد سرد ورق‌ های اسیدشویی و روغن‌ کاری شده را در داخل غلتک‌ های نورد سرد قرار می‌ دهند و پس از عبور از هر مرحله ضخامت آن کاهش پیدا می‌ کند و به‌ صورت کویل درمی‌ آید. پس از گذشت هر مرحله، انواع گرید‌ ورق روغنی پرداخت‌کاری می‌ شود و مقاومت آن افزایش پیدا می‌ کند. در نتیجه این ورق ها قابلیت استفاده در سازه های مختلف را پیدا می کنند.

 کارخانه های تولید کننده ورق روغنی باید دارای تجهیزات مناسب برای اعمال روکش روغنی به ورق های فلزی باشند. این تجهیزات شامل دستگاه های پوشش دهی، خشک کن، پرس، برش و بسته بندی هستند. همچنین باید از کیفیت ورق های فلزی و روکش روغنی اطمینان حاصل کرد. برای این منظور، باید از استانداردهای ملی و بین المللی مربوط به ورق روغنی پیروی کرد. تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران و جهان کم نیستند که بر اساس استاندارد، محصول تولید می کنند.

قیمت گرید ورق روغنی

در تعیین قیمت ورق روغنی عوامل مختلفی مورد بررسی قرار می‌ گیرد. نوع فرایند تولید و عملیات حرارتی مورد استفاده در تولید این گرید‌ها بر قیمت نهایی آن‌ ها تاثیر دارد. نوسانات بازار ارز و قیمت آن نیز در هزینه تهیه این محصولات موثر است؛ چرا که برخی از مواد اولیه وارداتی هستند و ممکن است قیمت آن‌ ها به‌صورت لحظه‌ ای تغییر کند.

هزینه‌ های مربوط به حمل‌ و نقل مواد اولیه و گرید‌ ورق روغنی تهیه شده در قیمت خرید آن نقش دارد. برای تهیه برخی از این گرید‌ها ورق سیاه به‌ عنوان ماده اولیه استفاده می‌ شود که درنتیجه قیمت آن در هزینه تمام‌ شده گرید‌ها محاسبه می‌ شود.

سایر مواد اولیه مورد استفاده در تهیه ورق‌ های روغنی که از قیمت‌ های جهانی تأثیر می‌ پذیرند، در تعیین هزینه‌ های نهایی آن برای فروش نقش دارند. در کنار همه این موارد با افزایش تقاضای برای خرید این گرید‌ها در بازار سراسر دنیا، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌ کند.

خرید گرید‌های ورق روغنی

در تهیه محصولات ابتدا باید نیازسنجی کنید و نوع گرید مورد استفاده در صنایع مد نظرتان را تعیین کنید. سپس بر اساس عوامل مختلف هزینه‌ های آن را محاسبه کنید. همچنین باید به استاندارد به‌کار رفته در گرید‌ها دقت داشته باشید تا از نظر خواص مکانیکی، میزان استحکام، ترکیب شیمیایی و سایر ویژگی‌ های ورق روغنی با صنعت مورد نظر شما مطابقت داشته باشد.

ارسال نظر