ضرب‌الاجل صمت برای خودروهای وارداتی

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۱:۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۱۴۱۲۳
ضرب‌الاجل  صمت  برای  خودروهای  وارداتی

تعادل |فرشته فریادرس |

«خط ونشان وزیر صمت برای بازار خودروهای وارداتی.» عباس علی آبادی اعلام کرد که برنامه وزارتخانه تحت مدیریتش این است که تا پایان فصل پاییز (آخر آذرماه) تمام خودروهای وارداتی که در گمرک مانده‌اند، به متقاضیان تحویل داده شود.

این اظهارات نشان می‌دهد، رایزنی‌هایی در ارتباط با تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو با مدیران بانک مرکزی صورت گرفته است. از طرفی به نظر می‌رسد، توافق موقت میان ایران و امریکا در ارتباط با آزادی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده بتواند جاده ورود خودروهای وارداتی را عریض‌تر کند. بنابر اعلام متولیان صمت، در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده و واردات این خودروها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور از سوی بانک مرکزی در حال تخصیص به متقاضیان است.

آمار اظهار شده نشان می‌دهد، تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد شده و حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. با توجه به تسریع صدور تأییدیه‌ها از سوی «استاندارد، گمرک و محیط زیست» حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود. از سوی دیگر، اظهارنظر وزیر صمت درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو در حالی مطرح شد که در چند وقت اخیر صحبت‌هایی از بازگشت خودروهای سواری روی تابلوی بورس کالا به گوش می‌رسید، اما اصرار وزیر صمت به فروش خودرو به کمک سامانه یکپارچه در حالی است مشخص نیست خودروهایی که برای آنها مشتری در سامان یکپارچه فروش پیدا نمی‌شود، قرار است با چه ساز و کاری فروخته شوند؟!

  تحویل خودروهای وارداتی  تا پایان آذر

وزیر صمت تحویل اولین خودروهای وارداتی که از دی ماه سال گذشته تاکنون پس از پنج سال توقف وارد کشور شده‌اند، را کلید زد. عباس علی آبادی که در مراسم نمادین تحویل خودروهای وارداتی سخن می‌گفت، خبر از جلسه خود با شرکت‌های وارد‌کننده داد. وزیر صمت گفت از وارد‌کنندگان مطالبه کردم تا در واردات خودرو تسریع ایجاد شود و امید است ظرف چند ماه آینده تمام خودروهای ثبت نام شده وارد و تحویل متقاضیان شود. بیش از یک سال از انتشار آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای صفر کیلومتر می‌گذرد اما تاکنون دولت نتوانسته تا خودروهای وارداتی را به بازار تزریق کند.

آن‌طور که شنیده می‌شود مانع اصلی در این زمینه تامین ارز است. سکاندار پولی و مالی کشور به وسواس نسبت به تخصیص ارز به خودروهای وارداتی اقدام می‌کند و همین اتفاق سبب شده تا جاده ورودی محصولات برندهای جهانی خودروساز به بازار باریک شود. 

با توجه به سخنان وزیر صمت این امیدواری وجود دارد که قیمت بازاری وارداتی‌ها تحت تاثیر تحویل خودروهای دپویی در گمرک روند نزولی به خود گیرد و این اتفاق می‌تواند روی کل بازار خودرو تاثیر داشته باشد. 

البته چنانچه این وعده علی آبادی محقق نشود بازار خودروهای وارداتی این پتانسیل را دارد تا جهش قیمت را رقم بزند. البته در کنار تحویل خودروهای وارداتی آنچه می‌تواند شیب نزولی قیمت خودروهای وارداتی را تندتر کند، مدیریت نرخ ارز است. پیش بینی می‌شود با توجه به اخبار مثبت که از فضای بین‌المللی به بازارهای عمومی تزریق شده، شاهد ثبات نرخ ارز و ریزش قیمت خودروهای وارداتی باشیم. 

  جزییات ورود خودروهای وارداتی 

در بخش دیگری از این مراسم معاون وزیر صمت نیز در تشریح وضعیت خودروهای وارداتی گفت: با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذر ماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم.

بنابر اظهارات مهدی ضیغمی، تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار طی کردن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط زیست بودند این تأییدیه را دریافت کرده‌اند، بنابراین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود. بر این اساس حدود ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده و واردات این خودروها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور از سوی بانک مرکزی به خوبی در حال تخصیص به متقاضیان است. او ادامه داد: امیدواریم با منابعی که فراهم می‌شود در زمستان امسال بتوانیم در هر ماه تا ۲۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم.

به گفته ضیغمی، ۳۵ شرکت برای واردات خودرو تأیید شده‌اند که از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت سفارش واردات انجام داده‌اند و ۱۴ شرکت تاکنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند یا در حال واردات هستند. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت همچنین اظهار کرد: تقریباً از همه کشورها ثبت سفارش خودرو انجام شده است و منعی برای واردات به جز ممنوعیت‌های ابلاغی وجود ندارد و تا روزهای آینده نیز خودروهای تویوتا و نیسان نیز ترخیص خواهند شد و وارد نمایشگاه (نمایشگاه بین‌المللی تهران) می‌شود. ضیغمی افزود: با اتفاقاتی که در بحث ترخیص افتاده و با همراهی بانک مرکزی این تعهد را می‌دهیم که تا اواخر آذر ماه همه تعهدات ثبت‌نامی در خصوص خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم.

ضیغمی، با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، اعلام کرد: با انصراف ۲ هزار نفر اکنون باید تعهدات‌مان را نسبت به ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود، امیدواریم این خودروها همانطوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل داده شود همچنین امید داریم تعداد قابل توجهی خودروی هیبرید و هیبرید پلاگین نیز وارد شود.

معاون وزیر صمت همچنین با بیان اینکه در خصوص ثبت سفارش، تأیید و تخصیص منابع مشکلی وجود ندارد، گفت: فکر نمی‌کنم واردات ۲۰۰ هزار خودرو تا پایان سال محقق شود ولی با توجه به احتمال واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود ضمن اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات ۲۰۰ هزار خودرویی که قبلاً اعلام شده بود محقق شود.

او در مورد آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده بیان داشت: این آیین‌نامه به هیات دولت ارسال شده و در این ایین‌نامه امکان واردات خودرو برای اشخاص فراهم است در واقع هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به واردات اقدام کند و بنابراین برای این واردکنندگان موضوع خدمات پس از فروش و دارا بودن نمایندگی ملاک نیست.

  حذف سامانه یکپارچه صحت ندارد

«خودرو تنها از مسیر سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.» این خبر را وزیر صمت در مراسم تحویل اولین خودروهای وارداتی گفت. علی‌آبادی با تکذیب خبر حذف سامانه یکپارچه خودرو، عنوان کرد که برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود. هدف کاهش قیمت خودرو و انطباق آن با شرایط جهانی است؛ بنابراین به دنبال این هستیم تا مردم به بهترین خودروها دسترسی داشته باشند و بتوانند خودروهای خوب داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی دریافت کنند.

علی آبادی در رابطه با احتمال کاهش تعرفه واردات خودروها، اظهار کرد: به اعتقاد بنده، تعرفه واردات خودروها هنوز جای بهبود دارد؛ برای واردات خودروهای برقی تعرفه بسیار کم در نظر گرفته‌ایم. پیشنهاد ما چهار درصد برای خودروهای برقی و برای خودروهای هیبریدی چهار تا ۱۵ درصد است.

سال گذشته در مقاطعی خودروسازان این امکان را پیدا کردند تا محصولات سواری خود را از مسیر بورس کالا به مشتریان واگذار کنند. این شیوه فروش به نوعی آزادسازی قیمت خودرو در مبدا محسوب می‌شود و نکته مهم اینکه این اتفاق به پای هیچ کس نوشته نمی‌شد. 

فروش خودرو از مسیر بورس کالا باعث می‌شد شرکت‌های خودروساز بتوانند تا محصولات تولیدی خود را بدون زیان بفروشند. بنابراین مدیران خودروساز که در گام اول با فروش از مسیر بورس کالا چندان موافق نبودند، به تدریج این مسیر عرضه را پسندید. اما بازگشت شورای رقابت تداوم فروش خودرو به کمک اهرم بورس کالا را متوقف کرد و سامانه یکپارچه فروش بار دیگر تبدیل به تنها مسیر عرضه خودرو شد. البته در دور جدید فعالیت سامانه یکپارچه فروش، مکانیزم قرعه‌کشی با ساز و کار نوبت‌دهی تعویض شد. 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سلطان
|
-
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۷۰
4
0
ما مردم ایران عزیز تشکر می کنیم از وزیر محترم صمت و نماینده های مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس جمهور محترم . یا علی (ع)