هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌آموزان اتباع

۱۴۰۲/۰۵/۲۹ - ۰۳:۴۹:۰۲
کد خبر: ۲۱۳۴۱۰
هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی دانش‌آموزان اتباع

رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: درسال ۳۳۵ میلیون دلار معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برای دانش‌آموزان اتباع و ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز اتباع هزینه ‌می‌شود.

مهدی فیاضی درباره وضعیت تحصیل اتباع در ایران اظهارداشت: راهبرد نظام برای اتباع حاضر در ایران تالیف شده و چند اولویت مهم مثل تکریم دانش‌آموزان اتباع و نخبه‌پروری در بین دانش‌آموز اتباع دارد. پنج درصد از آموزش و پرورش کشور و ۲۲ هزار کلاس درس در خدمت اتباع است، در سال ۳۳۵ میلیون دلار معادل ۱۰ همت برای دانش‌آموزان اتباع و ۵۲۷ دلار معادل ۱۵ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز اتباع هزینه ‌می‌شود.

او افزود: سالانه حدود ۱۷ میلیون یورو از نهادهای بین‌المللی برای دانش‌آموزان اتباع دریافت می‌کنیم که رقم پایینی است این درحالی است که کشوری مثل ترکیه به اروپا گفته است اگر سالانه پول پرداخت نکند مرزها را باز می‌گذارد تا اتباع حاضر در این کشور وارد اروپا شوند اما در ایران نه تنها اینگونه نیست بلکه هیچ تبعیضی بین دانش‌آموزان ایرانی و اتباع وجود ندارد. رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: نهادهای بین‌المللی ۸۸ مدرسه در کشور ساخته‌اند که ۲۳ مدرسه دیگر هم در حال ساخت است در سال ۱۴۰۰، دولت قبل ۱۵۰ میلیارد تومان از نهادهای بین‌المللی کمک گرفت که این رقم را در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رساندیم که تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان از آن اعلام وصول شده است.

رییس امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره مدارس خارج از کشور گفت: در داخل ایران ۱۱ مدرسه بین‌الملل داریم که اکثرا غیر دولتی هستند در خارج از کشور ۷۵ مدرسه داریم که دولتی، غیردولتی و از راه دور هستند و در ۳۵ کشور حضور دارند. در سال‌های گذشته تعداد و جمعیت‌ این مدارس ۴۹ درصد کاهش داشته و ۳۳ مدرسه تعطیل شده اما در سال قبل ۱۵ درصد دانش‌آموزان این مدارس بیشتر شده است. دانش‌آموزانی که در مدارس خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند فرزندان شبکه‌جهانی ایرانی‌های خارج از کشور، کارداران ایرانی و جمعیت دوستداران ایران هستند.

 

ارسال نظر