تعیین نرخ شناور برای ورود به محدوده طرح ترافیک

۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ۰۱:۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۱۵۰۶۱

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تغییرات شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک شهر تهران خبر داد. به گفته او، معیارهایی مانند طول و مدت سفر، سطح سنگینی ترافیک و آلودگی هوا در تعیین عوارض روزانه ترافیک موثر هستند.

مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به تغییرات شیوه مدیریت محدوده طرح ترافیک، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، بررسی شیوه نوین مدیریت محدوده طرح ترافیک را آغاز کرده‌ایم که در آن معیارهایی مانند طول و مدت سفر، سطح سنگینی ترافیک و آلودگی هوا در تعیین عوارض روزانه موثر هستند.

وی افزود: این شیوه ابزاری مطلوب برای مدیریت هوشمند و عادلانه ترافیک شبکه معابر تهران خواهد بود.

به گزارش تسنیم، این طرح که احتمالاً در سال آینده اجرایی خواهد شد، نسل جدیدی از نحوه مدیریت طرح ترافیک محسوب می‌شود و طبق آن متناسب با میزان آلایندگی خودروها، عوارض دریافت خواهد شد در واقع هرچه آلایندگی یک خودرو بیشتر باشد به همان نسبت عوارض بیشتری باید پرداخت کند.

شاید بتوان گفت این طرح به‌نوعی همان طرح کاهش آلودگی هوا یا LEZ است که در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف بر شهرداری تهران مطرح شد و قرار بود با دسته‌بندی خودروها به‌میزان پاکی و آلایندگی طرح ترافیک اجرایی شود اما آن طرح به یک پارامتر پرداخته بود که درست هم بود و میزان آلایندگی خودروها را مورد توجه قرار داده بود اما موضوع دیگری که لازم است به آن پرداخته شود میزان پیمایش خودرو در شهر است.

در زمان حاضر به‌تناسب پیمایش خودروها عوارض دریافت نمی‌شود در حالی که ممکن است یک خودرو وارد محدوده طرح ترافیک شود و ساعت‌ها در محل پارک، متوقف باشد که در این صورت آلودگی ایجاد نمی‌کند اما خودروی دیگری وارد طرح شده و در حال تردد باشد.

عوارض طرح ترافیک با پارامترهایی که به آن اشاره شد، شناور خواهد بود و نرخ عوارض از نظر زمانی و مکانی هم مورد توجه قرار می‌گیرد یعنی معابر دارای ازدحام بیشتر یا آلودگی بیشتر در تعیین نرخ اثرگذار هستند و در چنین نقاطی نرخ عوارض بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره به تسنیم گفت: کلیات این طرح در شورای ترافیک تهران تصویب شده تا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روی این ایده کار کند و اگر شد آن را در سال آینده یا نهایتاً سال 1404 اجرایی کند. وی ادامه داد: این طرح در راستای عادلانه‌تر شدن تعیین نرخ ورود به طرح ترافیک و متناسب با عوارضی که هر خودرو ایجاد می‌کند، مد نظر قرار گرفته است تا شهروندان با ورود به این محدوده نرخ ثابتی نپردازند.

  شفیعی اظهار کرد: برخی خودرو‌ها با ورود به محدوده طرح، ساعت‌ها پیمایش دارند اما برخی دیگر از خودروها ممکن است در مرز محدوده طرح ترافیک متوقف شوند، بنابراین هزینه‌ای که این دو دسته از خودروها می‌پردازند نباید یکسان باشد. وی افزود: اگرچه در حال حاضر ساعات پیک (ساعات شلوغ تردد) و نوع معاینه فنی خودروها در پرداخت نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک مد نظر قرار می‌گیرد اما در راستای عادلانه‌تر شدن هزینه پرداختی شهروندان، شیوه مذکور به عنوان یک ابزار در دست بررسی است تا مدت زمان سفر یا میزان پیمایش، آلودگی هوا و سنگینی ترافیک هم در تعیین نرخ ملاک قرار گیرد.

  او تصریح کرد: جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد زیرا با اجرای این طرح، نه‌تنها هزینه ورود به طرح ترافیک افزایش نمی‌یابد، بلکه برای عده‌‌ای از شهروندان با کاهش هزینه نیز همراه خواهند بود. وی با تأکید بر اینکه بنابراین نرخ ورود به محدوده طرح گران نمی‌شود، گفت: تحقق این امر یک راهکار علمی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «حل مشکل ترافیک با استفاده از راهکارهای علمی» محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر