یوان در خطر؛ عملیات نجات آغاز شد

۱۴۰۲/۰۵/۲۸ - ۱۶:۵۹:۴۴
کد خبر: ۲۱۳۳۵۷
یوان در خطر؛ عملیات نجات آغاز شد

 همزمان با افزایش نگرانی‌ها از سلامت دومین اقتصاد بزرگ جهان، بانک مرکزی چین برای دفاع از ارزش «یوان» - واحد پول این کشور - پا پیش گذاشته است.

به گزارش اکوایران، پس از اینکه در این هفته اخبار اقتصادی منفی منتشر شد که از تضعیف صادرات و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان حکایت داشت، بانک خلق چین برای جلوگیری از افت ارزش یوان تلاش‌هایی را آغاز کرد.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تجار و تحلیلگران ارز گفتند که پس از کاهش غیرمنتظرۀ نرخ بهره توسط بانک مرکزی در روز سه‌شنبه، فشارها بر ارز چین شدت گرفت. آنها می‌گویند بانک‌های حکومتی در تلاشی آشکار برای کاهش سرعت افت ارزش پول این کشور، یوان می‌خریدند و دلار می‌فروختند.

روز جمعه، بانک مرکزی چین در تازه‌ترین تلاشش برای دفاع از یوان، میانگین قیمت یوان را - که این ارز می‌تواند با دو درصد کمتر یا بیشتر از این قیمت معامله شود - به 2006/7 یوان به ازای هر دلار مشخص کرد. این عدد را مقایسه کنید با میانگین تخمینی 3047/7 که در نظرسنجی بلومبرگ از تحلیلگران به دست آمده بود.

تا به حال فاصلۀ بین انتظارات و سطح مشخص‌شدۀ بانک خلق چین از زمان آغاز این پژوهش در سال 2018 هرگز به این بزرگی نبوده است. تجار و استراتژیست‌ها گفتند این مسأله بازنمای ناخرسندی‌های فزایندۀ بانک مرکزی از سرعت سقوط ارز چین است که ناشی از عملکرد و نتایج ضعیف بازارهای سهام و اوراق قرضۀ یوانی بوده است. 

بانک خلق چین هم برای افزایش رشد، تحت فشار است و این هفته 757 میلیارد یوان (104 میلیارد دلار) نقدینگی کوتاه‌مدت به نظام بانکی کشور تزریق کرد؛ بزرگ‌ترین حرکت اینچنینی از ماه مارس به این سو که به صورت بالقوه می‌تواند تلاش‌های توقف سقوط ارز را تضعیف کند.

روز پنجشنبه، بانک مرکزی چین نسبت به «افزایش شدت تعدیل‌های سیاست اقتصاد کلان» متعهد شد. 

«هویی شان» - اقتصاددان ارشد گلدمن ساکس در حوزه چین - گفت که «در بهترین حالت می‌خواهند این نرخ‌های بهره را بدون استهلاک یوان کاهش دهند اما با توجه به قدرت دلار و بالا بودن نرخ‌های بهرۀ ایالات متحده، نمی‌شود چنین کرد.» 

یک تاجر ارز ساکن شانگهای در یک شرکت وام‌دهنده بزرگ اروپایی گفت: «حالا اوضاع متفاوت است. در ضعیف شدن‌های پیشین، بنیان‌های اقتصاد چین کمک کردند و نرخ‌های دلار این قدر بالا نبودند.»

این هفته، بازده‌های معیار ده‌سالۀ خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین حد خود در 16 سال گذشته رسید که فاصلۀ میان بازده‌های اوراق قرضۀ ایالات متحده و چین را افزایش می‌دهد.

یک تاجر ساکن شانگهای گفت حالا بازارها انتظار داشتند نرخ مبادله به میزان پایین 3274/7 یوان برسد که در اکتبر سال گذشته، در اوج قرنطینه‌های کووید-19 در چین، دیده شده که کمترین سطح از زمان بحران مالی 2008 بوده است. 

روز جمعه یوان با تقویت یک درصدی به 2825/7 در برابر دلار رسید.

ماه‌هاست که اقتصاد چین به دنبال بازگشت از نقطۀ پایان کنترل‌های سخت‌گیرانۀ پاندمی سال گذشته است، آن هم با تجارتی ضعیف و اندک نشانه‌هایی برای افزایش مورد انتظار در هزینه‌های مصرف‌کننده. برخلاف بخش بزرگی از جهان، افزایش قیمت‌ها مسکوت گذاشته شدند و در ژوئیه داده‌ها نشان دادند که قیمت‌ها در اقتصاد در حال افت هستند. 

سیاستگذاران پکن، هدف رشد اقتصادی امسال را 5 درصد مشخص کرده‌اند که پایین‌ترین میزان چند دهۀ اخیر است.

شان در گلدمن گفت که بانک مرکزی هنوز ابزارهایی را برای جبران فشار رو به پایین در دست دارد، از جمله تعدیل محدودیت‌های وضع‌شده بر وام دادن و وام گرفتن دلاری در شرکت‌های وام‌دهنده چینی.

او البته افزود که بعید است بانک خلق چین در تلاش برای جلوگیری از کمتر شدن نرخ ارز از پایین‌ترین حد سال گذشته ذخایر ارزی‌اش را به آتش بکشد. او گفت «بیشتر، بحثِ سرعتِ افتِ ارزش است و همین که به سطح بخصوصی برسد، شاید کمی نگران شوند.»

«سمیر گوئل» - رئیس بازارهای در حال ظهور و آسیا و اقیانوسیه در داچ بانک - گفت راهبرد استفاده از باند ارزی ثابت روزانه برای جلوگیری از کاهش قیمت «بازده‌های اندکی» داشته است. 

گوئل گفت حالا که نرخ ارز به سمت عددِ ضعیف‌ترِ باند مبادله نزدیک شده است، احتمالاً میانگین بیشتر به سوی سطح بازار حرکت کند.

ارسال نظر