گلایه فعالان حمل و نقل عمومی از نرخ مصوب کرایه اتوبوس

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ۰۱:۲۷:۰۳
کد خبر: ۲۱۵۰۶۴

 رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری با تاکید بر اینکه با پرداخت ۴۰ درصد نرخ واقعی کرایه اتوبوس هم راضی هستیم، گفت: مشکل این بخش ضعف مدیریتی است. 

احمدرضا عامری در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه از وقتی حمل‌ونقل توسط ستاد تنظیم بازار کنترل می‌شود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بدتر شده است، اظهار کرد: از خردادماه سال 1401 تا خرداد امسال قیمت بلیت اتوبوس 30 درصد افزایش یافت، این در حالی است که در این بازه زمانی هزینه‌های ما چندین برابر شده است.

وی با بیان اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که افزایش قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای جابه‌جا می‌شود در خصوص دلیل کاهش اتوبوس‌های فعال به حدود 6500 دستگاه، افزود: متاسفانه وقتی نرخ بلیت افزایش نمی‌یابد و دستوری شده از تعداد ناوگان فعال اتوبوس کشور کاسته می‌شود. وی توضیح داد: وقتی اقلام مورد نیاز به‌شدت گران شده و قیمت اتوبوس به 25 میلیارد تومان هم رسیده دیگر نباید انتظار داشت ناوگان فعال ثابت مانده یا افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اتوبوس تولید داخل هم نداریم، تصریح کرد: قیمت قطعه و لوازم بدکی به‌شدت افزایش یافته است؛ به عنوان مثال سیلندر استوک تا 350 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. یا یک جفت لاستیک میشلن 60 تا 65 میلیون تومان قیمت دارد. رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری با اشاره به اینکه در برخی موارد با قیمت بالاتر هم لاستیک فروخته می‌شود، اضافه کرد: سال گذشته قیمت یک پمپ باد 2.5 میلیون تومان بود که امسال همان پمپ 40 میلیون تومان شده است.

عامری ادامه داد: یا در نمونه‌ای دیگر قیمت بوش دینام سال گذشته 2 میلیون تومان بود که الان 100 میلیون شده که البته با این قیمت هم گیر نمی‌آید. معاون اول رییس‌جمهوری می‌گوید نرخ‌ها نباید افزایش یابد، اما قیمت‌ها که دستوری کنترل نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای ریسک بالایی دارد، افزود: هیچ سرمایه‌گذاری مانند سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل عمومی نیست؛ ناوگان این بخش روی باد حرکت می‌کند و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد و مثلاً میخی در لاستیکی برود و ... .

 

ارسال نظر