ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی پایتخت افزایش یافت

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۱:۱۳:۱۲
کد خبر: ۲۱۴۱۱۴

گروه راه و شهرسازی|

در شرایطی که طی پنج سال گذشته واردات خودرو به کشور ممنوع بوده است و به همین دلیل، واردات خودروهای برقی به کشور در حد صفر بوده است و در واقع می‌توان گفت که هم اینک خودروهای برقی بسیار اندکی در کشور وجود دارند و فعال هستند، دیروز آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی مجهز به ۷۴ دستگاه شارژر با حضور وزیر صمت، شهردار تهران، رییس شورای شهر، مدیران مجموعه مپنا و جمعی از مدیران شهری و کشوری برگزار شد.

به گزارش «تعادل»، تا قبل از منع واردات خودروهای خارجی، برخی خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز که هم بنزینی هستند و هم برقی وارد کشور شد. این دسته از خودروها نیازی به استفاده از دستگاه‌های شارژر ندارند، چرا که زمانی که خودرو با موتور بنزینی خود فعالیت می‌کند، باتری‌های این دسته از خودروها با استفاده از نیروی موتور بنزینی شارژ می‌شوند.

به عبارت دیگر، خودروهای هیبریدی خودبسنده هستند و نیازی به دستگاه شارژر ندارند. در این حال، خودروهای بسیار کوچک و یک نفره یا دو نفره طی سال‌های اخیر به کشور وارد شده‌اند که فاقد موتور بنزینی هستند و صرفا با نیروی برقی کار می‌کنند، این دسته از خودروها که آماری از تعداد آنها در کشور یا تهران وجود ندارد، نیازمند دستگاه‌های شارژر هستند.

در عین حال، خودروی یوز و اکسیژن از جمله خودروهایی بودند که برخی از خودروسازان داخلی آن را طراحی کردند. خودروی اکسیژن در سال 1400 برای نخستین‌بار در شیراز رونمایی شد. در مراسم رونمایی اعلام شد ساخت این خودرو از خرداد ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. اما تاکنون از تولید و عرضه این خودرو اخباری منتشر نشد.

خودروی یوز نیز از دیگر برقی‌هایی بود که سال 1400 رونمایی شد. سال گذشته مجوز شماره‌گذاری به ۳۰ دستگاه نیز داده شد. اما سردار هادیانفر، رییس پلیس راهور در انتقاد به مجوز شماره‌گذاری یوز اظهار کرد که یوز یک خودرو نیست، بلکه یک موتور چهار چرخ و با سقف است. در نتیجه شماره‌گذاری آن متوقف شد.

   افزایش ایستگاه‌های شارژ در تهران

به گزارش ایلنا، ظهر دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی مجهز به ۷۴ ایستگاه شارژر، با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، مدیران مجموعه مپنا و جمعی از مسوولان شهری و کشوری برگزار شد.

به گفته مسوولان مجموعه مپنا، پیش از این ۳ ایستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران نصب شده بود و امروز ۱۵ ایستگاه دیگر به این پایتخت اضافه شد. از مجموع ۷۴ دستگاه شارژر که در آیین دیروز به بهره‌برداری رسید، ۲۴ شارژر، مجهز به شارژ سریع و ۵۰ شارژر، مجهز به شارژر معمولی است.

مدیرعامل گروه برق مجموعه مپنا در این مراسم گفت: اولین مرحله در این پروژه، مکان‌یابی بود و اجرای پروژه تنها ظرف ۲۴ روز انجام شد. نهم مردادماه قرارداد به امضا رسید و پنجم شهریورماه عملیات نصب پایان یافت. در همین رابطه از مهندسان مجموعه مپنا و کارکنان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای اهتمام ویژه در این راه تشکر می‌کنم.

عرفان با بیان اینکه با تنوع‌بخشی و افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ برقی، نیاز شهر تهران به الکتریسیته افزایش خواهد یافت، ابراز امیدواری کرد، پروژه‌های بعدی مربوط به ایستگاه‌های سواپ موتورسیکلت‌های برقی با همکاری شهرداری تهران به سرانجام برسد.

وی گفت: امیدواریم تامین و تولید خودروهای برقی با همت وزارت صمت با فراهم شدن زیرساخت‌ها، در دستور کار قرار گیرد.

