اعمال تعرفه محروم‌ترین مناطق کشور در پایتخت

۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۴:۰۸
کد خبر: ۲۱۴۹۸۱

اعضای شورای اسلامی شهر تهران دیروز کلیات طرح «تعرفه‌های اصلاحی بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» را تصویب کردند.

نرگس معدنی پور رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این طرح گفت: ۸۰ مجموعه ورزشی در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است و سیاست‌های سازمان ورزش برای مدیریت این مجموعه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

زهرا شمس احسان نیز اظهار کرد: ۱۳۷ مجموعه سطح ۲ در اختیار مناطق قرار دارد و در حال حاضر برخی مناطق امکان تجهیز و بهره‌برداری از اماکن سطح ۲ ندارند و اگر این اختیار به مناطق داده شود، امکان تجهیز وجود خواهد داشت. وی افزود: ۳۲۵ نفر که در مجموعه‌های سطح ۲ مشغول به کار هستند، می‌توانند در ۵۵ مکان جدید و مجموعه‌های سطح یک به کار گرفته شوند. وی ادامه داد: تعرفه‌های سال ۱۴۰۲ با تعرفه محروم‌ترین مناطق کشور برابری می‌کند و مناطق ۹ تا ۲۱ و مناطق یک تا هشت در قالب مناطق محروم و برخوردار تقسیم بندی شده است. وی گفت: در این طرح ۴۳۰ مجموعه ورزشی شهرداری تهران و حدود ۳۰۰ زمین چمن مصنوعی، بر اساس چهار معیار، به سه سطح ۱ (فرامنطقه ای)، ۲ (سطح منطقه ای) و ۳ (سطح محلی) تقسیم بندی شده است.

وی افزود: مجموعه‌های ورزشی فرامنطقه‌ای در راستای ارایه خدمات یکپارچه و هوشمند و همچنین امکان اجرای فعالیت‌ها و رویدادهای بزرگ شهری در اختیار سازمان ورزش قرار می‌گیرند. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح یاد شده را تصویب کردند. حسین اوجاقی، رییس سازمان ورزش شهرداری تهران نیز گفت: سازمان ورزش ۲ سال پیش ۶۹ مجموعه ورزشی داشت که در خدمت شهروندان نبود و امروز ۶۲ مجموعه به چرخه خدمت بازگشته است. وی با بیان اینکه علاوه بر تأسیس اماکن ورزشی جدید، تعدادی از مجموعه‌ها نیز اورهال می‌شود، افزود: در یک هزار و ۴۰۰ مسجد برای استفاده متقاضیان بلیت استخر توزیع شده و خدمات رایگان برای اقشار خاص نیز پیش بینی شده است.

وی گفت: دغدغه اعضای شورا این بود که با ظرفیت در اختیار سازمان ورزش و مناطق ۲۲ گانه، خدمات خوبی به شهروندان ارایه شود؛ نیازی که ۲ سال قبل احساس می‌شد با امسال متفاوت است و پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به سیستم یکپارچه در سازمان ورزش و خدمات رسانی به اقشار خاص در قالب این سیستم، تمام این اقدامات در سازمان متمرکز شود.  وی ادامه داد: به دنبال درآمدزایی نیستیم و تعرفه‌ها به گونه‌ای است که مبالغ به ویژه در نگهداشت استخر صرف هزینه‌ها می‌شود. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران طرح یاد شده را تصویب کردند.

   تحقق طلب ۵۵۰ میلیارد تومانی شرکت بهره‌برداری مترو

در تحولی دیگر، دیروز اعضای شورای شهر تهران در ادامه گزارش حسابرسی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در دستورکار قرار دادند. جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در جریان بررسی این‌ گزارش با اشاره به وضعیت مقبول این گزارش، گفت: هشتگرد و کرج جزو محدوده تهران نیست اما می‌بینیم ۹۰ درصد یارانه برای بلیت مترو کرج پرداخت می‌شود. 

وی افزود: این هزینه‌ها بسیار سنگین است و قرار بود که بر اساس تفاهم نامه‌ها هزینه‌های نگهداری و راهبری تعیین تکلیف شود.  وی با بیان اینکه به هر شکل این هزینه در خارج از جغرافیای تهران دارای ایراد است، افزود: متروی پرند نیز خارج از محدوده است و چنین طرح‌هایی سرمایه شهر تهران را می‌بلعد و باید تعیین تکلیف شود.

تشکری هاشمی تأکید کرد: قرار بود حداکثر ۳۰ درصد از سهم بلیت مترو توسط شهرداری، حداکثر ۳۰ درصد توسط مردم و حداقل ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت شود که متأسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده است. مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو نیز افزود: شرکت واگن سازی ۳۲ میلیارد تومان از شرکت مترو طلب دارد که به دلیل عدم وجود اسناد، ما این موضوع را قبول نداریم.  وی افزود: آخرین توافق این بوده که آخرین مستندات ارایه شود و در یک کارگروه این اسناد مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مورد توافق قرار نگرفت به کمیسیون ماده ۳۸ برود. درستی افزود: مشکل بهینه‌سازی مصرف سوخت رفع شده و ۵۵۰ میلیارد تومان از این محل طلبکار شده ایم.

وی با بیان اینکه تمام دارایی‌های انبار بیمه شده و پس از آن دارایی‌ها بیمه ندارد؛ افزود: آخرین قرارداد شرکت با بیمه ایران به اسفندماه سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد که مقرر شده قرارداد شناور با بیمه ایران منعقد شود. مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: از گذشته شرکت دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان ده بوده و هیچ امیدی به اینکه در آینده به شرکت سودده تبدیل شویم، نیست. وی افزود: در اواخر سال ۹۷ مقرر می‌شود که بر اساس یک تفاهم نامه طی ۹ ماه شهر جدید هشتگرد هزینه‌ها را پرداخت کند و بهره‌برداری آغاز شود؛ دو سال از آن ۹ ماه گذشته و در ۳۱ مردادماه جلسه‌ای با استاندار البرز و مدیرعامل شهر جدید هشتگرد داشتیم و صورت جلسه‌ای امضا شد که بر اساس آن زمینی به شهرداری تهران برای پرداخت مطالبات گذشته و آینده تحویل داده شود.

درستی با بیان اینکه در ۱۵ مهرماه نیز جلسه بعدی برگزار می‌شود، تأکید کرد: تاکنون زمینی انتقال داده نشده اما قول دادند که تا ۱۵ مهرماه تحویل زمین انجام خواهد شد اما به این معنا نیست که اقدامات را در مسیر هشتگرد متوقف کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ۱۳۹ هزار برابر شدن نسبت به سرمایه شرکت که صفر است، عدد کوچکی است و ممکن است امسال از مرز ۱۵۰ هزار برابر نیز بگذرد اما به دنبال این هستیم که با افزایش سرمایه از شمول ماده ۱۴۱ خارج شویم. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرسی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را تصویب کردند.

   تثبیت اعضای کمیسیون‌های  شورای شهر تهران

همزمان با برگزاری یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اعضای کمیسیون‌های شورا برای سومین سال نیز مشخص شدند. در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعضای کمیسیون‌های شورای شهر با ۱۶ رأی موافق برای سومین سال تثبیت شدند.

بر این اساس محمد آخوندی، ناصر امانی، حبیب کاشانی، احمد صادقی و میثم مظفر به عنوان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه؛ جعفر تشکری هاشمی، سید محمد آقامیری و علی اصغر قائمی به عنوان اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل؛ مهدی پیرهادی، مهدی بابایی و سوده نجفی به عنوان اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، نرگس معدنی پور، زهرا شمس احسان، سید احمد علوی و علیرضا نادعلی به عنوان اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی؛ مهدی عباسی، جعفر بندی شربیانی و مهدی چمران به عنوان اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و نرجس سلیمانی، مهدی اقراریان و پرویز سروری به عنوان اعضای کمیسیون نظارت و حقوقی شورا برای سومین سال پیاپی انتخاب شدند.

 

ارسال نظر