پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۳/ تحلیلگران به بالاتر رفتن قیمت نفت امیدوارند

۱۴۰۲/۰۶/۱۰ - ۰۹:۴۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۳۶۹
پیش‌بینی قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۳/ تحلیلگران به بالاتر رفتن قیمت نفت امیدوارند

در نظرسنجی ماهانه رویترز از ۳۷ اقتصاددان و تحلیلگر، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری، ۸۲ دلار و ۴۵ سنت پیش‌بینی شد که بالاتر از پیش‌بینی قیمت ۸۱ دلار و ۹۵ سنت در نظرسنجی ژوئیه بود.

به گزارش ایسنا، میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال میلادی جاری هم ۷۷ دلار و ۸۳ سنت پیش‌بینی شد که بالاتر از پیش‌بینی قیمت ۷۷ دلار و ۲۰ سنت در ماه پیش بود.

سورو سرکار، تحلیلگر ارشد تیم بخش انرژی بانک «دی‌بی‌اس» در این باره گفت: هر چند احتمال رکود عمیق در غرب، تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما احتمال تقویت تقاضا توسط چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، از گزینه های روی میز حذف شده است. حفظ قیمت نفت در سطوح فعلی، انضباط جدی اوپک و متحدانش در اعمال محدودیت عرضه را ایجاب می کند.

اکثر تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، پیش‌بینی کردند که عربستان سعودی، کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز که علاوه بر توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس به اجرا گذاشته است را ادامه می دهد. با ادامه این محدودیت عرضه، قیمت نفت برنت ممکن است در سه ماهه چهارم امسال، به میانگین قیمت ۸۵ دلار و ۶۵ سنت برسد.

مت شروود، دبیر کالای ارشد واحد اطلاعات اکونومیست گفت: ما پیش بینی می کنیم که بازار نفت در سه ماهه سوم و سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، با کمبود عرضه قابل توجه روبرو شود. بسیاری از دولت های جهان پس از برداشت حجم زیادی نفت از ذخایر استراتژیک، اکنون به دنبال پر کردن مجدد این ذخایر هستند و این امر، تقاضا را بالاتر خواهد برد.

بر اساس نتایج نظرسنجی رویترز، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳، به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد کند.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند که بخش عمده رشد تقاضا در سال میلادی جاری و آینده، از آسیا به خصوص از سوی چین باشد اما برخی نسبت به این پیش‌بینی، موضع محتاطانه داشتند.

بر اساس گزارش رویترز، نوربرت روکر، تحلیلگر بانک جولیوس بائر گفت: چین برای پیش بینی های رشد تقاضا برای نفت، کلیدی است اما با توجه به استمرار چالش های اقتصادی و شواهدی از وجود ذخایر نفت فراوان داخلی، بر این باوریم که برآوردها از سهم چین در رشد تقاضا، بیش از حد اندازه بوده است.

 

ارسال نظر