   وعده نصب ۵ هزار دستگاه شارژ  تا پایان ۱۴۰۳

شهردار تهران با تاکید بر اینکه فصلی جدید در حوزه برقی‌سازی پایتخت آغاز شده است، گفت: براساس قرارداد منعقدشده بین معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری و مجموعه مپنا، تا پایان ۱۴۰۳، ۵ هزار دستگاه شارژ خودروهای برقی در تهران نصب می‌شود‌.

علیرضا زاکانی در آیین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروهای برقی مجهز به ۷۴ دستگاه شارژر گفت: سرفصل دوم برقی‌سازی پایتخت، تامین ناوگان حمل‌ونقل برقی است که در جلسات منظمی که برگزار شده، با استفاده از توان داخلی و بین‌المللی، خرید و تولید اتوبوس برقی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در حال حاضر قرارداد خرید ۱۰۰۰ اتوبوس برقی امضا شده و همچنین برای خرید ۵۰ هزار تاکسی برقی برنامه‌ریزی شده است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه با وزارت صمت قرارداد تامین ۴۰۰ هزار موتور برقی را در دستور کار داریم. در حال حاضر تهران ۳۰۰ هزار موتور دارد که علت ۱۳ درصد آلودگی هوای پایتخت هستند.

زاکانی تاکید کرد: موضوع ایجاد تراموا در تهران جدی است که مراحل قانونی خود را طی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تراموا با یک‌پنجم قیمت مترو، دو سوم خدمات آن را ارایه می‌دهد. در مجموع با همکاری وزارت صمت، سازمان محیط‌زیست و وزارت اقتصاد فصل جدیدی را در حوزه برقی‌سازی پایتخت ایجاد می‌کنیم.

   در انتظار ورود اتوبوس‌های برقی به تهران 

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: در انتظار ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت هستیم و امیدواریم اتوبوس‌ها و خودروهای برقی بتوانند جایگزین اتوبوس‌های فعلی شوند و عدم ورود ۸ ساله اتوبوس به تهران را جبران کنند.

مهدی چمران با بیان اینکه باید برای تولید اتوبوس‌های برقی در داخل کشور برنامه‌ریزی شود، اظهار داشت: معمولا به آبان و آذر که می‌رسیم از آلودگی هوا گلایه می‌کنیم؛ قطعا برقی‌سازی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل تهران به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد، بنابراین باید به‌جای اتوبوس‌های معمولی از اتوبوس‌های برقی استفاده کنیم تا مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

وی گفت: از وزیر صمت و شهردار تهران برای همت بالایشان تشکر می‌کنم و امیدوارم به سرعت از اتوبوس‌ها و خودروهای برقی در شهر استفاده کنیم.

   پیش‌بینی تامین ۵۰ هزار تاکسی برقی

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این رابطه گفت: با توجه به اینکه تهران بیشترین سهم از آلودگی هوا را دارد باید بیشترین سهم را از خودروهای برقی نیز داشته باشد.

به گزارش ایلنا، پرویز سروری، با بیان اینکه در راستای برقی‌سازی وسایل نقلیه در تهران جلسات منظم و جدی بین شهرداری تهران و وزارت صمت در جریان است، اظهار کرد: تلاش بر این است که معضل آلودگی را در حد قابل قبولی با همکاری هم کاهش دهیم. نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ورود وسایل نقلیه برقی به پایتخت در کاهش آلودگی هوا اثرگذار خواهد بود، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که منجر به آلودگی هوا در تهران می‌شود تردد خودروها و موتورسیکلت‌هاست که به عنوان سوخت از انرژی‌هایی استفاده می‌کنند که آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

وی با اعلام اینکه هماهنگی خوبی در زمینه تأمین تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی صورت گرفته و اقدامات خوبی انجام شده است، یادآور شد: مذاکراتی برای تأمین ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی انجام شده که به تدریج این موتورها به شهر اضافه خواهد شد.

سروری همچنین تصریح کرد: در بخش تاکسی نیز ۵۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده و برای تأمین اتوبوس نیز قراردادهای اولیه منعقد شده و به زودی تعدادی از این اتوبوس‌ها وارد مدار بهره‌‎برداری خواهند شد. نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که دولت باید به آن توجه کند و شاهد این هستیم که همکاری لازم را انجام می‌دهد، این است که چون تهران بیشترین سهم از آلودگی هوا را دارد باید بیشترین سهم را از خودروهای برقی نیز داشته باشد.

 

ارسال نظر